Ερώτηση στη Βουλή για τη νομοθετική ρύθμιση που επισπεύδει τη διαδικασία απονομής των εκκρεμών συντάξεων".
Στη Βουλή φέρνει το θέμα η βουλευτής Αθήνας Νότιου Τομέα με τον ΣΥΡΙΖΑ Ραλλία Χρηστίδου, με αφορμή τη διάταξη του ν. 4778/19-02-2021 και την προσθήκη του άρθρου 7Α στον ν. 4387/2016, όπου χορηγείται προκαταβολή σύνταξης έως και 384 ευρώ στους χιλιάδες δικαιούχους. Με Ερώτηση που κατέθεσε η βουλευτής Ραλλία Χρηστίδου, προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, τονίζει ότι η αποτυχία επίλυσης του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων, από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου, που συνιστά πρόβλημα με κοινωνικές προεκτάσεις, έχει ως αποτέλεσμα με ευθύνη της πολιτείας οι εν αναμονή συνταξιούχοι να έχουν καταστεί μη ΄΄επιδοτούμενοι άποροι΄΄. Η σημερινή εικόνα είναι τραγική, αφού χιλιάδες ασφαλισμένοι που έχουν πληρώσει για χρόνια τις εισφορές τους παραμένουν για πολλούς μήνες χωρίς σύνταξη. Η χορήγηση προκαταβολής έναντι της συντάξεως δεν λύνει το πρόβλημα των υποψηφίων συνταξιούχων, ούτε λύνει το σημερινό θεσμικό αδιέξοδο, αλλά μετατίθεται χρονικά, πλήττοντας καίρια το εισόδημα τους. Αποτελεί μια λύση, με την οποία οι ασφαλισμένοι καλούνται να ζήσουν με 360-384 ευρώ το μήνα και ίσως να αποτελεί το άλλοθι για μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην έκδοση προσωρινών και οριστικών συντάξεων, αφού προσθέτει ακόμα ένα στάδιο στη διαδικασία συνταξιοδότησης.
Για τον λόγο αυτό 46 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρώτη υπογράφουσα την Ραλλία Χρηστίδου κατέθεσαν ερώτηση στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με την οποία ζητούν για να σταματήσει η ανθρωπιστική κρίση που μαστίζει την κατηγορία των εν αναμονή συνταξιούχων:
1. Αντί για την τοποθέτηση project manager, την πρόσληψη υπαλλήλων στις υπηρεσίες έκδοσης συντάξεων και ταχεία εκπαίδευση τους, καθώς και επανακατάρτιση με προγράμματα συνεχούς εκπαίδευσης των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ από ανθρώπους που γνωρίζουν την κοινωνική ασφάλιση και τις ιδιαιτερότητες κάθε εντασσόμενου στον e-ΕΦΚΑ ταμείου.
2. Την υλοποίηση γρηγορότερα του ψηφιακού εκσυγχρονισμού του e-ΕΦΚΑ, τη στελέχωση του φορέα με αποσπάσεις από άλλους φορείς του Δημοσίου και διάθεση προσωπικού ώστε σε συνεργασία με έμπειρους υπαλλήλους ασφαλιστικών ταμείων να συνδράμουν στις διαδικασίες απονομής των συντάξεων.
3. Απλοποίηση της λειτουργίας και των κανόνων που διέπουν την χορήγηση των συνταξιοδοτικών παροχών, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία απονομής των εκκρεμών αιτήσεων και η αποπληρωμή των οφειλόμενων αναδρομικών.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Θέμα: «Μετατίθεται χρονικά το μεγάλο πρόβλημα των χιλιάδων συνταξιούχων, πλήττοντας καίρια το εισόδημά τους, αφού η χορήγηση προκαταβολής έναντι της συντάξεως που δικαιούνται, δεν λύνει οριστικά το πρόβλημα.»
Με διάταξη του ν. 4778/19-02-2021 και με την προσθήκη του άρθρου 7Α στον ν. 4387/2016 χορηγείται προκαταβολή σύνταξης έως και 384 ευρώ στους δικαιούχους. Η νομοθετική ρύθμιση εντάσσεται στην επίσπευση της διαδικασίας απονομής των εκκρεμών συντάξεων, οι οποίες έχουν φτάσει περίπου τις 430.000 από τις οποίες οι 175.000 αφορούν κύρια σύνταξη. Ο απερχόμενος Υπουργός επί ενάμιση χρόνο ανακοίνωνε, ότι έχει λύσει το μεγαλύτερο πρόβλημα του ασφαλιστικού συστήματος και από στιγμή σε στιγμή θα εκδίδονται οι εκκρεμείς συντάξεις με το πάτημα ενός κουμπιού.
Η πλήρης αποδοχή του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων, από το νέο Υπουργό Εργασίας, που συνιστά πρόβλημα με κοινωνικές προεκτάσεις και η αποτυχία επίλυσης του από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου, έχει ως αποτέλεσμα με ευθύνη της πολιτείας, οι εν αναμονή συνταξιούχοι να έχουν καταστεί μη ΄΄επιδοτούμενοι άποροι΄΄. Χιλιάδες ασφαλισμένοι, που έχουν πληρώσει για χρόνια τις εισφορές τους παραμένουν για πολλούς μήνες χωρίς σύνταξη. Η χορήγηση προκαταβολής έναντι της συντάξεως, χωρίς να αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού της προσωρινής, στο σύνολο των εν αναμονή συνταξιούχων προσθέτει ακόμα ένα στάδιο στη διαδικασία συνταξιοδότησης και αποτελεί μια λύση με την οποία οι ασφαλισμένοι καλούνται να ζήσουν με 360-384 ευρώ το μήνα. Η χορήγηση προκαταβολής έναντι της συντάξεως δεν λύνει το πρόβλημα των υποψηφίων συνταξιούχων, αλλά μετατίθεται χρονικά, πλήττοντας καίρια το εισόδημα τους και ίσως να αποτελεί το άλλοθι για μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην έκδοση προσωρινών και οριστικών συντάξεων. Η διαδικασία αυτή μπορεί να αποδειχθεί ατελής, αυξάνοντας το διοικητικό κόστος, αφού καλείται να εξετάσει το ίδιο ανθρώπινο δυναμικό, την ίδια συνταξιοδοτική υπόθεση περισσότερες φορές.
Η αύξηση του ρυθμού έκδοσης κυρίων και επικουρικών συντάξεων επιβάλλεται, καθώς οι νέες αιτήσεις που κατατίθενται κάθε μήνα, οδηγούν σε περαιτέρω διόγκωση του αριθμού των εκκρεμών αιτήσεων. Η σημερινή εικόνα είναι τραγική, καθώς λαμβάνει προσωρινή σύνταξη 1 στους 6 εν αναμονή συνταξιούχους ταμείων εκτός του Δημοσίου, η οποία καθυστερεί πολλούς μήνες. Ο μέσος χρόνος αναμονής είναι, στα 2 με 2,5 έτη σε ταμεία ΤΣΑΥ και ΤΣΜΕΔΕ στο ΟΑΕΕ και ΙΚΑ με διαδοχική ασφάλιση, πάνω από 2 έτη και στο ΙΚΑ όταν δεν υπάρχει διαδοχική ασφάλιση καθώς και όταν ο ασφαλισμένος έχει μόνο ΟΑΕΕ η σύνταξη εκδίδεται, μετά από ένα χρόνο αναμονή.
Οι υπάλληλοι του e-ΕΦΚΑ δουλεύουν χωρίς εκπαίδευση και κάποιοι καλούνται χωρίς να γνωρίζουν τη λειτουργία τους να χειρίζονται δυο-τρεις πλατφόρμες και ενώ η ψηφιοποίηση προχωράει, τα περισσότερα ασφαλιστικά στοιχεία πριν το 2001 δεν έχουν καταχωρηθεί ακόμα. Ενδεικτικό είναι, ότι από 1-1-2002 οι εργαζόμενοι έχουν πλήρη και αξιόπιστη εικόνα του ασφαλιστικού τους ιστορικού, για τα έτη ασφάλισης όμως πριν από το 2002 τα στοιχεία είναι ακόμη σε καρτέλες, με αποτέλεσμα ο υπάλληλος να επιβεβαιώνει στοιχεία από τον φυσικό φάκελο. Σήμερα στον e-ΕΦΚΑ υπάρχουν και λειτουργούν διαφορετικά προγράμματα που εξυπηρετούν τις ανάγκες περιορισμένα. Οι μετακομίσεις διευθύνσεων ταμείων και η μετακίνηση υπηρεσιών και φακέλων σε άλλα κτίρια, έχει ως αποτέλεσμα οι φάκελοι συνταξιοδότησης να βρίσκονται επί μήνες σε κούτες, αντί να διεκπεραιώνονται και οι αιτήσεις να διαβιβάζονται από την μία υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ στην άλλη, καθώς επίσης καθίσταται αδύνατη η παρακολούθηση των εισερχόμενων εγγράφων, αφού δεν υπάρχει ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής και πρωτοκόλλησής τους.
Η τοποθέτηση project manager σύμφωνα με ανακοινώσεις του νέου Υπουργού αποτελεί βασική πρωτοβουλία για τη λύση του προβλήματος, ο οποίος θα καταφέρει να επιταχύνει την έκδοση των εκκρεμών συντάξεων. Δυστυχώς, ένας project manager δεν αρκεί, μιας και ο περιορισμός των εκκρεμών συντάξεων, θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μιας οργανωμένης προσπάθειας που θα αντιμετωπίζει παθογένειες και θα στοχεύει στην ριζική βελτίωσή του και όχι μια προσωρινή διευθέτηση, η οποία δεν θα λύσει το διοικητικό αδιέξοδο και θα επανεμφανίσει τις απαράδεκτες σημερινές καταστάσεις.
Επειδή η ψηφιοποίηση και η δια λειτουργικότητα των πλατφόρμων είναι πολύ σημαντική τομή για την εξάλειψη του προβλήματος.
Επειδή η δραματική μείωση του προσωπικού στον e-ΕΦΚΑ και η έλλειψη ή το προβληματικό λογισμικό, έχει ως αποτέλεσμα χιλιάδες περιπτώσεις έκδοσης οριστικών συντάξεων να βρίσκονται στον αέρα.
Επειδή υπάρχουν αιτήσεις συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί πριν από το 2018 και τα περισσότερα ταμεία κύριας σύνταξης, καθυστερούν δύο με τρία χρόνια να εκδώσουν σύνταξη και οι ασφαλισμένοι δεν αντέχουν άλλο χωρίς εισοδήματα.
Επειδή πρέπει να επιταχυνθεί η απονομή συντάξεων σε ταμεία, όπου εντοπίζονται μεγάλες δυσκολίες, όπως το ΝΑΤ, το ΤΣΑΥ και το ΤΣΜΕΔΕ.
Επειδή έχει δοθεί έμφαση στην έκδοση κύριων και όχι επικουρικών συντάξεων, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο ποσοστό των υπαλλήλων, στις υπηρεσίες έκδοσης συντάξεων του e-ΕΦΚΑ, να αφιερώνεται αποκλειστικά, στην έκδοση κύριων συντάξεων.
Επειδή έχουν σωρευτεί μαζί με τις 180.000 εκκρεμότητες σε κύριες συντάξεις, επιπλέον 128.000 στις επικουρικές και άλλες 60.000 στον κλάδο του εφάπαξ που κανείς δεν γνωρίζει πως και πότε θα δρομολογηθούν.
Επειδή υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από τους ασφαλισμένους τόσο για την δραματική καθυστέρηση στην έκδοση των συντάξεων, όσο και για τη λειτουργία του e-ΕΦΚΑ.
Επειδή έρχεται νέο κύμα αιτήσεων συνταξιοδότησης εντός του έτους, λόγω της ωρίμανσης του νόμου του 2015 με τα μεταβατικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από την 1-1-2022 αλλά και της πανδημίας του κορωνοϊού, που ωθεί όποιον έχει θεμελιωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα, να υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης.
Επειδή η προσωρινή σύνταξη, πηγαίνει ακόμη πιο πίσω, καθώς θα μεσολαβεί το εν λόγω προ στάδιο.
Επειδή η ενίσχυση με προσωπικό, η οργάνωση του e-ΕΦΚΑ και η απλοποίηση του συστήματος είναι το τρίπτυχο, που θα μπορέσει να περιορίσει τις εκκρεμείς συντάξεις.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεστε αντί για την τοποθέτηση project manager να προβείτε σε ενέργειες, που θα καταστήσουν πιο αποτελεσματική την λειτουργία του e-ΕΦΚΑ και που θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα, όπως η πρόσληψη υπαλλήλων στις υπηρεσίες έκδοσης συντάξεων και ταχεία εκπαίδευση τους, καθώς και επανακατάρτιση με προγράμματα συνεχούς εκπαίδευσης των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ από ανθρώπους που γνωρίζουν την κοινωνική ασφάλιση και τις ιδιαιτερότητες κάθε εντασσόμενου στον e-ΕΦΚΑ ταμείου;
2. Για να μπορέσει να βγει η κοινωνική ασφάλιση από το σημερινό θεσμικό αδιέξοδο, προτίθεστε να προβείτε σε υλοποίηση γρηγορότερα του ψηφιακού εκσυγχρονισμού του e-ΕΦΚΑ, σε στελέχωση του φορέα με αποσπάσεις από άλλους φορείς του Δημοσίου και διάθεση προσωπικού ώστε σε συνεργασία με έμπειρους υπαλλήλους ασφαλιστικών ταμείων να συνδράμουν στις διαδικασίες απονομής των συντάξεων;
3. Προκειμένου να σταματήσει η ανθρωπιστική κρίση που μαστίζει την κατηγορία των εν αναμονή συνταξιούχων και για να υπάρξει μια οικονομική ανάσα στα νοικοκυριά, προτίθεστε να προβείτε σε αλλαγές, οι οποίες αφορούν κυρίως στην απλοποίηση της λειτουργίας και των κανόνων που διέπουν την χορήγηση των συνταξιοδοτικών παροχών ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία απονομής των εκκρεμών αιτήσεων και η αποπληρωμή των οφειλόμενων αναδρομικών;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Χρηστίδου Ραλλία
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αμανατίδης Ιωάννης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυγέρη Θεοδώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη
Κασιμάτη Νίνα
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραϊτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σκούφα Ελισάβετ (Μπέτυ)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Ψυχογιός Γεώργιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου