Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2017

Ενεργειακές Κοινότητες- Εισήγηση κατ' άρθρον

Τοποθέτηση της Ν. Γκαρά στην κατ'άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου για τις Ενεργειακές Κοινότητες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ως εισηγήτρια του νομοσχεδίου. 






ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Παίρνοντας αφορμή από τη συζήτηση κυρίως με τους φορείς παρατηρήσαμε ότι το παρόν σχέδιο νόμου είναι κοινώς αποδεκτό και μάλιστα αναμένεται από τους εμπλεκόμενους η ψήφισή του το συντομότερο δυνατό, προκειμένου να ανοίξει η παραγωγή και η αγορά των ΑΠΕ.

Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω νομοσχέδιο για τις ενεργειακές κοινότητες , έχει ως κύριο στόχο να ενισχύσει την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από μικρές επιχειρήσεις, ΟΤΑ, αλλά και ιδιώτες, ώστε εκτός από καταναλωτές να γίνουν και παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας, με σημαντικά οφέλη στη μείωση του κόστους ενέργειας που καταναλώνουν.  

Σε ότι αφορά τα κυριότερα άρθρα του προτεινόμενου νομοσχεδίου.
Όπως είπαμε ως Ενεργειακή Κοινότητα ορίζεται ένας αστικός συνεταιρισμός αποκλειστικού σκοπού με βασική αρχή τη διάχυση του οφέλους στα μέλη της ενεργειακής κοινότητας, καθώς και της τοπικής κοινωνίας

Συγκεκριμένα στις Εν. Κοιν έχουν δικαίωμα συμμετοχής φυσικά πρόσωπα με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού της ίδιας περιφερειακής ενότητας εντός της οποίας βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. ή επιχειρήσεις αυτών και Ο.Τ.Α. β΄ βαθμού εντός των διοικητικών ορίων των οποίων βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.

Ο ελάχιστος αριθμός μελών των Ε.Κοιν. είναι:
·        5 στην περίπτωση που τα μέλη είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου εκτός των Ο.Τ.Α ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα
·        2 στην περίπτωση Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού νησιωτικών περιοχών, με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους
·        3 στην περίπτωση που τα μέλη είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα, εκ των οποίων τα δύο (2) τουλάχιστον να είναι Ο.Τ.Α.

Επίσης, ορίζονται τα κριτήρια εντοπιότητας, ώστε τουλάχιστον του 51% των μελών να σχετίζονται με τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. , ώστε οι τοπικές κοινότητες να είναι αυτές που θα απολαμβάνουν τα οφέλη. Σημειώνεται επίσης πως τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι Ο.Τ.Α. α' κ β' βαθμού μπορούν να συμμετέχουν σε περισσότερες από μια Ε.Κοιν.

Όσον αφορά τις συνεταιριστικές μερίδες για όλες τις Ε.Κοιν ισχύει ότι πέραν της υποχρεωτικής συνεταιριστικής μερίδας, κάθε μέλος μπορεί να κατέχει και μία ή περισσότερες προαιρετικές συνεταιριστικές μερίδες. Ωστόσο για να αποφευχθούν τάσεις συγκεντροποίησης, έχει οριστεί  ανώτατο όριο συμμετοχής 20% στο συνεταιριστικό κεφάλαιο που μπορεί να αποκτήσει κάθε μέλος, με μόνη εξαίρεση τους  Ο.Τ.Α., που μπορούν να συμμετέχουν στο συνεταιριστικό κεφάλαιο με ανώτατο όριο το 40%, καθώς και με ανώτατο όριο συμμετοχής το 50% για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού μικρών νησιωτικών περιοχών. Προβλέπεται πως  μεταβίβαση συνεταιριστικής μερίδας σε μέλος ή σε τρίτο πρόσωπο γίνεται μόνο ύστερα από συναίνεση του διοικητικού συμβουλίου.

Στο σχέδιο νόμου περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος σύστασης των Ε. Κοιν, ο τύπος και το ελάχιστο περιεχόμενο του καταστατικού τους, όπως ρυθμίζονται και θέματα λύσης, συγχώνευσης ή μετατροπής των κοινοτήτων ανάλογα με την περίπτωση.
Είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε, πως οι Ε. Κοιν δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα, καθώς η διάθεση των κερδών παραμένει στην κοινότητα υπό μορφή αποθεματικού και η γενική συνέλευση ορίζει τους τρόπους κατανομής  τους. Εξαίρεση αποτελούν οι εν. κοιν. στα μικρά νησιά όπου συμμετέχουν ΟΤΑ και δύνανται να διαθέτουν το πλεόνασμα σε έργα κοινής ωφέλειας. Επίσης, εξαίρεση προβλέπεται όταν τα μέλη – φυσικά πρόσωπα είναι τουλάχιστον 15 ή 10 όταν έχουν έδρα σε μικρό νησιωτικό δήμο και το 51% εξ αυτών είναι φυσικά πρόσωπα, αφότου κρατήσουν το προβλεπόμενο ποσοστό για το αποθεματικό.

Με τις διατάξεις του δέκατου άρθρου παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας Ενώσεων των συνεταιρισμών , οι οποίοι μπορούν να συστήσουν μια Ομοσπονδία. Τουλάχιστον πέντε Ε.Κοιν. με έδρα στην ίδια Περιφέρεια, μπορούν να συστήσουν ένωση ενεργειακών συνεταιρισμών, με σκοπό τον συντονισμό και την προώθηση των δραστηριοτήτων τους, ενώ οι ενώσεις ενεργειακών συνεταιρισμών όλης της χώρας, δύνανται επιπλέον, να συστήσουν Ομοσπονδία Ενεργειακών Συνεταιρισμών, με σκοπό τον συντονισμό και την καλύτερη εκπροσώπηση του ενεργειακού συνεταιριστικού κινήματος της χώρας.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι εισάγονται συγκριμένα οικονομικά κίνητρα και μέτρα στήριξης για τις Ενεργειακές Κοινότητες, αποδεικνύοντας έμπρακτα την πολιτική κατεύθυνση στήριξης των συνεταιριστικών σχημάτων. Σε αυτά  περιλαμβάνονται:
-          Ένταξη των Ε.Κοιν. στον Αναπτυξιακό Νόμο κατ’ αναλογία με τις ΚΟΙΝΣΕΠ καθώς και σε άλλα προγράμματα χρηματοδοτούμενα και συγχρηματοδοτούμενα.

-          Δυνατότητα για ειδικές προϋποθέσεις και όρους προνομιακής συμμετοχής ή εξαίρεσης από τις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών καθώς και προνομιακών χρεώσεων για υπηρεσίες στην αγορά.
-          Απαλλαγή από το Ετήσιο τέλος κατοχής άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
-          Προτεραιότητα χορήγησης άδειας παραγωγής, προσφοράς σύνδεσης και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.
-          Μειωμένες Εγγυητικές επιστολές.


Σημαντικό κίνητρο είναι επίσης πως οι Εν. Κοιν. θα μπορούν να αξιοποιούν τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό, κάτι που προς το παρόν επιτρέπεται μόνο στους κατ' επάγγελμα αγρότες και νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημοσίου συμφέροντος σκοπούς.

Στο δεύτερο τμήμα του νομοσχεδίου ρυθμίζονται κυρίως τεχνικά ζητήματα σε θέματα διαχείρισης ΑΠΕ. Πολύ συνοπτικά αναφέρω ότι αναγνωρίζεται η τηλεθέρμανση στα  τεχνικά προγράμματα των ΔΕΥΑ, διευκολύνεται η αδειοδοτική διαδικασία σταθμών ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ, προβλέπεται η εναρμόνιση με την τεχνολογική εξέλιξη, επιτρέπεται η εγκατάσταση φόρτισης ηλεκτροκίνητων μηχανημάτων σε δημόσιους χώρους, ρυθμίζονται ζητήματα χρήσεων γης για εκθέσεις, ζητήματα εγγυητικών επιστολών και αδειών παραγωγής ενέργειας, καθώς και η άμεση δυνατότητα στη ΡΑΕ σύστασης μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού της χώρας.

Όπως βλέπουμε στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όχι μόνο ρυθμίζει και εισάγει το νέο θεσμικό πλαίσιο, αλλά ρυθμίζει και ζητήματα για τις επόμενες δεκαετίες στον τομέα αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ευχαριστώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου