Παρασκευή 19 Ιουνίου 2020

Ερώτηση 41 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και των μαθημάτων από το πεδίο των κοινωνικοοικονομικών επιστημών από το Λύκειο


Ερώτηση 41 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και των μαθημάτων από το πεδίο των κοινωνικοοικονομικών επιστημών από το ΛύκειοΤην κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και των μαθημάτων από το πεδίο των κοινωνικοοικονομικών επιστημών από το Λύκειο φέρνουν στη Βουλή 41 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με επικεφαλής τον τομεάρχη Παιδείας Νίκο Φίλη και την αναπλ. τομεάρχη Μερόπη Τζούφη.


Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με ερώτηση που κατέθεσαν προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, κάνουν λόγο για προσπάθεια της κυβέρνησης να μετατρέψει το δημόσιο σχολείο σε ένα αποστειρωμένο και ασφυκτικό εξεταστικό κέντρο, εξοβελίζοντας τα καλλιτεχνικά μαθήματα, τα μαθήματα από το πεδίο των κοινωνικών επιστημών και των μαθημάτων έρευνας (projects).
Όπως αναφέρουν, «οι καταργήσεις των μαθημάτων, πέραν της στοχευμένης απομάκρυνσης των μαθητών από τη γνώση των κοινωνικών θεσμών και διαδικασιών, την καλλιέργεια και την κοινωνική ευαισθητοποίηση, αποτελούν και συνειδητή προσπάθεια συρρίκνωσης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου.
Η κατάργηση των μαθημάτων σχεδίου, τα οποία είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενα και προαπαιτούμενα για την εισαγωγή σε μια σειρά από πανεπιστημιακές σχολές (πχ: Αρχιτεκτονική, Σχολές Καλών Τεχνών, Γραφιστική, Συντήρηση Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης), ωθεί απροκάλυπτα τους μαθητές στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα.
Υπογραμμίζουν επίσης πως η κατάργηση μαθημάτων θα έχει μια σειρά από συνέπειες στους κλάδους των εκπαιδευτικών που μένουν δίχως αντικείμενο διδασκαλίας. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί καλλιτεχνικών ειδικοτήτων και οι κοινωνιολόγοι «εξορίζονται» πλήρως από τα γενικά λύκεια, ενώ παρόμοιες συνθήκες θα ισχύσουν και για τους οικονομολόγους.
Όπως προειδοποιούν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, η απόφαση του υπουργείου Παιδείας θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια χιλιάδων οργανικών θέσεων μόνιμων εκπαιδευτικών και θέσεων εργασίας αναπληρωτών, ενώ κάνουν λόγο για απόφαση που επαναφέρει μνήμες από τη διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου-Μητσοτάκη το 2013.
Στο πλαίσιο αυτό, οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ζητούν εξηγήσεις και σαφείς απαντήσεις σχετικά με το αν υπήρξε επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση για την απόφαση κατάργησης των μαθημάτων. Αν υπήρξε διαβούλευση και συναίνεση με τους φορείς της εκπαίδευσης και ποια είναι η άποψη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Επίσης, ζητούν ενημέρωση για τον ακριβή αριθμό των μαθητών που δηλώνουν τα συγκεκριμένα μαθήματα, ενώ ρωτούν αν η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζονται σχέδια διαθεσιμότητας μόνιμων εκπαιδευτικών και μείωσης του αριθμού των αναπληρωτών.
Τέλος, ρωτούν αν το υπουργείο Παιδείας προτίθεται να καταργήσει τα μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο» και από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή σε σχολές και τμήματα των ΑΕΙ που το έχουν ως προαπαιτούμενο ή αν υπάρχει συνειδητή ανακατεύθυνση των μαθητών που επιθυμούν να εξεταστούν στα συγκεκριμένα ειδικά μαθήματα, στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα;
 Ακολουθεί η ερώτηση όπως κατατέθηκε:
Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Κατάργηση ή/και περιορισμός των μαθημάτων καλλιτεχνικών, έρευνας (projects) και κοινωνικοοικονομικών επιστημών από το Γενικό Λύκειο»

Με πρόσφατη απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων επέρχονται αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων Γενικού Λυκείου, καταργώντας κάθε καλλιτεχνικό μάθημα από το Λύκειο (Καλλιτεχνική Παιδεία, Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο). Επίσης απομακρύνονται τα μαθήματα από το πεδίο των κοινωνικών επιστημών (Κοινωνιολογία, Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης & Δημοκρατία, Ελληνικός & Ευρωπαϊκός Πολιτισμός).

Για την Α’ τάξη, τα «Αγγλικά» γίνονται ξεχωριστό υποχρεωτικό τρίωρο μάθημα, ενώ παραμένει η υποχρεωτική δυνατότητα επιλογής μεταξύ Γαλλικών ή Γερμανικών (2 ώρες ανά εβδομάδα). Το μάθημα «Εφαρμογές Πληροφορικής» από μάθημα «Επιλογής» γίνεται πλέον υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές (2 ώρες ανά εβδομάδα). Κατά 1 ώρα μειώνεται το μάθημα «Πολιτική Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου, Κοινωνιολογία)», καταργείται το δίωρο υποχρεωτικό μάθημα «Ερευνητικές δημιουργικές δραστηριότητες» και τα μαθήματα «Επιλογής»:

§  Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων ή
§  Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός ή
§  Καλλιτεχνική Παιδεία (Εικαστικά ή Μουσική ή Στοιχεία Θεατρολογίας)

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α’ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

2019-2020
2020-2021
MAΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Ξένη Γλώσσα
2
Αγγλικά: 3
Γαλλικά ή Γερμανικά: 2
Πολιτική Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία)
3
2
Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες
2
x
Μαθήματα Επιλογής
Εφαρμογές Πληροφορικής
2
2
Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων
x
Ελληνικός & Ευρωπαϊκός Πολιτισμός
x
Καλλιτεχνική Παιδεία
x

Για την Β’ τάξη, τα «Αγγλικά» γίνονται ξεχωριστό υποχρεωτικό δίωρο μάθημα και η «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» από μονόωρο γίνεται δίωρο. Η «Φυσική Αγωγή» από μονόωρη γίνεται δίωρη. Αντικαθίσταται το δίωρο μάθημα «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη)» με τα «Λατινικά» για τους μαθητές των Ανθρωπιστικών Σπουδών και στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών αυξάνονται κατά 1 ώρα τα «Μαθηματικά» και μειώνεται αντίστοιχα κατά 1 ώρα η «Φυσική». Καταργείται το δίωρο μάθημα «Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία» και το δίωρο μάθημα «Ερευνητικές δημιουργικές δραστηριότητες».

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Β’ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

2019-2020
2020-2021
MAΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ
1
2
Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης & Δημοκρατία
2
x
Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες
1
x
Ξένη Γλώσσα
2
Αγγλικά: 2
Γαλλικά ή Γερμανικά: 1
Φυσική Αγωγή
1
2

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών
2
x
Λατινικά
x
2



ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Φυσική
3
2
Μαθηματικά
2
3

Για την Γ’ τάξη, προστίθεται η «Ιστορία» ή τα «Μαθηματικά» ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού. Προστίθεται το δίωρο μάθημα «Αγγλικά» και Αυξάνεται κατά 1 ώρα η «Φυσική Αγωγή». Καταργούνται τα «Μαθήματα Επιλογής» και δεν υπάρχουν ως δυνατότητα διδασκαλίας τα μαθήματα «Γαλλικά», «Γερμανικά», «Ελεύθερο Σχέδιο», «Γραμμικό Σχέδιο» και «Λατινικά».


ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Γ’ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

2019-2020
2020-2021
MAΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Ιστορία (το διδάσκονται οι μαθητές που επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)
x
2
Μαθηματικά (το διδάσκονται οι μαθητές που επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών)
x
2
Φυσική Αγωγή
2
3
Μαθήματα επιλογής
Ξένη Γλώσσα (Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά
2
Αγγλικά: 2
Ελεύθερο Σχέδιο
x
Γραμμικό Σχέδιο
x
Λατινικά
x

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία
7
6
Ιστορία
7
6
Κοινωνιολογία
7
6

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ & ΥΓΕΙΑΣ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Μαθηματικά ή Βιολογία
7
6
Φυσική
7
6
Χημεία
7
6

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΩΡΕΣ
ΩΡΕΣ
Μαθηματικά
7
6
Πληροφορική
7
6
Οικονομία
7
6

Σημειώνεται πως η απόφαση εκδόθηκε στις 15 Ιουνίου και ενώ βρίσκονταν σε εξέλιξη οι υπηρεσιακές μεταβολές από τα ΠΥΣΔΕ, ανατρέποντας τον προγραμματισμό των σχολικών μονάδων για το επόμενο σχολικό έτος, και αναδεικνύοντας πως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ αδιαφορεί για τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών.

Επιπρόσθετα, η διαμόρφωση του νέου ωρολογίου προγράμματος για το Γενικό Λύκειο αποτυπώνει την επιδίωξη της κυβέρνησης να μετατρέψει το δημόσιο σχολείο σε ένα αποστειρωμένο και ασφυκτικό εξεταστικό κέντρο, εξοβελίζοντας τα καλλιτεχνικά μαθήματα, τα μαθήματα από το πεδίο των κοινωνικών επιστημών και των μαθημάτων έρευνας (projects) της Α’ και Β’ τάξης.

Η κατάργηση των καλλιτεχνικών και των κοινωνικοοικονομικών μαθημάτων αντιτίθεται στους θεμελιωμένους σκοπούς της εκπαίδευσης, οι οποίοι ορίζονται ήδη από το ν.1566/1985:

«Οι μαθητές/τριες πρέπει να κατανοούν τη σημασία της τέχνης, της επιστήμης και της τεχνολογίας, να σέβονται τις ανθρώπινες αξίες και να διαφυλάσσουν και προάγουν τον πολιτισμό» ~ άρθρο 1 του ν.1566/85

Στο ίδιο πλαίσιο, το Σύνταγμα προβλέπει πως:

«H τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες, η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους» ~ άρθρο 16, παρ. 1

Οι εν λόγω μεταβολές και καταργήσεις, πέραν της στοχευμένης απομάκρυνσης των μαθητών από τη γνώση των κοινωνικών θεσμών και διαδικασιών, την κοινωνική ευαισθητοποίηση και την απρόσκοπτη ένταξή τους στα διάφορα κοινωνικά περιβάλλοντα, αποτελούν και συνειδητή προσπάθεια συρρίκνωσης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου.

Η κατάργηση των μαθημάτων σχεδίου, τα οποία είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενα και προαπαιτούμενα για την εισαγωγή σε μια σειρά από πανεπιστημιακές σχολές (πχ: Αρχιτεκτονική, Σχολές Καλών Τεχνών, Γραφιστική, Συντήρηση Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης), ωθεί απροκάλυπτα τους μαθητές στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα και στερεί κάθε δυνατότητα ίσων ευκαιριών στους υποψήφιους φοιτητές.

Μείζον ζήτημα προκύπτει και με τους εκπαιδευτικούς που μένουν δίχως αντικείμενο διδασκαλίας. Πιο ειδικά, οι εκπαιδευτικοί καλλιτεχνικών ειδικοτήτων (Εικαστικών, Μουσικής και Θεατρολογίας) και οι Κοινωνιολόγοι «εξορίζονται» πλήρως από τα γενικά λύκεια. Ακόμα, συνέπειες θα υποστούν και οι Οικονομολόγοι. Οι καταργήσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια χιλιάδων οργανικών θέσεων μόνιμων εκπαιδευτικών, καθώς και θέσεων εργασίας αναπληρωτών, επαναφέροντας μνήμες από την κατάργηση ειδικοτήτων και τη διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου-Μητσοτάκη το 2013.

Σύμφωνα με τα παραπάνω ερωτάται η αρμόδια υπουργός:

1.    Έπειτα από ποια επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση λήφθηκε η απόφαση κατάργησης ή/και περιορισμού των μαθημάτων καλλιτεχνικών, έρευνας (projects) και κοινωνικοοικονομικών επιστημόνων από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου; Υπήρξε διάλογος και συναίνεση με τους φορείς της εκπαίδευσης; Υπάρχει σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ);
2.    Ποιος είναι ο αριθμός μαθητών που δηλώνουν τα εν λόγω μαθήματα στην αρχή του σχολικού έτους;
3.    Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζονται σχέδια διαθεσιμότητας μόνιμων εκπαιδευτικών και μείωσης του αριθμού των αναπληρωτών, οι οποίοι λόγω της απόφασης μένουν δίχως αντικείμενο διδασκαλίας;
4.    Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να διατηρηθούν οι οργανικές θέσεις των μόνιμων εκπαιδευτικών των συγκεκριμένων κατηγοριών ΠΕ, οι οποίες αποκτήθηκαν έπειτα από 10 και πλέον χρόνια «περιφοράς» των εκπαιδευτικών στην ελληνική επικράτεια;
5.    Προτίθεται να καταργήσει τα μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο» και από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή σε σχολές και τμήματα των ΑΕΙ που το έχουν ως προ-απαιτούμενο ή υπάρχει συνειδητή ανακατεύθυνση των μαθητών που επιθυμούν να εξεταστούν στα συγκεκριμένα ειδικά μαθήματα, στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Φίλης Νικόλαος
Τζούφη Μερόπη
Χρηστίδου Ραλλία
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσιος
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μάριος
Κυριακή Μάλαμα
Λάππας Σπύρος
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Σπίρτζης Χρήστος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτρης
Χαρίτσης Αλέξης
Χουσεΐν Ζεϊμπέκ
Ψυχογιός Γεώργιος











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου