Τοποθέτηση
της Βουλευτή Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ για το ν/σ της Κυβέρνησης για την Εκπαίδευση
Την απορρύθμιση που φέρνει το νομοσχέδιο
της ΝΔ για την Εκπαίδευση, ανέδειξε η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά,
κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής. Ταυτόχρονα έκανε λόγο για την
δημιουργία ενός τιμωρητικού και οπισθοδρομικού περιβάλλοντος στα σχολεία.
Η κα Γκαρά σημείωσε πως είναι
επιλογή της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να δημιουργήσει ένα
ασφυκτικό και ισοπεδωτικό περιβάλλον για τους μαθητές στα σχολεία, ώστε να
γιγαντώσει τις ανισότητες και τις διακρίσεις και να βρουν την ευκαιρία να
κερδοσκοπήσουν ημέτεροι και κολλητοί. Το ίδιο επιχειρεί η Κυβέρνηση να πράξει
και μέσα στα Πανεπιστήμια.
«Δημιουργείτε ένα σχολείο φθηνό
για το κράτος, αλλά πολύ ακριβό για τις οικογένειες, αντιμετωπίζοντας το
σχολείο ως μία ανώνυμη εταιρεία και τα παιδιά ή τους γονείς, αλλά και τους
καθηγητές ως πελάτες σε αυτό»
σημείωσε χαρακτηριστικά η Βουλευτής από τον Έβρο.
Η κα Γκαρά στην τοποθέτησή της
ανέδειξε αρκετές από τις ιδιαίτερα αρνητικές διατάξεις που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο όπως:
- την
επαναφορά της διαγωγής και των πολυήμερων αποβολών διατάξεις που οδηγούν
στον στιγματισμό πολιτών εφ’ όρου ζωής
- την
αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα από 22 σε 25 στα νηπιαγωγεία και
στα δημοτικά, και μάλιστα εν μέσω πανδημίας με στόχο την απόλυση
εκπαιδευτικών
- την
αύξηση του αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο
- την
επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, μέτρο που οδήγησε στον εξαπλασιασμό των
μεταξεταστέων μαθητών όταν πρωτοεφαρμόστηκε το σχολικό έτος 2013-14
- την
κατάργηση της Κοινωνιολογίας, γεγονός που δείχνει μια Κυβέρνηση που
φοβάται την σκεπτόμενη και με κριτική σκέψη νεολαία
- η
έλλειψη οποιασδήποτε ρύθμισης για την Ειδική Αγωγή και τα Άτομα με
Αναπηρία ή αναφοράς σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
- την
επαναφορά με προκάλυμμα την αξιολόγηση, σκληρών μορφών χειραγώγησης των
εκπαιδευτικών που θα οδηγήσουν σε διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών
- τον
αποκλεισμό μεγάλου μέρους της διδακτικής κοινότητας στα Ανώτατα Ιδρύματα
από το δικαίωμα του εκλέγειν με μία ρύθμιση που στενεύει τη δημοκρατία
- την κατηγοριοποίηση και την δημιουργία σχολείων δύο ταχυτήτων, πριμοδοτώντας την δήθεν αριστεία των λίγων, υπονομεύοντας την ίδια στιγμή όμως το σχολείο της γειτονιάς και της περιφέρειας
Η
Βουλευτής από τον Έβρο υπενθύμισε πως η Κυβέρνηση της ΝΔ έχει ήδη καταργήσει
πολλές θετικές διατάξεις που είχε ψηφίσει η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στον χώρο της
Παιδείας, έχει μειώσει τη χρηματοδότηση συνολικά στην Εκπαίδευση, έχει αναβάλλει
για άγνωστο χρόνο τις 10.500 μόνιμες προσλήψεις που είχαν δρομολογηθεί από τον
ΣΥΡΙΖΑ στην Γενική Εκπαίδευση, έχει καθυστερήσει για έναν χρόνο τις έτοιμες από
τον ΣΥΡΙΖΑ 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή.
Επιπρόσθετα,
αναρωτήθηκε γιατί το Υπουργείο ιδεοληπτικά εμμένει στην μη ίδρυση νέων Τμημάτων
στο ΔΠΘ ή γιατί οδηγεί τη Νοσηλευτική Σχολή στο Διδυμότειχο στην υποβάθμιση και
ενδεχομένως στο κλείσιμο.
Κλείνοντας
την τοποθέτησή της η κα Γκαρά, τόνισε προς τους Υπουργούς πως η μεγαλύτερη
συμβολή τους για την Παιδεία θα είναι η απόσυρση αυτού του νομοσχεδίου.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ιδιαίτερα θετική είναι η είδηση της ανακοίνωσης για την
έκδοση των προσωρινών πινάκων για τις τέσσερις χιλιάδες πεντακόσιες προσλήψεις
στην ειδική αγωγή, μια προκήρυξη η οποία σάς παραδόθηκε από την κυβέρνηση του
ΣΥΡΙΖΑ, μια προκήρυξη έτοιμη και με τα χρήματα προϋπολογισμένα στον
προϋπολογισμό του προηγούμενου έτους.
Ωστόσο, δεν μας έχετε ενημερώσει, δεν μας έχετε εξηγήσει
γιατί αυτές οι προσλήψεις καθυστέρησαν έναν χρόνο, αφού τα περισσότερα ήταν
έτοιμα και από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο έπρεπε οι καθηγητές να βρίσκονται
στις σχολικές τάξεις. Επίσης, δεν μας έχετε ενημερώσει για το τι επρόκειτο να
συμβεί με τις υπόλοιπες δέκα χιλιάδες προσλήψεις καθηγητών στη γενική παιδεία.
Αυτό που έχω να σχολιάσω είναι ότι χαιρόμαστε που είστε
συνεπείς με τη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ και ίσως είναι και η μόνη θετική πράξη που
έχουμε δει όλον τον τελευταίο καιρό σ’ ό,τι αφορά τον χώρο της παιδείας και
αυτό διότι εμείς, ο ΣΥΡΙΖΑ σαν προηγούμενη κυβέρνηση είχαμε φροντίσει να
εξασφαλίσουμε και τα χρήματα, αλλά να κάνουμε και τις κατάλληλες διεργασίες για
να ετοιμάσουμε τις προκηρύξεις για αναγκαίες προσλήψεις στον χώρο της παιδείας,
καθώς η δική σας πολιτική είχε χαρακτηριστεί από περιορισμό του χώρου της
παιδείας και από απολύσεις ή διαθεσιμότητα καθηγητών.
Σε ό,τι αφορά το σημερινό νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι
συνάδελφοι, αυτό παρουσιάστηκε από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ως μια
μεγάλη μεταρρύθμιση που αλλάζει το σχολείο από τα κάτω προς τα πάνω. Είναι,
όμως, έτσι; Η αλήθεια είναι ότι το σημερινό νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από βαθιά
συντήρηση και οπισθοδρόμηση. Προτείνετε ένα σχολείο συντηρητικό, τιμωρητικό για
μαθητές και καθηγητές, πολύ μακριά από τις ανάγκες μιας σύγχρονης δημοκρατικής
κοινωνίας. Ουσιαστικά απορρυθμίζετε την παιδεία και δεν τη μεταρρυθμίζετε.
Δυστυχώς έχετε μια ιδεοληπτική εμμονή στον στιγματισμό των παιδιών. Το
παρακολουθούμε αυτό εδώ και πάρα πολλούς μήνες. Δημιουργείτε ένα περιβάλλον
ισοπεδωτικό και ασφυκτικό για την προσωπικότητα των μαθητών, μετατρέποντας την
εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα συνεχές κυνήγι βαθμών και εξετάσεων, το οποίο
κακώς έχετε ονομάσει αριστεία. Δεν είναι αυτό η αριστεία.
Επιπλέον, λειτουργείτε χωρίς να προωθείτε σύγχρονες μεθόδους
διδασκαλίας που αναδεικνύουν ιδιαίτερες ικανότητες των παιδιών. Όλες οι
διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου κρύβουν την ενίσχυση των ανισοτήτων και των
διακρίσεων μέσα στα σχολεία, αλλά και στα πανεπιστήμια.
Δημιουργείτε, λοιπόν, ένα σχολείο φθηνό για το κράτος, αλλά
πολύ ακριβό για τις οικογένειες, αντιμετωπίζοντας το σχολείο ως μία ανώνυμη
εταιρεία και τα παιδιά ή τους γονείς, αλλά και τους καθηγητές ως πελάτες σε
αυτό. Σε αυτό βέβαια είστε ιδιαίτερα συνεπής στην ιδεολογία σας και στο
πολιτικό σας πρόγραμμα και αυτό σας το αναγνωρίζουμε. Άλλωστε υλοποιείτε ένα σχέδιο
πλήρους απορρύθμισης και οπισθοδρόμησης της χώρας χάριν της ακραίας κερδοφορίας
«ημετέρων», «κολλητών» και συγκεκριμένων συμφερόντων.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι δεν βρέθηκε ούτε ένας φορέας
εκπαίδευσης να συμφωνήσει ή έστω να βρει μία θετική διάταξη σε αυτό το
νομοσχέδιο, εκτός βέβαια από τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών κολεγίων και των
μεγάλων φροντιστηρίων. Ίσως και γι’ αυτούς και μόνο γι’ αυτούς να νομοθετείτε.
Το νομοσχέδιο στοχεύει στην εισαγωγή μιας βαθιά συντηρητικής
αντίληψης στην κοινωνία και στη μετατροπή των νέων σε χειραγωγούμενους,
ανελεύθερους πολίτες. Απομακρύνετε τα παιδιά από τη διάπλαση της προσωπικότητάς
τους, από την ελεύθερη έκφραση και από την εκδήλωση των προβληματισμών τους,
προβληματισμών που πρέπει να έχει η εφηβεία, προβληματισμών που πρέπει να έχει
η νεολαία. Και αυτοί οι προβληματισμοί πρέπει να συνοδεύονται και από την
κατάλληλη γνώση. Γι’ αυτό άλλωστε σας ενοχλεί ιδιαίτερα και το μάθημα της
κοινωνιολογίας, το οποίο και καταργείτε. Σας τρομάζει μία νεολαία ζωντανή, μία
νεολαία δημοκρατική, σκεπτόμενη και κριτική προς εμάς. Σας τρομάζει μία νεολαία
δημιουργική και διεκδικητική. Φοβάστε τη γνώση. Φοβάστε την αμφισβήτηση. Τελικά
μήπως σας τρομάζει η πραγματική αριστεία και η αρετή των ελεύθερων και
πεπαιδευμένων πολιτών;
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως από την πρώτη μέρα που ανέλαβε η
κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατήργησε εμβληματικές διατάξεις για την
ενίσχυση της δημόσιας παιδείας, που είχε προωθήσει και είχε νομοθετήσει ο
ΣΥΡΙΖΑ, όπως τα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης για αποφοίτους των
ΕΠΑΛ, την ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων, το πανεπιστημιακό άσυλο.
Μειώσατε συνολικά τη χρηματοδότηση στον χώρο της παιδείας.
Εξισώσατε τα πτυχία αμφιβόλου αξίας κολεγίων με αυτά των υψηλού επιπέδου
δημόσιων πανεπιστημίων. Αναβάλατε ή ακυρώσατε χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών
-το ανέλυσα πριν- και κωφεύετε στις απαιτήσεις και τις προτάσεις της κοινωνίας.
Αρνείστε την ενίσχυση των πανεπιστημίων, αλλά και της
περιφέρειας όπως, για παράδειγμα, στη Θράκη, εμμένοντας ιδεοληπτικά στο να μην
προχωρήσει η ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο
Θράκης, όπως και σε άλλα, ενώ οδηγείτε σε υποβάθμιση και σε κλείσιμο τη
Νοσηλευτική Σχολή Διδυμοτείχου.
Κυρίες και κύριοι
συνάδελφοι, σήμερα μας παρουσιάζετε ένα νομοσχέδιο χωρίς καμία επιστημονική
μελέτη, χωρίς πραγματική διαβούλευση με την κοινωνία σήμερα, ακόμη και τώρα, να
βρίσκεται απέναντι στις αντιδραστικές εκπαιδευτικές διατάξεις.
Εισάγετε, για παράδειγμα, τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο χωρίς
επιστημονική τεκμηρίωση ή βάση. Σημειώνουμε ότι η Σύνοδος Προέδρων των
Παιδαγωγικών Τμημάτων της χώρας επισήμανε πως το συγκεκριμένο μέτρο στερείται
επιστημονικής τεκμηρίωσης και παραβλέπει βασικές παιδαγωγικές αρχές. Ωστόσο
εσείς κωφεύετε, ακόμη και στις συμβουλές της επιστημονικής κοινότητας. Ακόμη
και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής έχει επισημάνει την αντίθεσή της σε
πλήθος διατάξεων ειδικά σε αυτήν που επαναφέρει από το χρονοντούλαπο της
Ιστορίας την αναγραφή της διαγωγής. Σύμφωνα με την Επιτροπή προσβάλλονται τα
προσωπικά δεδομένα των μαθητών.
Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που αδιαφορείτε για την προστασία
της προσωπικότητας των μαθητών, αφού ήδη έχετε εισαγάγει διάταξη για τις
κάμερες στα σχολεία, ενώ έχουν διαρρεύσει προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών και
μαθητών.
Αλήθεια, σε τι μπορεί να ωφελεί η τιμωρία των παιδιών, ο
στιγματισμός πολιτών εφ’ όρου ζωής, αλλά και η επαναφορά της τετραήμερης
αποβολής; Πόσο αντιπαιδαγωγικό, αντικοινωνικό, τιμωρητικό μπορεί να είναι αυτό
το μέτρο; Όταν όλες οι σύγχρονες κοινωνίες παλεύουν για την εξάλειψη των διακρίσεων
και του στιγματισμού των ατόμων, όταν σε υψηλή προτεραιότητα διεθνώς βρίσκεται
η πάταξη του bullying, εσείς φέρνετε μία διάταξη που στιγματίζει παιδιά,
στιγματίζει νεολαίους.
Ενδεικτικό, επίσης, είναι πως από το νομοσχέδιο λείπει
παντελώς η ειδική αγωγή, λείπει η αναφορά σε άτομα με αναπηρία, λείπουν
διατάξεις που αφορούν σε παιδιά με μαθησιακές ιδιαιτερότητες, μαθησιακές
δυσκολίες. Και αυτό είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό για τη συνολική πολιτική που
ασκείται στην Παιδεία, αλλά και στην εργασία.
Επίσης είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο αντιδημοκρατικά
αποκλείει μεγάλο μέρος της ακαδημαϊκής κοινότητας από το δικαίωμα του εκλέγειν,
με μία ρύθμιση που στενεύει τη δημοκρατία και ενισχύει τις διακρίσεις μεταξύ
των διδασκόντων.
Με αυτό το νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, αυξάνετε τον αριθμό των
μαθητών ανά τμήμα στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία από είκοσι δύο σε είκοσι
πέντε και μάλιστα σε εποχή πανδημίας. Υποστηρίζετε δε ότι το μάθημα έτσι θα
είναι πιο ουσιαστικό. Ισοπεδώνετε παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές ανάγκες που
υπάρχουν, αλλά ο στόχος σας ουσιαστικά είναι να μικρύνει ο αριθμός των
τμημάτων, προκειμένου να προχωρήσετε σε απολύσεις εκπαιδευτικών.
Επαναφέρετε την τράπεζα θεμάτων στο λύκειο. Μιλάμε στην ουσία
για ένα μέτρο που οδηγεί σε ένα κυνήγι ύλης εις βάρος του παιδαγωγικού έργου,
ενώ κλείνει το μάτι στη γιγάντωση της παραπαιδείας. Αυξάνετε τις εξετάσεις
δημιουργώντας ένα απάνθρωπο, εξετασιοκεντρικό σύστημα. Αντιλαμβανόμαστε όλοι τι
σημαίνει για την ψυχολογία των παιδιών και για την υπόσταση της προσωπικότητας
που αυτά διαμορφώνουν στα σχολεία. Αντιλαμβανόμαστε, όμως, όλοι και τι σημαίνει
για την αύξηση του κόστους στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Επίσης το νομοσχέδιο
κατηγοριοποιεί και δημιουργεί σχολεία δύο ταχυτήτων, χρηματοδοτώντας τη δήθεν
αριστεία των λίγων, υπονομεύοντας όμως την ίδια στιγμή το σχολείο της
γειτονιάς, της περιφέρειας, το σχολείο ουσιαστικά των αναγκών της λαϊκής
οικογένειας.
Τελικά, κυρίες και κύριοι, συζητάμε σήμερα ένα νομοσχέδιο
«για την αναβάθμιση του σχολείου», όπως ονομάστηκε ή μήπως μιλάμε για
αντιδραστικές και αναχρονιστικές ρυθμίσεις που επιτίθενται και υποβαθμίζουν το
δημόσιο σχολείο υποκρύπτοντας τελικά δικές σας εμμονές και ιδεοληψίες;
Εμείς από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε και να
αντιπροτείνουμε ένα σχολείο παραγωγικό, δημιουργικό, χαρούμενο, ένα σχολείο
λαϊκό που θα τους χωράει όλους, ένα σχολείο προβληματισμού και αμφισβήτησης για
τη νεολαία, που θα ενισχύει τις ικανότητες και τις ιδιαιτερότητες των παιδιών,
ένα σχολείο που θα δημιουργεί τελικά συνειδητοποιημένους ελεύθερους πολίτες, με
βαθιά γνώση, με τη δική τους συμβολή στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Κύριοι Υπουργοί, ίσως η μεγαλύτερη συμβολή σας στην Παιδεία
θα είναι η απόσυρση αυτού του νομοσχεδίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου