Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020

Ν. Γκαρά: Τοποθέτηση της Βουλευτή Έβρου στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής για Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης, λιμενική διακυβέρνηση και «Έξυπνα Λιμάνια»

Ν. Γκαρά: «Αν η Κυβέρνηση της ΝΔ ιδιωτικοποιήσει πλήρως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, θα έχει συντελεστεί μη αναστρέψιμη ζημιά για την τοπική κοινωνία του Έβρου»

Στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή της Βουλής τοποθετήθηκε η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Γκαρά, κατά τη συζήτηση για τη λιμενική βιομηχανία με επίκεντρο τα «έξυπνα λιμάνια».
Η Βουλευτής από τον Έβρο επισήμανε ότι αυτή η συζήτηση γύρω από την ανάδειξη και την αξιοποίηση των λιμανιών γίνεται σε μία κρίσιμη χρονικά συγκυρία που θα πρέπει να επιλεγούν από την Κυβέρνηση συγκεκριμένα εργαλεία για να προχωρήσει η αξιοποίηση και διαχείριση των Περιφερειακών λιμανιών της χώρας.
Η κα Γκαρά υπενθύμισε ότι μέχρι το 2015 υπήρχε στη χώρα ένα θολό τοπίο γύρω από την αξιοποίηση και ανάδειξη των λιμανιών, κάτι που πρόδιδε την έλλειψη σχεδίου και πολιτικής βούλησης από τις τότε Κυβερνήσεις.
Αυτό άλλαξε μία για πάντα με τις αποφασιστικές ενέργειες της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που με τον Νόμο 4597, επίλυσε οριστικά τα ζητήματα της λιμενικής διακυβέρνησης που ταλάνιζαν τον τόπο, δημιουργώντας ένα νέο πλαίσιο αξιοποίησης των λιμανιών –  με την μέθοδο των υποπαραχωρήσεων – με το οποίο και τα απαραίτητα ιδιωτικά κεφάλαια εισέρρεαν και ο δημόσιος χαρακτήρας των Οργανισμών Λιμένων διασφαλίζονταν.
Όλο το παραπάνω πλαίσιο, επισήμανε η κα Γκαρά, σε συνδυασμό με την επιλογή της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ να αναβαθμιστεί η περιοχή του Έβρου και της Θράκης και να μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο, συνετέλεσαν στο να δημιουργηθεί γύρω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ένα πρωτόγνωρο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Δυστυχώς, ο προγραμματισμένος για το καλοκαίρι του 2019 διεθνής διαγωνισμός που θα έφερνε - με την μέθοδο των «υποπαραχωρήσεων» - επενδύσεις και έναν αέρα ανάτασης στο λιμάνι της πόλης μας, αναβλήθηκε μετά από την έκτακτη προκήρυξη των εθνικών εκλογών.
Η κα Γκαρά στην τοποθέτησή της στηλιτεύει τις παλινωδίες της νυν ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και συνολικά της Κυβέρνησης το τελευταίο εξάμηνο στο ζήτημα της λιμενικής διακυβέρνησης, γεγονός που έχει επαναφέρει το θολό τοπίο γύρω από το ζήτημα της αξιοποίησης και ανάδειξης των λιμανιών της χώρας.
«Άλλα λένε τη μία μέρα, άλλα την άλλη, διαφορετικά την τρίτη», ανάφερε χαρακτηριστικά η κα Γκαρά, η οποία δεν παρέλειψε να επισημάνει πως αν η Κυβέρνηση της ΝΔ προχωρήσει στην πλήρη ιδιωτικοποίηση ων λιμανιών τότε θα έχει συντελεστεί μη αναστρέψιμη ζημιά πάνω σε καίριες και κομβικές αναπτυξιακές υποδομές της χώρας, με αρνητικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την εργασία στις τοπικές κοινωνίες.
Τέλος η  Βουλευτής από τον Έβρο μιλώντας για «έξυπνες πρακτικές» και τα «έξυπνα λιμάνια», έφερε ως παράδειγμα το όσα έγιναν από την πρώην διοίκηση του Ο.Λ.Α. Α.Ε. όλη την προηγούμενη περίοδο, την προμήθεια εξοπλισμού - στο πλαίσιο της εφαρμογής ηλεκτρονικού ελέγχου, εποπτείας και ασφάλειας -  ώστε το λιμάνι της Αλεξ/πόλης να παρέχει υπηρεσίες τύπου «smart port», τη χρήση ενός Κλειστού Ασύρματου Δικτύου Δεδομένων για τη θαλάσσια και τη χερσαία ζώνη του λιμένα που θα μπορούσε να διασυνδεθεί με αντίστοιχα δίκτυα της πόλης της Αλεξ/πόλης σε μία προοπτική ανάπτυξης του μοντέλου «έξυπνο λιμάνι – έξυπνη πόλη».
Η κα Γκαρά επισήμανε ότι η πρώτη φάση αυτού του σχεδιασμού για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης προέβλεπε να αποκτηθούν και να εγκατασταθούν συστήματα που θα εξασφάλιζαν  την ασφάλεια του λιμένα, των επιμέρους εγκαταστάσεών του, του ανθρώπινου δυναμικού που εργάζεται σε αυτό αλλά και των επιβατών που τον χρησιμοποιούν.
Σε δεύτερη φάση προβλεπόταν η «έξυπνη» εκμετάλλευση του λιμένα και των λιμενικών υπηρεσιών ενώ παράλληλα είχε ξεκινήσει η εγκατάσταση «έξυπνου φωτισμού» με δικτυακή διαχείριση κάθε ενός εκάστου φωτιστικού σώματος LED.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Ομιλία Ν. Γκαρά στην Επιτροπή Περιφερειών για Λιμένα Αλεξ/πόλης και «Έξυπνα Λιμάνια»


Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η συγκεκριμένη συζήτηση που κάνουμε σήμερα εδώ για τη λιμενική βιομηχανία, τα «έξυπνα λιμάνια» και άλλες καλές πρακτικές, που έχουν αρχίσει  να εφαρμόζονται  για την ανάδειξη και αξιοποίηση των λιμανιών, δεν είναι μία θεωρητική συζήτηση και δεν γίνεται σε «κενό χρόνου».

Και αυτό γιατί βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο χρονικά σημείο όπου θα πρέπει να επιλεγούν συγκεκριμένα εργαλεία για να προχωρήσει η ανάπτυξη και η διαχείριση στα 10 Περιφερειακά λιμάνια της χώρας.

Κατά την προηγούμενη περίοδο μας απασχόλησε ιδιαίτερα το θέμα, κυρίως στον Νομό μου καθώς εκεί βρίσκεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ιδιαίτερης γεωστρατηγικής σημασίας και δυναμικής, αλλά και τα λιμάνια της Μάκρης, των Θέρμων και της Καμαριώτισσας.

Στη χώρα μας, δυστυχώς, μέχρι το 2015 γύρω από τα λιμάνια μας υπήρχε ένα θολό τοπίο που πρόδιδε την έλλειψη πολιτικής βούλησης αλλά και την αδυναμία εξεύρεσης και κατάθεσης ενός συμπαγούς και συνεκτικού «οδικού χάρτη» που θα οδηγούσε τα λιμάνια στην νέα εποχή, έτοιμα και εφοδιασμένα να ανταποκριθούν και να αντιμετωπίσουν τις νέες σύγχρονες προκλήσεις.

Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ διαβλέποντας από νωρίς τις υπάρχουσες αδυναμίες, αλλά και τις δυνατότητες που υπάρχουν, με τον Νόμο 4597 προχώρησε στην οριστική επίλυση του ζητήματος της λιμενικής διακυβέρνησης, δημιουργώντας ένα νέο πλαίσιο αξιοποίησης των λιμανιών - αυτό των «υποπαραχωρήσεων» - διασφαλίζοντας τον Δημόσιο χαρακτήρα τους, προσελκύοντας όμως και τα απαραίτητα ιδιωτικά κεφάλαια μέσω της μεθόδου των μακροχρόνιων μισθώσεων, πρακτική που ακολουθεί τα ευρωπαϊκά πρότυπα λιμενικής διακυβέρνησης.

Οι παραπάνω ενέργειες αποτέλεσαν, ειδικά για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τη θρυαλλίδα για να εκδηλωθεί ένα πρωτόγνωρο ενδιαφέρον από επενδυτές για να συμμετέχουν στην αξιοποίησή του, πάντα όμως υπό το πρίσμα της διατήρησης του Δημόσιου χαρακτήρα του. Σε αυτό συνετέλεσε και η επιλογή της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ να μετατραπεί η περιοχή μας σε ενεργειακό κόμβο.

Το καλοκαίρι του 2019 είχε προγραμματιστεί η διενέργεια από το ΤΑΙΠΕΔ του αναγκαίου Διεθνούς διαγωνισμού, για τις «υποπαραχωρήσεις», ο  οποίος πάγωσε λόγω εκλογών.

Σήμερα δυστυχώς έχει επανέλθει το θολό τοπίο που ίσχυε και παλαιότερα όπως ανέφερα, με την παρούσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να μιλά μία για μεταβίβαση των μετοχών, μία για νέες μελέτες αξιοποίησης, άλλοτε για διατήρηση του μοντέλου των «υποπαραχωρήσεων», πρόσφατα για πλήρη ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, γεγονός που  μόνο σύγχυση, ασάφεια και προβληματισμό δημιουργεί σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Ακόμη και τώρα που μιλάμε, κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι θα ισχύσει με τα Περιφερειακά Λιμάνια της χώρας.

Επιτρέψτε μου να πω ότι έχουμε κάνει πολλά βήματα πίσω το τελευταίο διάστημα και αν τελικά επιλέξει η Κυβέρνηση της ΝΔ να ιδιωτικοποιήσει τα λιμάνια, τότε θα μιλάμε για μία πλήρη και μη αναστρέψιμη ζημιά, πάνω σε καίριες, κομβικές αναπτυξιακές υποδομές της χώρας, με αρνητικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την εργασία στις τοπικές μας κοινωνίες.

Τώρα σε ότι αφορά τα «έξυπνα λιμάνια».
Επειδή έχετε αναφέρει αρκετά στις εισηγήσεις για το τι σημαίνει «έξυπνο λιμάνι», θα ήθελα να αναφέρω ένα απτό παράδειγμα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και αφορά στην ασφάλεια.

Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής εφαρμογής ηλεκτρονικού ελέγχου, εποπτείας και ασφάλειας στις λιμενικές εγκαταστάσεις, όπως προβλέπουν τα μέτρα του κωδικού ISPS, η διοίκηση του Ο.Λ.Α. Α.Ε. αποφάσισε η προμήθεια του ανωτέρω εξοπλισμού να είναι τέτοια ώστε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να παρέχει υπηρεσίες «smart port», δηλαδή να έχει την υποδομή της μετεξέλιξής τους σε «έξυπνο λιμάνι».

Η καινοτομία αυτή αφορούσε στην μελέτη και στον σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης και ενοποιημένης πλατφόρμας Ασφάλειας που θα ικανοποιούσε τις απαιτήσεις του ISPS, αλλά παράλληλα με τη χρήση ενός Κλειστού Ασύρματου Δικτύου Δεδομένων, με μεγάλα περιθώρια επέκτασης και διασύνδεσης, θα έδινε την δυνατότητα εξυπηρέτησης και άλλων εφαρμογών.

Επίσης, το δίκτυο σχεδιάστηκε να είναι επεκτάσιμο ώστε να μπορεί να καλύπτει όλη τη θαλάσσια και χερσαία ζώνη του λιμένα Αλεξ/πόλης, αλλά και να παρέχει την πολύ σημαντική δυνατότητα της διασύνδεσης του συστήματος με τα αντίστοιχα της πόλης της Αλεξ/πόλης σε μία προοπτική ανάπτυξης του επιθυμητού μοντέλου «έξυπνο λιμάνι – έξυπνη πόλη».

Η πρώτη φάση σχεδιασμού έγινε με σκοπό να αποκτηθούν και να εγκατασταθούν συστήματα που θα εξασφάλιζαν την ασφάλεια του λιμένα, των επιμέρους εγκαταστάσεων του, του ανθρώπινου δυναμικού που εργάζεται σε αυτό αλλά και των επιβατών που τον χρησιμοποιούν.

Ειδικότερα προέβλεπε να εξυπηρετεί:
- την εποπτεία όλων των λιμενικών χώρων με έξυπνους εικονολήπτες,
- των συστημάτων ασφαλείας,
- του ελέγχου πρόσβασης πεζών και οχημάτων στις πύλες του λιμένα και των λιμενικών εγκαταστάσεων με έξυπνη ελεγχόμενη πρόσβαση,
- του έξυπνου εξωτερικού φωτισμού,
καθώς και δύο υποσυστημάτων αισθητήρων:
- του θαλάσσιου τμήματος με μετρήσεις του ύψους της θάλασσας και της παρουσίας σκαφών στις προβλήτες, κυρίως των σκαφών αναψυχής και
- του περιβάλλοντος με μετρήσεις θερμοκρασίας, υγρασίας, ταχύτητας και κατεύθυνσης αέρα κλπ σε όλες τις λιμενικές εγκαταστάσεις

Η δεύτερη φάση σχεδιασμού προγραμματίστηκε να φορά την έξυπνη εκμετάλλευση του λιμένα και των λιμενικών υπηρεσιών. Η εφαρμογή δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα και δεν γνωρίζουμε αν η νέα διοίκηση θα το προχωρήσει.

Παράλληλα, ο Ο.Λ.Α. από τα παραπάνω συστήματα έχει ξεκινήσει την εγκατάσταση έξυπνου εξωτερικού φωτισμού με δικτυακή διαχείριση κάθε ενός εκάστου φωτιστικού σώματος LED, του κάθε πυλώνα φωτισμού στη χερσαία ζώνη του λιμένα από κεντρική κονσόλα.

Σας ευχαριστώ. 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου