Στη Βουλή έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και ο Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και Βουλευτής Β΄ Πειραιά, Γιάννης Ραγκούσης, την ανάγκη να αποκατασταθεί άμεσα η εργοδοτική αυθαιρεσία ετών και να εφαρμοστεί η εγκύκλιος που εκδόθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ,για να ενταχθούν στο καθεστώς των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων οι εργαζόμενοι λιμενεργάτες στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον ΣΕΠ της Χερσαίας Λιμενικής Ζώνης.
Ερώτηση προς τους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών και προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με πρωτοβουλία του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου και Βουλευτή Β΄ Πειραιά, Γιάννη Ραγκούση, κατέθεσαν σήμερα 32 Βουλευτές και Βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με την οποία καλούν τους ανωτέρω Υπουργούς να λάβουν μέτρα, προκειμένου να υποχρεώσουν την εργοδότρια εταιρεία να εφαρμόσει άμεσα το ισχύον νομικό πλαίσιο υπαγωγής στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα των λιμενεργατών στις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, στο πλαίσιο της ίσης και ενιαίας εργασιακής αντιμετώπισης τους με τους λιμενεργάτες της Προβλήτας Ι.
Από την ανάληψη καθηκόντων της κυβέρνησης της ΝΔ και την ώρα που τα σοβαρά έως και θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα αποτελούν σχεδόν καθημερινότητα στο λιμάνι του Πειραιά, η COSCO διά των υπεργολάβων που έχουν αναλάβει τη διαχείριση των λιμενικών υπηρεσιών στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ (DPORT), αρνείται συστηματικά να εντάξει τους εργαζόμενους λιμενεργάτες στα Βαρέα Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ), όπως το ισχύον νομικό πλαίσιο ορίζει, καθώς και να υποχρεώσει τους υπεργολάβους να καταβάλουν τις ανάλογες εργοδοτικές εισφορές.
Ειδικότερα, το ζήτημα της υπαγωγής τους στα ΒΑΕ έχει διευκρινιστεί ειδικώς και αρμοδίως ήδη από το 2018.Οι εργοδοτικές εταιρείες μέσω του ΣΕΒ προσέφυγαν τότε στο ΣΤΕ, δεν εφάρμοσαν την ανωτέρω εγκύκλιο. Το αποτέλεσμα είναι να καταπατώνται θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα των λιμενεργατών στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, αλλά και να ζημιώνεται ο ΕΦΚΑ από τη στέρηση εσόδων, λόγω μη είσπραξης εισφορών και παράλειψης επιβολής σχετικών προστίμων στους υπεργολάβους του ΣΕΠ.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων
Οικονομικών
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: Να αποκατασταθεί άμεσα η εργοδοτική αυθαιρεσία ετών και να εφαρμοστεί η εγκύκλιος που εκδόθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να ενταχθούν στο καθεστώς των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων οι εργαζόμενοι λιμενεργάτες στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον ΣΕΠ της Χερσαίας Λιμενικής Ζώνης.
Την ώρα που τα σοβαρά έως και θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα αποτελούν σχεδόν καθημερινότητα στο λιμάνι του Πειραιά, η COSCO διά των υπεργολάβων που έχουν αναλάβει τη διαχείριση των λιμενικών υπηρεσιών στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ (DPORT), αρνείται συστηματικά να εντάξει τους εργαζόμενους λιμενεργάτες στα Βαρέα Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ), όπως ο νόμος ορίζει, καθώς και να υποχρεώσει τους υπεργολάβους να καταβάλουν τις ανάλογες εργοδοτικές εισφορές.
Με τον τρόπο αυτό, αφενός παραβιάζονται θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα των λιμενεργατών στους εν λόγω Προβλήτες, που ρισκάρουν τη σωματική τους ακεραιότητα και ασφάλεια, αφετέρου προκύπτει οικονομική ζημία του ΕΦΚΑ από μη καταβληθείσες εισφορές με συνακόλουθη υπονόμευση του δημόσιου συμφέροντος.
Συγκεκριμένα:
Στο άρθρο 17 του Ν. 3863/2010 ορίζεται ότι: «Ο Πίνακας Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων καταρτίζεται για όλους τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ύστερα από γνώμη της προβλεπόμενης από την παράγραφο 1 του άρθρου 20 του ν. 3790/2009 (ΦΕΚ 143 Α`), Διαρκούς Επιτροπής Κρίσεως Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων και γνωμοδότηση του Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης (Σ.Κ.Α.)»
Κατ’ εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης, εκδόθηκε η με αρ. Φ10221/οικ26816/929/30.2011 απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τίτλο «Βαριές και ανθυγιεινές εργασίες, κατά την οποία: «σύμφωνα με την Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ, καθώς και του τοπογραφικού διαγράμματος του Παραρτήματος που προσαρτάται σε αυτήν, η Χερσαία Λιμενική Ζώνη του λιμένα Πειραιά περιλαμβάνει, εκτός από τον προβλήτα Ι και τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Επίσης , το απασχολούμενο προσωπικό στον συγκεκριμένο χώρο υπαγόταν εξ’ αρχής στις διατάξεις του Κ.Β.Α.Ε. ανάλογα με το χώρο εργασίας και την ειδικότητά τους ή ανάλογα με την ειδικότητά τους ανεξάρτητα από τις επιχειρήσεις ή το χώρο που εργάζονται (σχετ. υπ` αριθ. 27/2012 Εγκύκλιος τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ).
Παρά, λοιπόν, το ξεκάθαρο νομοθετικό πλαίσιο και αφού η DPORT, αρνούνταν συστηματικά να την εφαρμόσει, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αποκαταστάθηκε αυτή η εργοδοτική αδικία ετών και ικανοποιήθηκε το δίκαιο αίτημα του σωματείου εργαζομένων (ΕΝΕΔΕΠ).
Ειδικότερα, μετά από γνωμοδότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το υπ΄αριθμ.3113.10-12/55573/18/20-7-2018 έγγραφο που κοινοποιήθηκε στον ΕΦΚΑ, καθώς τη συνακόλουθη θετική εισήγηση Φ.10141/οικ.36181/937/2018 του Υπουργείου Εργασίας, εκδόθηκε από τον τότε Διοικητή του ΕΦΚΑ η αριθ. 46/15.10.2018 (ΑΠ:Δ.ΑΣΦ 930/120/8205/2018) η εγκύκλιός, σύμφωνα με την οποία: «καθώς οι Προβλήτες II και III αποτελούν τμήματα του Εμπορικού Λιμένα Πειραιά, οι διατάξεις της περίπτωσης 41 εδάφιο Α`, του ισχύοντος Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων, έχουν εφαρμογή για το εργατοτεχνικό προσωπικό (πλην υπαλλήλων γραφείων, φυλάκων και επιστατών) που απασχολείται στις εγκαταστάσεις διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες II και III του λιμένα Πειραιά, καθώς βρίσκεται εντός της Χερσαίας Λιμενικής Ζώνης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.»
Από τα παραπάνω προκύπτει σαφώς, πως το αίτημα των εργαζόμενων λιμενεργατών στους συγκεκριμένους Προβλήτες της Ζώνης του Πειραιά, όχι μόνο είναι δίκαιο, αλλά και κατοχυρωμένο νομοθετικά από το 2010 και σε κάθε περίπτωση από το 2018 έχει ειδικώς τεκμηριωθεί με εγκύκλιο από τον τότε Διοικητή του ΕΦΚΑ.
Υπενθυμίζουμε ότι οι εργαζόμενοι στον Προβλήτα 1 (ΟΛΠ) είναι ήδη ενταγμένοι στα ΒΑΕ και με την ανωτέρω εγκύκλιο του ΕΦΚΑ τον Οκτώβριο του 2018 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αποκαταστάθηκε η προδήλως δυσμενής διάκριση της Διοίκησης έναντι των λιμενεργατών στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, η οποία βασιζόταν σε προσχηματικές ερμηνείες που αμφισβητούσαν, αν πρόκειται για λιμάνι ή λιμενική εγκατάσταση, ώστε οι απασχολούμενοι σ’ αυτή να μη υπαχθούν κατά νόμο στα ΒΑΕ.
Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι η DPORT προσφάτως δεσμεύτηκε για υπαγωγή στα ΒΑΕ με την πρότασή της για ΣΣΕ, εξακολουθεί να φέρνει γραφειοκρατικά προσκόμματα, ζητώντας γνωμοδότηση από το Συμβούλιο Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΣΚΑ), ως «θέμα γενικότερης ασφαλιστικής και κοινωνικής σημασίας, βάσει της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.3683/2010 και του Πορίσματος της προσφάτως συσταθείσας Επιτροπής Κρίσεως ΒΑΕ. Ωστόσο, ο ΕΦΚΑ με την αριθμ 46/2018 εγκύκλιο του έχει ήδη αναγνωρίσει και υπαγάγει τους εργαζομένους στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, όχι σε νέα ειδικότητα, αλλά στην υφιστάμενη του εδ. 41 Α’ «Λιμενικοί Χώροι» του Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών, η οποία έχει κριθεί κατά νόμο από το Σ.Κ.Α. Επομένως, το ζήτημα της υπαγωγής τους στα ΒΑΕ έχει διευκρινιστεί ειδικώς και αρμοδίως ήδη από το 2018.
Οι εργοδοτικές εταιρείες μέσω του ΣΕΒ προσέφυγαν τότε στο ΣΤΕ, δεν εφάρμοσαν την ανωτέρω εγκύκλιο, εξακολουθώντας να καταθέτουν Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ) και να καταχωρούν την συγκεκριμένη κατηγορία εργαζόμενων στην κατηγορία μικτών ΤΕΑΜ αντί βαρέων ΤΕΑΜ. Το γεγονός αυτό, που εκτός από τις βλαπτικές συνέπειες στους εργαζόμενους, έχει και στα έσοδα του ΕΦΚΑ, οδήγησε την τότε Διοίκηση του ΕΦΚΑ να διατάξει την διενέργεια ουσιαστικών ελέγχων και την ασφαλιστική τακτοποίηση των συγκεκριμένων κατηγοριών. Με την μετατροπή της ασφάλισης από ΜΙΚΤΑ σε ΒΑΡΕΑ εκδόθηκαν και μια σειρά καταλογιστέων πράξεων αρχόμενες από τον Αύγουστο του 2018.
Από την ανάληψη καθηκόντων της κυβέρνησης της ΝΔ, οι εργοδότες παραβιάζουν συστηματικά το ισχύον νομικό πλαίσιο, στερώντας από τους εργαζομένους την υπαγωγή τους στα Β.Α.Ε. Το αποτέλεσμα είναι να καταπατώνται θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα των λιμενεργατών στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, αλλά και να ζημιώνεται ο ΕΦΚΑ από τη στέρηση εσόδων, λόγω μη είσπραξης εισφορών και παράλειψης επιβολής σχετικών προστίμων στους υπεργολάβους του ΣΕΠ.
Με βάση τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
1. Έχουν τη βούληση να επιλύσουν άμεσα το κρίσιμο αυτό ζήτημα; Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν, προκειμένου να υποχρεώσουν την εργοδότρια εταιρία να εφαρμόσει άμεσα το ισχύον νομικό πλαίσιο υπαγωγής στα ΒΑΕ των λιμενεργατών στις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, στο πλαίσιο της ίσης και ενιαίας εργασιακής αντιμετώπισης τους με τους λιμενεργάτες της Προβλήτας Ι;
2. Προτίθενται να μεριμνήσουν, ώστε οι Υπηρεσίες Μισθωτών ΕΦΚΑ, για τη μισθολογική περίοδο από 8/2018, να εφαρμόσουν την αριθ. 46/ 15.10.2018 του Διοικητή του ΕΦΚΑ, δηλαδή την ορθή ασφαλιστική τακτοποίηση του απασχολούμενου προσωπικού στις ανωτέρω προβλήτες, με τη μετατροπή των σχετικών εγγραφών στις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (Α.Π.Δ) από Μικτά ΤΕΑΜ σε Βαρέα ΤΕΑΜ, ενημερώνοντας τους εργοδότες που απασχολούν το υπ’ όψη προσωπικό;
3. Σε περίπτωση αναδρομικής υπαγωγής στα ΒΑΕ από την έκδοση της αριθ. 46/15.10.2018 εγκυκλίου του Διοικητή του ΕΦΚΑ, θ’ αποδοθούν αναδρομικά στους δικαιούχους;
4. Με ποιον τρόπο θα παρέμβουν, προκειμένου ν’ αποκατασταθεί η οικονομική ζημία του ΕΦΚΑ από την έως τώρα μη καταβολή των εργοδοτικών εισφορών;
5. Ποια ήταν η θέση του Ελληνικού Δημοσίου για το θέμα ενώπιον του Σ.Τ.Ε που εκδίκασε την αίτηση ακύρωσης του Σ.Ε.Β;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αραχωβίτης Σταύρος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Γιάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παππάς Νίκος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου