Ν. Γκαρά: «Υπονομεύουν την ανάπτυξη της Θράκης και
των λιμανιών»
Στην τροπολογία με την οποία η Κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει
αιφνιδιαστικά και χωρίς καμία διαβούλευση να διαφοροποιήσει πλήρως τους όρους
ανάδειξης και αξιοποίησης των 10 Περιφερειακών Λιμανιών της χώρας, αναφέρθηκε η
Βουλευτής Έβρου, Νατάσα Γκαρά.
Η κα Γκαρά επισήμανε στην ομιλία της ότι οι όροι
που επιλέγει να αλλάξει η Κυβέρνηση της ΝΔ και ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας
έρχονται να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένα συμφέροντα και να οδηγήσουν στο
ξεπούλημα του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στους κάθε λογής καιροσκόπους.
Ανέφερε χαρακτηριστικά τις αλλαγές που φέρνει η
Κυβέρνηση Μητσοτάκη:
· Επεκτείνει τον χρόνο παραχώρησης
των Οργανισμών Λιμένων κατά 10 έτη, προφανώς κατ’ απαίτηση συγκεκριμένων
συμφερόντων
· Δίνει τη δυνατότητα σε έναν μόνο
ιδιώτη να πάρει το σύνολο των δραστηριοτήτων του Λιμένα καταργώντας τα όσα
προέβλεπε ο νόμος 4597 του ΣΥΡΙΖΑ για το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, φέρνοντας
την ιδιωτικοποίηση από το παράθυρο
·
Θέτει ως ανώτατο όριο του
αντισταθμιστικού τέλους προς τους Οργανισμούς Λιμένων το 5% επί των ετήσιων
εσόδων του παραχωρησιούχου, γεγονός που
αναμένεται να πλήξει άμεσα τη βιωσιμότητα των Οργανισμών, και να οδηγήσει τους
εργαζόμενους στην ανεργία
· Αφαιρεί από τους Οργανισμούς
Λιμένων τη δυνατότητα να προσλάβουν οι ίδιοι χρηματοοικονομικό σύμβουλο ώστε να
μπορούν να αποδείξουν οι ίδιοι τη βιωσιμότητά τους, παραχωρώντας αυτήν την
δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ.
Η κα Γκαρά τόνισε ότι όλα τα παραπάνω έρχονται σε
πλήρη αντίθεση με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων για την αξιοποίηση των
λιμανιών που εισήγαγε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μοντέλο που ισχύει στο 85% της
παγκόσμιας λιμενικής βιομηχανίας και διασφαλίζει τον δημόσιο χαρακτήρα των
Περιφερειακών Λιμανιών σε συνεργασία με ιδιώτες επενδυτές.
Παράλληλα υπενθύμισε πως η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ
ειδικά για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ενός λιμανιού με εξαιρετικά σημαντική
γεωπολιτική και γεωστρατηγική θέση,
προέβλεπε μεταξύ άλλων στη Μελέτης Βιωσιμότητας που είχε συνταχθεί - που
η σημερινή Κυβέρνηση πετάει στα σκουπίδια – την αξιοποίηση της προβλήτας ΣΕΜΠΟ,
παράλληλα με την ανατολική ανεκμετάλλευτη Χερσαία Ζώνη, γεγονός που θα επέτρεπε
και την ολοκλήρωση των δικτύων και του λιμανιού της πόλης μας με οδικούς άξονες
και την Εγνατία Οδό.
Επιπλέον, τόνισε πως η πρόταση της Κυβέρνησης του
ΣΥΡΙΖΑ για την αξιοποίηση και ανάδειξη του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης,
προέβλεπε την ανάπτυξη του λιμένα και μέσω του θαλάσσιου τουρισμού και
αθλητισμού, της παράκτιας αλιείας, καθώς και τη διασύνδεση του λιμένα και με τις
θεματικές του πολιτισμού και της ψυχαγωγίας, πάντα σε σύμπραξη και συνεννόηση
με τους τοπικούς φορείς και με γνώμονα την ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας.
Κλείνοντας η κα Γκαρά επισήμανε πως οι αλλαγές που
φέρνει η Κυβέρνηση της ΝΔ αναμένεται να έχουν οδυνηρές συνέπειες για τις
τοπικές κοινωνίες και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τα
περιφερειακά λιμάνια και φυσικά για τους ίδιους τους εργαζόμενους των
Οργανισμών.
Επιπρόσθετα, κινδυνεύουν κοινωνικές, αθλητικές,
πολιτιστικές και μη κερδοφόρες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στα λιμάνια.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε
Θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ
μόνο στην Τροπολογία 157/36 και αφορά στο μέλλον των 10 Περιφερειακών Λιμανιών
της χώρας, ένα εκ των οποίων και το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Κύριοι Υπουργοί,
Έρχεστε σήμερα με μία εκπρόθεσμη
τροπολογία να αλλάξετε σημαντικά σημεία του Νόμου 4597/2019 που ψήφισε ο
ΣΥΡΙΖΑ. Ο Νόμος αυτός, υιοθετώντας τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές λιμενικής
διακυβέρνησης, προέβλεπε το μοντέλο υποπαραχωρήσεων για την αξιοποίηση,
ανάδειξη και ανάπτυξη των Περιφερειακών Λιμανιών της χώρας, αλλά και των
τοπικών κοινωνιών.
Αλλάζετε, λοιπόν, τους όρους
λιμενικής διακυβέρνησης χωρίς δημόσια διαβούλευση, χωρίς καμία συζήτηση στις
Επιτροπές της Βουλής και κυρίως χωρίς καμία συνεννόηση με τις τοπικές
κοινωνίες, του Δήμους, τους θεσμικούς φορείς.
Για άλλη μία φορά αποδεικνύεται
ότι αδιαφορείτε, δε σέβεστε την άποψη και τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.
Τι προβλέπει, λοιπόν, αυτή η
τροπολογία που φέρατε εσπευσμένα και εν κρυπτώ;
Καταρχάς αυξάνεται ο χρόνος
παραχώρησης κατά 10 έτη. Δίνετε, δηλαδή, επιπλέον χρόνο στους πιθανούς
παραχωρησιούχους, κλείνοντάς τους ουσιαστικά το μάτι, θεωρώντας ότι έτσι κάνετε
την προσφορά πιο «ελκυστική». Εκτός και αν σας το ζήτησαν και κάνετε
εξυπηρέτηση.
Όπως και να έχει όμως, η
διαδικασία αυτή είναι παράνομη, καθώς πρέπει να φέρετε τροποποιημένες εκ νέου
τις συμβάσεις και τις κυρώσετε στη Βουλή.
Προκαλεί εντύπωση, πάντως, γιατί
τα κάνετε όλα τόσο πρόχειρα και εσπευσμένα με μη νόμιμες διαδικασίες.
Δεύτερον και εξαιρετικά κρίσιμο,
με τα όσα προβλέπετε στο Άρθρο 5, ανοίγετε τον δρόμο όχι μόνο για απλές
υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων και υπηρεσιών, όπως ισχύει σήμερα, αλλά και για
τη σύναψη περισσότερων και ταυτοχρόνων υποπαραχωρήσεων σε ένα λιμάνι.
Θα μπορεί, δηλαδή, ένας ιδιώτης
να πάρει το σύνολο των δραστηριοτήτων του λιμένα, ενώ με την ισχύουσα νομοθεσία
προβλέπεται η υποπαραχώρηση μίας δραστηριότητας ή συνδυασμένων δραστηριοτήτων
σε διαφορετικά λιμάνια, ώστε να αναλάβουν δραστηριότητα εξειδικευμένοι και
υψηλού επιπέδου επενδυτές.
Επιπλέον, με αυτή την αλλαγή, οι
Οργανισμοί Λιμένων κινδυνεύουν να μετατραπούν σε λειτουργικά κουφάρια και να
οδηγηθούν στη χρεοκοπία, αφού θα στερηθούν το σύνολο των εσόδων τους από τις
επιμέρους δραστηριότητες που θα παραχωρούνται σε έναν ιδιώτη.
Το επιχείρημα αυτό ενισχύεται και
με τη ρύθμιση για το αντισταθμιστικό τέλος που θα λαμβάνουν οι Οργανισμοί ως
ποσοστό επί των εσόδων και το καθηλώνετε στο 5%, ανεξάρτητα από τη βιωσιμότητά
του.
Η επιλογή αυτή είναι συνειδητή,
προκειμένου να πλήξετε τους Οργανισμούς και να οδηγήσετε εκατοντάδες
εργαζόμενους σε ανεργία.
Μάλιστα, σε άλλο σημείο της
τροπολογίας καταργείτε στους Οργανισμούς τη δυνατότητα να προσλάβουν χρηματοοικονομικό
σύμβουλο ώστε να μπορεί ο κάθε Οργανισμός να αποδείξει τη βιωσιμότητά του.
Παραχωρείτε αυτή τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ. Αναρτήσατε μάλιστα άρον άρον και
σχετική προκήρυξη, ενώ ο υφιστάμενος Νόμος δεν το επιτρέπει.
Και ξαναρωτώ. Γιατί τόση βιασύνη
και προχειρότητα;
Κυρίες και Κύριοι
Η συγκεκριμένη τροπολογία για τα
Περιφερειακά Λιμάνια - κάποια εξ αυτών με εξαιρετικά σημαντική γεωπολιτική και
γεωστρατηγική θέση, όπως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης - έρχεται να υπονομεύσει και να αμφισβητήσει
την ίδια την βιωσιμότητα των Οργανισμών Λιμένων και την ανάπτυξη των τοπικών
κοινωνιών στην Περιφέρεια.
Το πιο ανησυχητικό όμως είναι πως
η Κυβέρνηση δεν δείχνει καμία διάθεση, κανένα ενδιαφέρον να προσελκύσει υγιείς
και σταθερούς επενδυτές. Ενδιαφέρεστε μόνο να διευκολύνετε με συνοπτικές
διαδικασίες το επικείμενο ξεπούλημα στους κάθε λογής καιροσκόπους.
Δυστυχώς, αυτή η τακτική είναι
δεδομένο πως θα έχει οδυνηρές συνέπειες για τις τοπικές κοινωνίες, τις τοπικές
οικονομίες και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τα περιφερειακά
λιμάνια και φυσικά για τους ίδιους τους εργαζόμενους. Επίσης, κινδυνεύουν
κοινωνικές, αθλητικές, πολιτιστικές, μη κερδοφόρες δραστηριότητες που λαμβάνουν
χώρα στα λιμάνια.
Κυρίες και Κύριοι
Θα ήθελα να σας θυμίσω πως ο
νόμος 4597 που ψηφίστηκε επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είχε αποδοχή από επενδυτές στη
χώρα, αλλά και παγκοσμίως, καθώς εισήγαγε το μοντέλο που ισχύει στο 85% της
παγκόσμιας λιμενικής βιομηχανίας.
Με τον νόμο αυτόν, λοιπόν,
διασφαλίσαμε τον δημόσιο χαρακτήρα των Περιφερειακών Λιμανιών σε συνεργεία με
ιδιώτες επενδυτές για την ανάπτυξη των λιμένων, αλλά και των ευρύτερων
περιοχών.
Συγκεκριμένα για το λιμάνι της
Αλεξανδρούπολης, προβλεπόταν στη Μελέτη Βιωσιμότητας που είχε συνταχθεί και
πετάξατε στα σκουπίδια, η αξιοποίηση της προβλήτα ΣΕΜΠΟ, παράλληλα με την
ανατολική ανεκμετάλλευτη Χερσαία Ζώνη, γεγονός που θα επέτρεπε και την
ολοκλήρωση των δικτύων και της σύνδεσης του λιμανιού της πόλης μας με οδικούς
άξονες και την Εγνατία Οδό.
Και όλα τα παραπάνω, σε συνεργασία
και σύμπραξη με τους τοπικούς φορείς – και όχι με αιφνιδιαστικές και
εκπρόθεσμες τροπολογίες, με στόχο την ανάπτυξη του λιμένα και μέσω του
θαλάσσιου τουρισμού και αθλητισμού και της παράκτιας αλιείας, τη διασύνδεση του
λιμένα και με τις θεματικές του πολιτισμού και της ψυχαγωγίας.
Σήμερα, δυστυχώς, όλα τα παραπάνω
βλέπουμε να είναι - στην καλύτερη περίπτωση - μετέωρα, λόγω των νεοφιλελεύθερων ιδεοληψιών
της ΝΔ και την εμμονή της στο ξεπούλημα κρίσιμων δημόσιων υποδομών, ως έρμαιο
συναλλαγής.
Ειδικά για το λιμάνι της
Αλεξανδρούπολης, η χώρα οδηγείται στο να χάσει τον έλεγχο μιας ιδιαίτερα
σημαντικής υποδομής, στην πύλη εισόδου της Ελλάδας και της Ευρώπης.
Ένα λιμάνι ιδιαίτερης αξίας για τα εθνικά μας σχέδια
σε κρίσιμη γεωστρατηγική και γεωπολιτική θέση. Και εσείς δίνετε το κλειδί σε
έναν ιδιώτη, εσπευσμένα. Και αυτό θέτει τον καθένα προ των ευθυνών του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου