Τα ερωτηματικά που προκύπτουν από τις απευθείας αναθέσεις της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, αναδεικνύουν με κοινή Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων που κατέθεσαν προς τους υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Οικονομικών, 32 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ με πρωτοβουλία του Τομεάρχη και ο αν. Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξη Χαρίτση και Χάρη Μαμουλάκη αντίστοιχα.
Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον τύπο, παρά το ότι η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε. οφείλει να καταρτίζει Κανονισμό Προμηθειών τηρουμένων των οικείων διατάξεων της ενωσιακής και ελληνικής νομοθεσίας, υπάρχουν ενδείξεις «δημιουργικής» εφαρμογής των προβλεπόμενων, ως προς τη διενέργεια και σύναψη συμβάσεων προμηθειών. Ειδικότερα, στις 08.04.2021 προχώρησε σε τροποποίηση του κανονισμού προμηθειών της, ώστε να επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση για συμβάσεις έως 130.000€.
Για το λόγο αυτό και προκειμένου να αποφύγει την εφαρμογή των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας (ν.4412/2016), η ΕΑΤ ΑΕ φαίνεται να προχώρησε σε τεχνητή κατάτμηση σύμβασης έργου συνολικού κόστους 385.900 ευρώ (χωρίς τον Φ.Π.Α.) για εργασίες που αφορούν στην ανακαίνιση του κτιρίου στο οποίο στεγάζεται η εταιρεία. Έτσι, οι αμοιβές των αναδόχων ανήλθαν: για τοποθέτηση διαχωριστικών και πορτών στα 128.500 ευρώ, για οικοδομικές εργασίες στα 127.900 ευρώ και για ηλεκτρολογικές εργασίες στα 129.500 ευρώ.
Η παραπάνω διαδικασία δημιουργεί μια σειρά εύλογων ερωτηματικών στα οποία οι συνυπεύθυνοι Υπουργοί οφείλουν απαντήσεις και ειδικότερα:
1. Πως διαμορφώθηκε η ψηφοφορία λήψης απόφασης του Δ.Σ. επί του τροποποποιημένου Κανονισμού Προμηθειών;
2. Ποιες αντιρρήσεις εξέφρασε η μειοψηφία των μελών του Δ.Σ. αναφορικά με τη τροποποίηση του Κανονισμού Προμηθειών;
3. Ο εγκεκριμένος, με τη Δ.Σ.225/08.04.2021 απόφαση, Κανονισμός Προμηθειών της Ε.Α.Τ. Α.Ε. τέθηκε υπόψη της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ., για την άσκηση της γνωμοδοτικής της αρμοδιότητας σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 περ. γ` υποπερ. γγ` του ν. 4013/2011, ως ισχύει;
4. Πως τεκμηριώνεται ότι οι εν λόγω απευθείας αναθέσεις ότι είναι σύννομες και δεν υπάρχει τεχνητή κατάτμηση της σύμβασης;
5. Για ποιο λόγο δεν εφαρμόστηκαν τα προβλεπόμενα στο ν.4412/2016 με δεδομένο ότι η συνολική αξία των τμημάτων της σύμβασης υπερβαίνει τα κατώτατα όρια που τίθενται με το άρθρο 5 του ιδίου νόμου;
6. Ποια άποψη διατύπωσε η Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου και Κανονιστικής Συμμόρφωσης της Τράπεζας αναφορικά με τις διαδικασίες απευθείας αναθέσεων που ακολούθησε η Ε.Α.Τ. Α.Ε. για τις εργασίες στο κτίριο που στεγάζεται η εταιρεία.;
7. Ελήφθησαν προσφορές για το σύνολο των εργασιών από τεχνικές εταιρείες οι οποίες αναλαμβάνουν εργασίες ανακαίνισης;
8. Διενεργήθηκε συγκριτική κοστολογική μελέτη βάσει της οποίας τεκμηριώνεται η πρόκριση της λύσης της επιλογής ενός αναδόχου ανά κατηγορία εργασίας (ηλεκτρολογικές, οικοδομικές, διαχωριστικών) έναντι της εναλλακτικής επιλογής ενός αναδόχου για το σύνολο των εργασιών ανακαίνισης;
Οι Βουλευτές ζητούν επίσης να κατατεθούν στην Εθνική Αντιπροσωπεία:
1. Αντίγραφα της έρευνας, διαπραγμάτευσης και επικοινωνίας της Τράπεζας με τους κατ’ ελάχιστον τρεις οικονομικούς φορείς προκειμένου να ληφθεί η απόφαση επιλογής αναδόχου.
2. Αντίγραφο της διατυπωθείσας άποψης της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου και Κανονιστικής Συμμόρφωσης της Τράπεζας ως προς τις εν λόγω απευθείας αναθέσεις για τις εργασίες ανακαίνισης του κτιρίου που στεγάζεται η εταιρεία;
Ακολουθεί η σχετική Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων:
ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (Α.Κ.Ε.)
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Ανάπτυξης & Επενδύσεων
Οικονομικών
Θέμα: «Ερωτηματικά για τις απευθείας αναθέσεις της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Α.Ε.»
Η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε. (Ε.Α.Τ. Α.Ε.) έχει ως κύριο σκοπό την προώθηση της δίκαιης, βιώσιμης και ολιστικής ανάπτυξης της οικονομίας σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Η εθνική αναπτυξιακή πολιτική αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της στρατηγικής της Εταιρείας. H Εταιρεία η οποία ανήκει στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, καταρτίζει Κανονισμό Προμηθειών, ο οποίος ρυθμίζει τις σχετικές διαδικασίες και θέτει το πλαίσιο διενέργειάς τους, τηρουμένων των οικείων διατάξεων της ενωσιακής και ελληνικής νομοθεσίας. Οι διαδικασίες προμηθειών και υπηρεσιών με αξία κάτω των ορίων που ορίζονται στα άρθρα 5 και 6 ν. 4412/2016 (Α’147), ρυθμίζονται από τους ανωτέρω Κανονισμούς. Ωστόσο, από δημοσιεύματα στον τύπο υπάρχουν ενδείξεις «δημιουργικής» εφαρμογής των προβλεπόμενων αναφορικά με τη διενέργεια και σύναψη συμβάσεων προμηθειών της Ε.Α.Τ. Α.Ε.
Πιο συγκεκριμένα, η Ε.Α.Τ. Α.Ε. αποτελεί δημόσιο οργανισμό και συνακολούθως αναθέτουσα αρχή, κατά την έννοια της παρ. 1 περ. 1 και 4 του άρθρου 2 του ν. 4412/2016. Αναφορικά με τον Κανονισμού Προμηθειών της σύμφωνα με το ν.4608/2019 αυτός καταρτίζονταν με απόφαση της γενικής συνέλευσης της Εταιρείας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου. Ωστόσο, με το ν.4782 (Α’ 36/09.03.2021) τροποποιήθηκε η ως άνω διάταξη και με μόνη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας καταρτίζεται και εγκρίνεται ο κανονισμός προμηθειών. Έτσι, στις 08.04.2021 με την με αριθ. 225 απόφαση του, το Διοικητικό Συμβούλιο ενέκρινε Κανονισμό Προμηθειών σύμφωνα με το άρθρο 7 του οποίου για συμβάσεις των οποίων η αξία (χωρίς το ΦΠΑ) υπερβαίνει το ποσό τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ και έως του ποσού των εκατόν τριάντα χιλιάδων (130.000) ευρώ, η Τράπεζα συνάπτει Συμβάσεις με τη διαδικασία της Απευθείας Ανάθεσης έχοντας ως προϋπόθεση της λήψη προηγούμενης Απόφασης του Δ.Σ. Ως προς τη διαδικασία απευθείας ανάθεσης στο άρθρο 8 γίνεται αναφορά σε διενέργεια σχετικής έρευνας και διαπραγμάτευσης με τρεις τουλάχιστον οικονομικούς φορείς. Κατόπιν, της τροποποίησης του Κανονισμού Προμηθειών, και από δημοσιεύματα στον τύπο πληροφορούμαστε ότι η εταιρεία προέβη, προκειμένου να αποφύγει την εφαρμογή των διατάξεων του ν.4412/2016, σε τεχνητή κατάτμηση σύμβασης έργου συνολικού κόστους 385.900 ευρώ χωρίς τον Φ.Π.Α. για εργασίες ανακαίνισης του κτιρίου στο οποίο στεγάζεται η εταιρεία. Έτσι, οι αμοιβές των αναδόχων ανήλθαν: για τοποθέτηση διαχωριστικών και πορτών στα 128.500 ευρώ, για οικοδομικές εργασίες στα 127.900 ευρώ και για ηλεκτρολογικές εργασίες στα 129.500 ευρώ.
Σημειώνεται ότι κομβικής σημασίας για τις δημόσιες συμβάσεις και, ιδίως, για την ορθή διεξαγωγή της διαδικασίας ανάθεσης, αποτελούν η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης και οι μέθοδοι υπολογισμού της, καθώς συνέχονται άμεσα με την επιλογή των κατάλληλων, εφαρμοστέων διατάξεων και, κατ’ επέκταση, με τη νομιμότητα της διαδικασίας. Ο βασικός κανόνας για τον υπολογισμό της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, σε περίπτωση που αυτή υποδιαιρείται σε περισσότερα τμήματα, τίθεται στη παρ. 8 του άρθρου 6 του ν.4412/2016, οι οποία έχει ενσωματώσει τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 5 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ. Σύμφωνα λοιπόν με τα οριζόμενα στην παρ.8 όταν προτεινόμενο έργο ή προτεινόμενη παροχή υπηρεσιών μπορεί να οδηγήσει σε ανάθεση συμβάσεων υπό τη μορφή χωριστών τμημάτων, λαμβάνεται υπόψη η συνολική εκτιμώμενη αξία όλων αυτών των τμημάτων. Όταν η συνολική αξία των τμημάτων ισούται ή υπερβαίνει το κατώτατο όριο που προβλέπεται στο άρθρο 5, το παρόν Βιβλίο (άρθρα 3 ως 221) εφαρμόζεται στην ανάθεση κάθε τμήματος.
Με δεδομένα τα ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
1. Πως διαμορφώθηκε η ψηφοφορία λήψης απόφασης του Δ.Σ. επί του τροποποποιημένου Κανονισμού Προμηθειών;
2. Ποιες αντιρρήσεις εξέφρασε η μειοψηφία των μελών του Δ.Σ. αναφορικά με τη τροποποίηση του Κανονισμού Προμηθειών;
3. Ο εγκεκριμένος, με τη Δ.Σ.225/08.04.2021 απόφαση, Κανονισμός Προμηθειών της Ε.Α.Τ. Α.Ε. τέθηκε υπόψη της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ., για την άσκηση της γνωμοδοτικής της αρμοδιότητας σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 περ. γ` υποπερ. γγ` του ν. 4013/2011, ως ισχύει;
4. Πως τεκμηριώνεται ότι οι εν λόγω απευθείας αναθέσεις ότι είναι σύννομες και δεν υπάρχει τεχνητή κατάτμηση της σύμβασης;
5. Για ποιο λόγο δεν εφαρμόστηκαν τα προβλεπόμενα στο ν.4412/2016 με δεδομένο ότι η συνολική αξία των τμημάτων της σύμβασης υπερβαίνει τα κατώτατα όρια που τίθενται με το άρθρο 5 του ιδίου νόμου;
6. Ποια άποψη διατύπωσε η Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου και Κανονιστικής Συμμόρφωσης της Τράπεζας αναφορικά με τις διαδικασίες απευθείας αναθέσεων που ακολούθησε η Ε.Α.Τ. Α.Ε. για τις εργασίες στο κτίριο που στεγάζεται η εταιρεία.;
7. Ελήφθησαν προσφορές για το σύνολο των εργασιών από τεχνικές εταιρείες οι οποίες αναλαμβάνουν εργασίες ανακαίνισης;
8. Διενεργήθηκε συγκριτική κοστολογική μελέτη βάσει της οποίας τεκμηριώνεται η πρόκριση της λύσης της επιλογής ενός αναδόχου ανά κατηγορία εργασίας (ηλεκτρολογικές, οικοδομικές, διαχωριστικών) έναντι της εναλλακτικής επιλογής ενός αναδόχου για το σύνολο των εργασιών ανακαίνισης;
Επίσης, παρακαλούμε όπως καταθέσετε στην εθνική αντιπροσωπεία:
1. Αντίγραφα της έρευνας, διαπραγμάτευσης και επικοινωνίας της Τράπεζας με τους κατ’ ελάχιστον τρείς οικονομικούς φορείς προκειμένου να ληφθεί η απόφαση επιλογής αναδόχου.
2. Αντίγραφο της διατυπωθείσας άποψης της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου και Κανονιστικής Συμμόρφωσης της Τράπεζας ως προς τις εν λόγω απευθείας αναθέσεις για τις εργασίες ανακαίνισης του κτιρίου που στεγάζεται η εταιρεία;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Χαρίτσης Αλέξης
Μαμουλάκης Χάρης
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μπάρκας Κώστας
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραϊτης Θάνος
Πέρκα Πέτη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Γιώτα
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τόλκας Άγγελος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτρης
Χρηστίδου Ραλλία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου