Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022

Ο νέος οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργική συνέχεια των υπηρεσιών του Υπουργείου με άμεσες συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Ο νέος οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργική συνέχεια των υπηρεσιών του Υπουργείου με άμεσες συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο

Με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτή Μεσσηνίας, Αλέξη Χαρίτση, την οποία συνυπογράφουν ο Τομεάρχης Εσωτερικών, Κώστας Ζαχαριάδης και οι αναπληρωτές τομεάρχες Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Χάρης Μαμουλάκης και Γιάννης Σαρακιώτης, καθώς και 49 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, κατατέθηκε ερώτηση στη Βουλή για τον νέο οργανισμό του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων.

Στην ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων και τον Υπουργό Εσωτερικών, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σημειώνουν ότι στον νέο οργανισμό προβλέπεται η μεταφορά αρμοδιοτήτων σε υπηρεσίες άλλων Υπουργείων τα οποία δεν έχουν άμεση συνάφεια με τις σχετικές αρμοδιότητες, η κατάργηση κομβικών διευθύνσεων ή τμημάτων, η υποστελέχωση τμημάτων, οι συγχωνεύσεις διευθύνσεων με σημαντικές αρμοδιότητες χωρίς την αντίστοιχη στελέχωση προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στα καθήκοντα τους. Μάλιστα σε κοινή ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων του Υπουργείου Εμπορίου, του Συλλόγου Υπαλλήλων του υπουργείου Ανάπτυξης και του Ενιαίου Συλλόγου ΓΓΕΤ τονίζεται ο αποκλεισμός υπηρεσιακών παραγόντων από τη διαδικασία διαμόρφωσης πρότασης αναδιάρθρωσης των υπηρεσιακών δομών του Υπουργείου. Αντιθέτως, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να προχωρήσει στην αναδιοργάνωση των δομών των Υπουργείων το 2016, είχε συστήσει ομάδες εργασίες αποτελούμενες πρωτίστως από υπαλλήλους των υπό αναδιάρθρωση υπηρεσιακών δομών.

Όπως αναφέρουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, πολλές από τις υπηρεσίες που τροποποιούνται αφορούν σημαντικές Διευθύνσεις οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες υποστήριξης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, πληγέντων από φυσικές καταστροφές, διευθέτησης θεμάτων για τις δημόσιες συμβάσεις και ελέγχου της αγοράς. Τίθεται έτσι σε κίνδυνο η εύρυθμη λειτουργία κρίσιμων κλάδων της ελληνικής οικονομίας, σε μια περίοδο εξαιρετικά επιβαρυμένη.

Τέλος, ειδική αναφορά κάνουν στις αποφάσεις τοποθετήσεων προϊσταμένων Διευθύνσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων, οι οποίες έλαβαν χώρα τις τελευταίες μέρες. Διαπιστώνεται μια «επιτελική» και «επιλεκτική» διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η οποία ενισχύει την παλιά «καλή» πρακτική του κομματικού κράτους. Σε αρκετές περιπτώσεις «ξηλώθηκαν» υπάλληλοι, οι οποίοι επί σειρά ετών ασκούσαν αποτελεσματικά - κατά κοινή ομολογία - καθήκοντα προϊσταμένων και αντικαταστάθηκαν από υπαλλήλους με λιγότερα τυπικά προσόντα, χωρίς αιτιολόγηση και προπάντων χωρίς στοιχειώδη αξιολόγηση.

Κατόπιν όλων αυτών, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ερωτούν τους αρμόδιους Υπουργούς:

1. Ποια κριτήρια ελήφθησαν υπόψη για τη διαμόρφωση της αναδιοργάνωσης του οργανισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων;

2. Προχωρήσατε στη σύσταση ομάδας εργασίας με αντικείμενο την αξιολόγηση και αναδιοργάνωση της δομής των οργανικών μονάδων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που προβλέπονται στο Π.Δ. 147/2017;

3. Ποια ήταν η σύνθεση και η προέλευση των μελών της ομάδας εργασίας αξιολόγησης και αναδιοργάνωσης της δομής του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων;

4. Προτίθεστε σε συνεννόηση με τους εργαζομένους να προβείτε σε ενέργειες που θα διασφαλίσουν τη λειτουργική συνέχεια των υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων;

5. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να ενισχυθούν οι υπηρεσίες των οργανωτικών δομών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων;

6. Με ποια κριτήρια έγιναν οι τοποθετήσεις των Προϊσταμένων των Διευθύνσεων και των Τμημάτων των οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων;

Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση.

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Ανάπτυξης & Επενδύσεων
Εσωτερικών

Θέμα: «Ο νέος οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργική συνέχεια των υπηρεσιών του Υπουργείου με άμεσες συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο»

Η Κυβέρνηση της ΝΔ εισήγαγε τον ν.4622 με τον ευφάνταστο τίτλο «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α` 133/07.08.2019). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της κυβερνητικής της θητείας παρεκκλίνει συστηματικά ακόμα και από τις προβλέψεις του ν.4622 υποβαθμίζοντας σταδιακά όλο και περισσότερο το ρόλο του δημοσίου τομέα. Από τη στοχευμένη αυτή πολιτική επιλογή, της απαξίωσης των δημόσιων δομών, δεν έμεινε αλώβητο το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων γεγονός που αποτυπώνεται στο νέο οργανισμό του Υπουργείου με το Π.Δ. 5 (Α` 15/04.02.2022).

Πιο συγκεκριμένα, με τον ν.4622 (Α’ 133/07.08.2019), προβλέπεται, μεταξύ άλλων, στο άρθρο 18 ότι, αποστολή της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης, η οποία περιλαμβάνει και τα Υπουργεία, είναι η εκτέλεση και διαφύλαξη των επιταγών του Συντάγματος και των νόμων, η προστασία του δημοσίου συμφέροντος, η μέριμνα για την παροχή ποιοτικών δημοσίων υπηρεσιών στην κοινωνία και η εν γένει προστασία της ισότητας, της δικαιοσύνης και της κοινωνικής αλληλεγγύης. Περαιτέρω, στο άρθρο 20 αναφορικά με την οργάνωση και λειτουργία των φορέων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης, ορίζεται ότι αυτά καθορίζονται με Οργανισμούς, οι οποίοι καταρτίζονται, αντικαθίστανται ή τροποποιούνται με προεδρικά διατάγματα.

Το επιτελείο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του, παρεκκλίνει συστηματικά από το ν.4622 που η ίδια η ΝΔ θεσμοθέτησε. Έτσι, χωρίς να προηγηθεί καμία μελέτη αξιολόγησης της υφιστάμενης δομής ή διαβούλευση, επέφερε τροποποιήσεις στην οργανωτική δομή αλλά και τις αρμοδιότητες των υπηρεσιών του, μετέφερε αρμοδιότητες στρατηγικής σημασίας για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος στον ιδιωτικό τομέα με νόμο και όχι με Προεδρικό Διάταγμα. Στο όνομα της επιτάχυνσης των διαδικασιών εκχώρησε σε ιδιωτικά συμφέροντα τομείς υψίστης σημασίας ενώ θα μπορούσε να ενισχύσει τις δημόσιες υπηρεσίες με προσωπικό προκειμένου να αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στη κοινωνία. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., σε αντιδιαστολή, είχε προβλέψει και σχεδιάσει την ενίσχυση των εν λόγω υπηρεσιών μέσω της διαδικασίας προσλήψεων. Η σκοπιμότητα αποδυνάμωσης του δημόσιου τομέα και του θεσμικού ρόλου του δημοσίου υπαλλήλου, αλλά και η τάση ιδιωτικοποίησης ως εργαλείου «ανάπτυξης» με την ταυτόχρονη περικοπή δημοσίων δαπανών, αποτυπώνονται σαφώς στο νέο οργανισμό του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Ο νέος οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων ο οποίος δημοσιοποιήθηκε με το Π.Δ. 5/04-02-2022(Α’ 15), προβλέπει τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε υπηρεσίες άλλων Υπουργείων τα οποία δεν έχουν άμεση συνάφεια με τις σχετικές αρμοδιότητες, την κατάργηση κομβικών διευθύνσεων ή τμημάτων, υποστελέχωση τμημάτων, συγχωνεύσεις διευθύνσεων με σημαντικές αρμοδιότητες χωρίς την αντίστοιχη στελέχωση προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στα καθήκοντα τους. Μάλιστα σε κοινή ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων του Υπουργείου Εμπορίου, του Συλλόγου Υπαλλήλων του υπουργείου Ανάπτυξης και του Ενιαίου Συλλόγου ΓΓΕΤ τονίζουν τον αποκλεισμό υπηρεσιακών παραγόντων από τη διαδικασία διαμόρφωσης πρότασης αναδιάρθρωσης των υπηρεσιακών δομών του Υπουργείου. Σημειώνεται ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προκειμένου να προχωρήσει στην αναδιοργάνωση των δομών των Υπουργείων το 2016, συνέστησε ομάδες εργασίες αποτελούμενες πρωτίστως από υπαλλήλους των υπό αναδιάρθρωση υπηρεσιακών δομών. Στη βάση των πορισμάτων/προτάσεων των εν λόγω ομάδων προέκυψαν τα Π.Δ. των Οργανισμών των Υπουργείων, μεταξύ των οποίων και το Π.Δ. 147/2017 το οποίο κατήργησε η Ν.Δ. με το Π.Δ. 5/2022.

Ο νέος οργανισμός υποβαθμίζει τη Γενική Γραμματεία  Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας και τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων. Δυστυχώς οι συγκεκριμένες τροποποιήσεις στον οργανισμό έγιναν ερήμην των άμεσα εμπλεκόμενων εργαζομένων όπως αναφέρεται και στην κοινή ανακοίνωση των συλλόγων. Σε συνδυασμό με την έλλειψη του απαραιτήτου αριθμού εργαζομένων για την κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών, την έλλειψη εμπιστοσύνης σε στελέχη του δημοσίου και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε μετακλητούς υπαλλήλους (όπως στην περίπτωση της γενικής διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων), την κάλυψη κενών με προσλήψεις εργαζομένων με συμβάσεις έργου ορισμένου χρόνου, τα διαχρονικά προβλήματα υγιεινής και ασφάλειας αλλά και σε υποδομές υποβαθμίζουν περαιτέρω τις δημόσιες υπηρεσίες.

Μάλιστα, πολλές από τις υπηρεσίες που τροποποιούνται αφορούν σημαντικές Διευθύνσεις οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες υποστήριξης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, πληγέντες από φυσικές καταστροφές, τη διευθέτηση θεμάτων για τις δημόσιες συμβάσεις και ελέγχου της αγοράς. Θέτουν λοιπόν σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία κρίσιμων κλάδων της ελληνικής οικονομίας, σε μια περίοδο εξαιρετικά επιβαρυμένη. Η κοινή ανακοίνωση κάνει αναφορά ακόμα στην τάση συγκέντρωσης εξουσιών και αρμοδιοτήτων σε επίπεδο Υπουργού μέσω της δημιουργίας οργανικών θεματικών μονάδων, οι οποίες «απομονώνουν» αρμοδιότητες από τις Γραμματείες και τις θέτουν εκτός διοικητικού σχεδιασμού και  ιεραρχίας.

Τέλος, τις τελευταίες μέρες, με τις υπ’ Αριθ. Πρωτ. : 24518/04-03-2022 και 24520/04-03-2022 αποφάσεις, τοποθετήθηκαν αντίστοιχα οι Προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Από τις αποφάσεις αυτές διαπιστώνεται μια επιπλέον «επιτελική» και «επιλεκτική» διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η οποία ενισχύει την παλιά καλή πρακτική του κομματικού κράτους. Σε αρκετές περιπτώσεις «ξηλώθηκαν» υπάλληλοι, οι οποίοι επί σειρά ετών ασκούσαν αποτελεσματικά - κατά κοινή ομολογία - καθήκοντα προϊσταμένων και αντικαταστάθηκαν από υπαλλήλους με λιγότερα τυπικά προσόντα, χωρίς αιτιολόγηση και προπάντων χωρίς στοιχειώδη αξιολόγηση.

Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις οι τοποθετήσεις/μετακινήσεις των υπαλλήλων στις επιμέρους οργανικές μονάδες κάθε άλλο παρά ορθολογικές, κατάλληλες και αποτελεσματικές μπορούν να χαρακτηριστούν. Με τις αλλαγές στο σύνολο του προσωπικού τμημάτων ή με την τοποθέτηση υπαλλήλων σε μη συναφή τμήματα με τα τυπικά προσόντα και εμπειρία τους ή με την αναιτιολόγητη υποβάθμιση άλλων, όχι μόνο δεν διασφαλίζουν την συνέχεια και την ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών αλλά ακυρώνουν κάθε φιλότιμη προσπάθεια δημόσιων λειτουργών να ανταποκριθούν στο υπηρεσιακό τους ρόλο.

Επειδή, η επιλεκτική διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου με κριτήρια πέραν των προσόντων τους και της προσφοράς τους στο ελληνικό δημόσιο μας γυρίζει σε περιόδους που έχουν πληγώσει βαθιά το ελληνικό κράτος
Επειδή, οι αλλαγές στον νέο οργανισμό του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων θίγουν τη λειτουργική συνέχεια των γραμματειών του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων
Επειδή, οι αλλαγές υποβαθμίζουν περαιτέρω το ρόλο των δημοσίων υπαλλήλων, το κοινωνικό σύνολο και την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας
Επειδή, οι αλλαγές εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία σε μια σειρά υπηρεσιών με άμεσες συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί,
1. Ποια κριτήρια ελήφθησαν υπόψη για τη διαμόρφωση της αναδιοργάνωσης του οργανισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων;
2. Προχώρησαν στη σύσταση ομάδας εργασίας με αντικείμενο την αξιολόγηση και αναδιοργάνωση της δομής των οργανικών μονάδων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που προβλέπονται στο Π.Δ. 147/2017;
3. Ποια ήταν η σύνθεση και η προέλευση των μελών της ομάδας εργασίας αξιολόγησης και αναδιοργάνωσης της δομής του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων;
4. Προτίθενται σε συνεννόηση με τους εργαζομένους να προβούν σε ενέργειες που θα διασφαλίσουν τη λειτουργική συνέχεια των υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων;
5. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν προκειμένου να ενισχυθούν οι υπηρεσίες των οργανωτικών δομών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων; 
6. Με ποια κριτήρια έγιναν οι τοποθετήσεις των Προϊσταμένων των Διευθύνσεων και των Τμημάτων των οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων;
 
Oι ερωτώντες βουλευτές
Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)
Zαχαριάδης Κωνσταντίνος
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Σαρακιώτης Ιωάννης
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Θεοδώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βασιλικός Βασίλειος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Ιωάννης
Δραγασάκης Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Τάνια
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπαηλιού Γεώργιος
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Τόλκας Άγγελος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου