Τις στρεβλώσεις στην εφαρμογή του ψηφιακού πιστοποιητικού COVID-19 από την κυβέρνηση, ανέδειξε η Βουλευτής Έβρου κ Αν. Τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Νατάσα Γκαρά, ως κεντρική εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στη σχετική συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Η κα Γκαρά ανέφερε πως η κυβέρνηση έθεσε σε ισχύ το θεσμικό πλαίσιο προσδοκώντας σε επικοινωνιακά και μόνο οφέλη. Η βιαστική και πρόχειρη όμως εφαρμογή του ψηφιακού πιστοποιητικού γίνεται εν τέλει με ελλείψεις αλλά και διαφοροποιημένα κριτήρια από αυτά που ορίζει το ευρωπαϊκό πλαίσιο.
«Ενώ εσείς επιδίδεστε σε επικοινωνιακή διαχείριση και πανηγυρικές δηλώσεις, ο τουρισμός έχει ανοίξει και είναι αναγκαίο να μη χάσουμε τη σαιζόν αλλά να υπάρχει και υγειονομική ασφάλεια. Δεν έχετε κανέναν ουσιαστικό σχεδιασμό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, η κα. Γκαρά απαίτησε από την κυβέρνηση να δώσει άμεσα λύση στα προβλήματα που έχουν προκύψει με τις αυθημερόν μετακινήσεις στους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς της χώρας.
Πρόκειται για μετακινήσεις εργαζομένων, επαγγελματιών, φοιτητών και επισκεπτών οι οποίοι, προκειμένου να μετακινηθούν από και προς τις γειτονικές χώρες, θα πρέπει να υποβληθούν σε διπλά τεστ εντός και εκτός συνόρων.
«Αυτοί οι άνθρωποι επιβαρύνονται χρονικά και οικονομικά, ενώ οι επιπτώσεις είναι αρνητικές και για τις τοπικές οικονομίες», τόνισε η Βουλευτής Έβρου και έφερε ως παράδειγμα τις μετακινήσεις από τον σταθμό του Ορμενίου όπου για τη μετακίνηση προς τη Βουλγαρία απαιτείται αρνητικό τεστ 72 ωρών από διαγνωστικό κέντρο στην Ελλάδα ενώ για την επιστροφή χρειάζεται τεστ σε κέντρο το οποίο έχει έδρα στη Βουλγαρία. Η κα. Γκαρά ζήτησε να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τις αυθημερόν μετακινήσεις, στο πλαίσιο της έκδοσης του ψηφιακού πιστοποιητικού.
Επεσήμανε, επίσης, πως η κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα για την
απρόσκοπτη διενέργεια διαγνωστικών τεστ στους τουριστικούς προορισμούς, κυρίως
στις νησιωτικές περιοχές, ώστε να γίνεται με ταχύτητα η έκδοση του
πιστοποιητικού.
«Όπως τονίζουν τοπικοί φορείς και παράγοντες της αγοράς, οι τουριστικοί προορισμοί, θα είναι αδύνατο να καλύψουν το πλήθος των χιλιάδων τεστ ανά ημέρα που θα απαιτηθεί, διότι έχουν έλλειψη υποδομών και προσωπικού», υπογράμμισέ η Βουλευτής.
Η κα. Γκαρά υπενθύμισε πως οι Βουλευτές και οι Ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ πρότειναν εξ’ αρχής τη θέσπιση ενός ευρωπαϊκού πιστοποιητικό Covid, το οποίο εν τέλει υιοθετήθηκε από τα ευρωπαϊκά όργανα, την ώρα που o κ. Μητσοτάκης μιλούσε για υγειονομικό διαβατήριο, μια πρόταση η οποία απορρίφθηκε.
Επανέλαβε μάλιστα τις προτάσεις που διατυπώνει επανειλημμένα ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ για την ασφαλή επανέναρξη της τουριστικής δραστηριότητας και περιλαμβάνουν την εκπόνηση κοινών ευρωπαϊκών υγειονομικών πρωτόκολλων, την αξιολόγηση και επικαιροποίηση των συστημάτων ιχνηλάτησης, την επιτάχυνση της διαδικασίας εμβολιασμού, την άρση του καθεστώτος προστασίας της πατέντας για όλα τα εμβόλια και την εκτεταμένη και επαναλαμβανόμενη διενέργεια διαγνωστικών τεστ στους χώρους εργασίας.
«Σας καλούμε, να μην επαναπαυθείτε μόνο στην έκδοση του πιστοποιητικού,
αλλά με υπευθυνότητα να λάβετε πρωτοβουλίες, όπως αυτές που σας προτείνουμε,
ώστε να διευκολύνουμε την ασφαλή μετακίνηση πολιτών, να διασφαλίσουμε την
υγειονομική προστασία των κοινωνιών, να ενισχύσουμε τον τουρισμό και την
οικονομία, πλαισιώνοντας με αναγκαίες υποδομές και προσωπικό», κατέληξε η κα.
Γκαρά.
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Όντως θα έπρεπε σήμερα σε πνεύμα συναινετικό να συζητάμε την ενσωμάτωση ενός ευρωπαϊκού κανονισμού για το πλαίσιο έκδοσης Πιστοποιητικών Covid-19. Πιστοποιητικά τα οποία θα αφορούν σε όλους τους πολίτες και θα διευκολύνουν τις μετακινήσεις τους, όσους έχουν περάσει από τη διαδικασία του εμβολιασμού, του διαγνωστικού ελέγχου ή της ανάρρωσης.
Όπως, επίσης, θα έπρεπε να συζητάμε και ένα συνολικό σχέδιο για τον τουρισμό και την υγειονομική ασφάλεια, αλλά και την ασφαλή μετακίνηση των επισκεπτών. Για ένα πλαίσιο το οποίο ήδη έχει απασχολήσει το σύνολο της Ευρώπης και το οποίο δεν θα είχε προχωρήσει άμεσα αν δεν πίεζαν οι βουλευτές της Αριστεράς, αλλά και άλλων προοδευτικών ομάδων, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, για τη δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου που θα εμπεριέχει τις απαραίτητες ασφαλιστικές δικλείδες για τα προσωπικά δεδομένα και θα διασφαλίζει και τα ατομικά δικαιώματα των πολιτών.
Αντί αυτού, βρισκόμαστε σήμερα εδώ αντιμετωπίζοντας ένα νομοθετικό και θεσμικό «μπάχαλο» του άριστου επιτελικού κράτους, αν μου επιτρέπετε ο όρος. Θα ήθελα να επισημάνω ότι η Π.Ν.Π την οποία συζητάμε σήμερα και έχει εισαχθεί στην Επιτροπή μας, δεν έχει αναφορά στο κείμενο σε ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό. Δεν περιλαμβάνει όλα τα δεδομένα που πρέπει να αναγράφονται στο Πιστοποιητικό και τα οποία αναφέρει ρητά ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός. Δεν αναφέρει ασφαλιστικές δικλείδες και άλλα προαπαιτούμενα που τονίζονται σαφώς στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, δεν αναφέρει καν το χρονικό διάστημα ισχύος του Πιστοποιητικού, το οποίο αναφέρεται στο Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό.
Μάλιστα, πολλές διαδικασίες παραπέμπονται σε έκδοση Κ.Υ.Α. η οποία όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων, δίνει το δικαίωμα στους αρμόδιους Υπουργούς να προστεθούν στο πιστοποιητικό αργότερα επιπλέον δεδομένα τα οποία αναφέρονται ως μη προσωπικά στοιχεία, χωρίς όμως να ορίζεται ξεκάθαρα ποια είναι αυτά, ποια η χρησιμότητα αναγραφής τους σε έτερο χρόνο, αλλά και πώς θα αξιοποιηθούν αυτά τα στοιχεία.
Αφού, λοιπόν, θέσατε, κ. Υπουργέ, σε ισχύ ένα θεσμικό πλαίσιο με Π.Ν.Π., με αρκετές ελλείψεις και διαφοροποιημένα κριτήρια και στοιχεία από αυτά που ορίζει το ευρωπαϊκό πλαίσιο, τελικά μπαίνοντας στην ιστοσελίδα ανακαλύπτουμε ότι στην ιστοσελίδα «gov.gr» εκδίδονται πιστοποιητικά ήδη με τα τεχνικά χαρακτηριστικά που ορίζει η Ε.Ε. και όχι με αυτά τα οποία περιγράφονται και ορίζονται στην Π.Ν.Π. Αυτά θα πρέπει να διευκρινιστούν και να καταλήξουμε τελικά τι ισχύει και να συναρμόσουμε ουσιαστικά και το κείμενο της Π.Ν.Π. με τα στοιχεία τα οποία αναγράφονται και εκδίδονται από την ιστοσελίδα στο Πιστοποιητικό.
Χαρακτηριστικό επίσης του επιτελικού «μπάχαλου» και δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε, αλλά και της επιφανειακής βιαστικής αντιμετώπισης των πραγμάτων από την Κυβέρνηση με επικοινωνιακή και μόνο στόχευση, είναι ότι αφού εκδόθηκε η Π.Ν.Π. στις 30 Μαΐου προχθές καταθέσατε μια τροπολογία στην Ολομέλεια με το κείμενο της Π.Ν.Π. - παρεμπιπτόντως, και στην αντιγραφή αποτύχατε αφού έλειπε η αναφορά από το κείμενο στη δυνατότητα έκδοσης Πιστοποιητικού από τα ΚΕΠ, ενώ στο κείμενο της Π.Ν.Π. υπάρχει η αναφορά αυτή – άρον άρον αποσύρατε την τροπολογία, ενώ παράλληλα την ίδια ακριβώς χρονική στιγμή καταθέσατε προς κύρωση την Π.Ν.Π. την οποία συζητάμε σήμερα.
Καλή νομοθέτηση, καλό σχεδιασμό, δεν το λέμε. Βιαστικές κινήσεις, αγχωμένες κινήσεις και υποψιαζόμαστε ότι έχουν γίνει και πάρα πολλά λάθη, γι’ αυτό εφιστούμε την προσοχή. Το μόνο, λοιπόν, που σας ενδιαφέρει, είναι η παραγωγή των non papers του Μαξίμου και η προσπάθειά σας, επικοινωνιακά, να πείσετε τους πολίτες, ότι το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό Covid είναι δήθεν πρόταση και κατόρθωμα του κυρίου Μητσοτάκη. Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως η πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη, μιλούσε για ένα διαβατήριο. Η αλήθεια είναι πως, η πρόταση του κ. Μητσοτάκη απορρίφθηκε στα ευρωπαϊκά όργανα και απορρίφθηκε και από τα συντηρητικά κόμματα στα ευρωπαϊκά όργανα. Απορρίφθηκε γιατί, διαβατήριο και η διαδικασία έκδοσης διαβατηρίου, θα σήμαινε πως θα είχαμε τα προσωπικά και υγειονομικά δεδομένα των πολιτών, αποθηκευμένα για πάντα σε αυτό το υγειονομικό διαβατήριο, που πρότεινε ο κύριος Μητσοτάκης να εγκριθεί από τα ευρωπαϊκά όργανα. Εκεί απαιτούνται διαφορετικές διαδικασίες και διαφορετικές δικλείδες ασφαλείας.
Αυτό το πιστοποιητικό, λοιπόν, προσπαθεί να οικειοποιηθεί ο κ. Μητσοτάκης, ενώ πριν λίγους μήνες μας λοιδορούσε. Ωστόσο, είμαστε ευτυχείς που συμβάλλαμε κι εμείς να καταλήξει και να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο ευρωπαϊκού πιστοποιητικού μετακίνησης, το οποίο να σημειώσουμε ότι δεν – και αναγράφεται στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου- αποτελεί ένα ταξιδιωτικό έγγραφο και είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό. Ενώ, λοιπόν, εσείς επιδίδεστε σε επικοινωνιακή διαχείριση και πανηγυρικές δηλώσεις, ενώ τουρισμός έχει ανοίξει και είναι αναγκαίο να μη χάσουμε τη σεζόν, αντιλαμβανόμαστε όλοι τους λόγους και την αναγκαιότητα αυτή, αλλά να υπάρχει και υγειονομική ασφάλεια παράλληλα, δυστυχώς, δεν έχετε κανέναν ουσιαστικό σχεδιασμό.
Για παράδειγμα, κύριε Υπουργέ, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα, το οποίο θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε, κυρίως, στις νησιωτικές περιοχές, είναι η διενέργεια διαγνωστικών τεστ των τουριστών, κατά την επιστροφή στη χώρα τους, ώστε να κάνουν και χρήση του ψηφιακού πιστοποιητικού, το οποίο απαιτείται. Ωστόσο, όπως τονίζουν τοπικοί φορείς και παράγοντες της αγοράς, οι τουριστικοί προορισμοί θα είναι αδύνατο να καλύψουν το πλήθος των τεστ που θα απαιτηθεί, διότι έχουν βασική έλλειψη υποδομών και προσωπικού. Πόσω δε μάλλον σε περίοδο κορύφωσης του τουριστικού ρεύματος, που θα απαιτείται η διενέργεια χιλιάδων τεστ ανά ημέρα, προκειμένου να αναχωρήσουν από τους προορισμούς τους.
Αν συνυπολογιστεί η απαίτηση για τεστ και σε άλλες δραστηριότητες, προκύπτει μια σειρά ζητημάτων, για τα οποία η κυβέρνηση οφείλει να δώσει άμεσα απαντήσεις και λύσεις και να εργαστεί σοβαρά πάνω σε αυτό το ζήτημα. Και αναρωτιόμαστε, έχει φροντίσει η κυβέρνηση να υπάρχει επάρκεια διαγνωστικών τεστ σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς; Διαθέτετε τις απαραίτητες δομές, τα εργαστήρια, το ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να υποστηρίξουν καθημερινά τεστ δεκάδων χιλιάδων πολιτών και κυρίως, των επισκεπτών; Ή θα πρέπει οι τουρίστες να επιστρέψουν στη χώρα τους, μέσω άλλων προορισμών, για να καταφέρουν να ολοκληρώσουν τον έλεγχο, τον διαγνωστικό έλεγχο, με επιπλέον κόστος και για τους ίδιους, το οποίο όμως θα είναι και αποτρεπτικό για την τελική επιλογή τους, ως τουριστικός προορισμός. Αναμένουμε, λοιπόν, έστω και σήμερα, η κυβέρνηση να αναλάβει ουσιαστικές πρωτοβουλίες, να δώσει απαντήσεις και να υλοποιήσει έναν σοβαρό σχεδιασμό για τον τουρισμό.
Επί τη ευκαιρία, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να αναφέρω και ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα, το οποίο έχει εντοπιστεί, με τις αυθημερόν μετακινήσεις στους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς της χώρας. Οι αυθημερόν μετακινήσεις αφορούν σε εργαζόμενους, επαγγελματίες, φοιτητές και επισκέπτες, προφανώς και με βάση αυτά τα οποία ισχύουν σήμερα, αν κάποιος θέλει να μετακινηθεί από το σταθμό, για παράδειγμα, του Ορμενίου, στην γειτονική Βουλγαρία, απαιτείται στα χέρια του να έχει ένα αρνητικό τεστ 72 ωρών από διαγνωστικό κέντρο με έδρα την Ελλάδα. Αν θέλει μετά από λίγες ώρες να επιστρέψει στην Ελλάδα, υποχρεούται να διενεργήσει τεστ σε κέντρο, το οποίο έχει έδρα τη Βουλγαρία. Διαδικασία, που δύσκολα, όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, ολοκληρώνεται άμεσα. Άρα, αυτοί οι άνθρωποι επιβαρύνονται και χρονικά και οικονομικά, ενώ οι επιπτώσεις είναι αρνητικές και για τις τοπικές οικονομίες και κυρίως, για τις επιχειρήσεις και τους κατοίκους που δραστηριοποιούνται στις συνοριακές περιοχές.
Επισημαίνω, ότι το ζήτημα αυτό απασχολεί χιλιάδες ανθρώπους στη Βόρεια Ελλάδα που μετακινούνται αυθημερόν, κυρίως για επαγγελματικούς λόγους και θα παρακαλούσαμε να το εξετάσετε, να δώσετε κάποια λύση, ακόμη και στα πλαίσια της συζήτησης και της εφαρμογής του πιστοποιητικού μετακίνησης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
H προχειρότητα στη νομοθέτηση, η βιασύνη, τα κενά που εντοπίζονται και αναφέραμε, φανερώνουν πως στόχος της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, είναι να δείξει ότι λαμβάνει μέτρα για την πανδημία, προκειμένου να καλύψει την ανεπάρκειά της στην καμπάνια του εμβολιασμού, αλλά και στον ελλιπή σχεδιασμό για τον τουρισμό και τις μετακινήσεις. Σας τα επισημαίνουμε, ακριβώς, για να πιέσουμε προς την εγρήγορση, να υπάρχει σχεδιασμός και να δοθούν άμεσες λύσεις για το καλό της κοινωνίας μας, για το καλό της χώρας μας.
Επομένως, η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που συζητάμε σήμερα, αφορά μόνο σε μία εσωτερική διαδικασία, προς το παρόν και δεν συνδέεται, δεν σχετίζεται, με κάποιο ευρωπαϊκό πιστοποιητικό υγείας για τον covid 19, για το οποίο, επαναλαμβάνω, ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. έχει εργαστεί και συμφωνεί με την έκδοσή του.
Εδώ ελλοχεύει ένας κίνδυνος, που πρέπει να επισημάνουμε. Αν και άλλες χώρες ακολουθήσουν την επιτελική πατέντα που έχει σκαρφιστεί και εφαρμόζει ο κ. Μητσοτάκης, τότε υπάρχει ο κίνδυνος να αρχίσει ένας ανταγωνισμός εκπτώσεων στα υγειονομικά στάνταρτ, προκειμένου να προσελκύσουν το τουριστικό ρεύμα και τους μεγάλους tour operators του εξωτερικού, ανεξάρτητα από το περιεχόμενο του πιστοποιητικού. Και εδώ θέλει ιδιαίτερη προσοχή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
O ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Προοδευτική Συμμαχία, από την πρώτη στιγμή τόνιζε, ότι το αρνητικό τεστ πριν την αναχώρηση των επισκεπτών, είναι κρίσιμος όρος ασφάλειας για την είσοδο των τουριστών στη χώρα και την έξοδο. Παράλληλα, διατυπώσαμε ένα πλέγμα προτάσεων, εστιάζοντας στα ουσιαστικά ζητήματα που ανακύπτουν, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες έγκαιρα για την ασφαλή επανέναρξη της τουριστικής δραστηριότητας:
Ενιαία διαχείριση σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, με προοπτική υλοποίησης σε τρίτες χώρες άμεσου ενδιαφέροντος.
Αξιολόγηση και επικαιροποίηση των συστημάτων ιχνηλάτησης.
Επιτάχυνση διαδικασίας εμβολιασμού και άρση του καθεστώτος προστασίας της πατέντας για όλα τα εμβόλια. Και εκεί πρέπει να δώσουμε μία πολύ μεγάλη μάχη συνολικά και εσείς σαν Κυβέρνηση.
Εκτεταμένη και επαναλαμβανόμενη διενέργεια διαγνωστικών τεστ στους χώρους εργασίας.
Γι’ αυτό και έχουμε ταχθεί ως ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Προοδευτική Συμμαχία υπέρ του ευρωπαϊκού πιστοποιητικού Covid 19.
Σοβαρότητα, λοιπόν, ενδιαφέρον, έργα, σκληρή δουλειά. Αυτά απαιτούνται, διότι δεν αντικαθίστανται όλα, ούτε καλύπτονται τα κενά της διακυβέρνησής σας, από κολακευτικά πρωτοσέλιδα. Σας ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου