Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου 2017

Αυξάνεται αναδρομικά το επίδομα θέρμανσης του 2016-2017 για τους κατοίκους του νομού Έβρου.







Αθήνα, 28 Δεκεμβρίου 2017


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αυξάνεται αναδρομικά το επίδομα θέρμανσης του 2016-2017 για τους κατοίκους του νομού Έβρου.
Έκτακτο μέρισμα στους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης της προηγούμενης χρονιάς.


Με Κοινή Υπουργική Απόφαση το Υπουργείο Οικονομικών πρόκειται να διαθέσει άμεσα τις επόμενες ημέρες ένα έκτακτο μέρισμα στους δικαιούχους των νομών της Α΄Κλιματικής Ζώνης. Ο νομός Έβρου, ο οποίος μετά από έντονες προσπάθειες αναβαθμίστηκε πέρσι  στην Α΄κλιματική ζώνη φέτος μαζί με τους νομούς  Γρεβενών, Δράμας, Ευρυτανίας, Καστοριάς, Κοζάνης, Σερρών και Φλώρινας πρόκειται επιδοτηθεί επιπλέον προκειμένου να μην υπάρχξει σημαντική διαφορά στο συνολικό ποσό που θα του καταβληθεί .
Συγκεκριμένα, και φέτος προκειται να  πάρουν, παρά την περικοπή του επιδόματος θέρμανσης, συνολικά επιδότηση στα 25 λεπτά το λίτρο, από τα οποία τα 12,5 λεπτά θα έρχονται από το φετινό επίδομα για τον χειμώνα 2017 - 2018 και τα άλλα 12,5 λεπτά από τα αναδρομικά του περσινού επιδόματος.
Με την απόφαση αυτή επομένως, όχι μόνο δεν περικόπτεται το επίδομα θέρμανσης στις περιοχές όπου χρήζουν συστηματικής κατανάλωσης πετρελαίου λόγω κλιματικών συνθηκών, αλλά αυξάνεται αναδρομικά κατά 50% το επίδομα θέρμανσης του 2016 - 2017 από τα 25 στα 37,5 το λίτρο στις ορεινές και βόρειες περιοχές.
Το έκτακτο μέρισμα θα δοθεί με γρήγορες διαδικασίες σε όσους είχαν υποβάλει αίτηση για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης κατά τη σεζόν 2016-2017, δηλαδή σε όσους είχαν κάνει τη σχετική ηλεκτρονική αίτηση από τον Δεκέμβριο του 2016 μέχρι και τον Απρίλιο του 2017.
Η πληρωμή του «ειδικού μερίσματος» θα γίνει από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων μέσω της πλατφόρμας που χρησιμοποιείται τα τελευταία χρόνια για τη διάθεση του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης.και σύμφωνα με την απόφαση θα πιστωθεί στους λογαριασμούς μέχρι και την 29/12/2017.
Για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται έμπρακτα η σοβαρή προσπάθεια που κάνει η σημερινή Κυβέρνηση για να άρει τις αδικίες που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα των σκληρών δημοσιονομικών μέτρων που καλούμαστε να εφαρμόσουμε.
Έπειτα από συνεχείς χρονιές όπου ο νομός μας εξισώνονταν με περιοχές της Ελλάδας χωρίς ιδιαίτερα σκληρές κλιματολογικές συνθήκες, καταφέραμε πέρσι να επιδοτηθεί με περισσότερα χρήματα και φέτος να μην εφαρμοστεί η περικοπή του 50% για το πετρέλαιο θέρμανσης, όπως προβλέπεται για άλλες περιοχές. Με γνώμονα πάντα τη βελτίωση των συνθηκών της καθημερινότητας των πολιτών, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε εντατικά και αδιάκοπα.




Παρακάτω θα βρείτε ολόκληρη την Υπουργική Απόφαση όπως δημοσιεύθηκε:
Το Γραφείο Τύπου




ΠΟΛ 1215/2017
Αθήνα, 22/12/2017
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Α. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Δ/ΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Α. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΘΗΣΑΥΡΟΦΥΛΑΚΙΟΥ και ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ
Β. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ
Γ. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ και ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Α. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ και ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Δ/ΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ - ΤΜΗΜΑΤΑ Α’, Γ’, Ε’
Β. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ και ΕΙΔΙΚΩΝ ΦΟΡΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ (Ε.Φ.Κ.)
Δ/ΝΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ και ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ
Γ. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Φ.Ε.Κ.: 4594/Β/27.12.2017

ΠΟΛ.1215/22.12.2017
Θέμα : Τροποποίηση της ΠΟΛ.1189/14.12.2016 (ΦΕΚ Β' 4076/2016) απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και της Υφυπουργού Οικονομικών «Χορήγηση επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης και καθορισμός του ύψους, των δικαιούχων, των προϋποθέσεων και της διαδικασίας χορήγησης αυτού».
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ, Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98).

2. Τις διατάξεις του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α΄ 181).

3. Τις διατάξεις του π.δ. 73/2015 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 116).

4. Τις διατάξεις του π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 210).

5. Τις διατάξεις του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Α΄ 145).

6. Την αριθ. Υ172/2016 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β΄ 3610).

7. Την αριθ. Υ5/2015 απόφαση του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Β΄ 204).

8. Την αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0010218 ΕΞ2016 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών περί ανάθεσης αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Οικονομικών, Αικατερίνη Παπανάτσιου (Β΄ 3696).

9. Την αριθμ. Υ29/2015 απόφαση του Πρωθυπουργού περί ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Γεώργιο Χουλιαράκη (Β' 2168).

10. Την αριθμ. Δ6Α 1015213 ΕΞ 2013 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στο Γενικό Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών (Β΄ 130 και Β΄ 372), όπως τροποποιήθηκε με τις αριθ. Δ6Α 1125239/ΕΞ 2013 (Β΄ 2003) και Δ6Α 1196756 ΕΞ 2013 (Β΄ 3317).

11. Τις διατάξεις του ν.δ.356/1974 (ΦΕΚ 90/τ.Α΄).

12. Τις διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 1882/1990 (ΦΕΚ 43/τ.Α΄).

13. Τις διατάξεις του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της οδηγίας 2011/85/ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει».

14. Την περιπτ. α της παρ.2 του άρθρου 73 και της παρ. 9 του άρθρου 147 του ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265/τ.Α΄), όπως ισχύει, καθώς και το άρθρο 36 παρ. 8β του ν. 3986/2011 (ΦΕΚ 152 Α’).

15. Το άρθρο 23 του ν. 3427/2005 (ΦΕΚ 312/τ.Α'), όπως ισχύει.

16. Τις διατάξεις του ν. 4472/2017 (74/τ.Α') περί, μεταξύ άλλων, «Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018 -2021».

17. Το άρθρο 1 του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87/τ.Α΄), όπως ισχύει.

18. Τις διατάξεις του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167/τ.Α').

19. Τις διατάξεις του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ 170/τ.Α').

20. Τις διατάξεις του ν. 4223/2013 (ΦΕΚ 287/τ.Α'), όπως ισχύουν.

21. Την υποπαράγραφο Α.1 της παραγράφου Α του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις (Α΄ 85)».

22. Τις διατάξεις του μέρους Β, άρθρου 3, παρ. Γ, υποπαρ. 2.1, υποπερ. ια, του ν. 4336/2015 (ΦΕΚ 94/τ.Β΄) «Συνταξιοδοτικές διατάξεις - Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της συμφωνίας».

23.Την  αριθμ. 1019446/113/0015/ΠΟΛ.1034/14.2.2008 ΑΥΟ (ΦΕΚ 307/τ.Β΄) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

24. Την αριθμ. ΠΟΛ.1262/10.12.2015 (ΦΕΚ 2677/τ.Β') Α.Υ.Ο.

25. Το γεγονός, ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, η οποία εκτιμάται στο ποσό των 15 εκατ. ευρώ που θα εγγραφεί για τον σκοπό αυτό στον τακτικό προϋπολογισμό έτους 2017 του ειδικού φορέα των Γενικών Κρατικών Δαπανών (Ε.Φ. 23-200/ ΚΑΕ 2732). Δεδομένου ότι το ύψος της συνολικής δαπάνης εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (δικαιούχους και καταναλώσεις πετρελαίου) τυχόν επιπλέον δαπάνη δύναται να καλυφθεί με μεταφορά πιστώσεων στον ανωτέρω ΚΑΕ του τακτικού προϋπολογισμού των Γενικών Κρατικών Δαπανών.

26. Την ανάγκη χορήγησης επιδόματος σε συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών πετρελαίου θέρμανσης εσωτερικής καύσης (DIESEL).

27. Την αριθμ. Δ5Α 1167754 ΕΞ 2012/5.12.2012 Α.Υ.Ο. με θέμα «Ανάθεση πληρωμής του επιδόματος θέρμανσης προς τους δικαιούχους-καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης εσωτερικής καύσης (DIESEL)» ΦΕΚ 3249 Β΄ 2012,

αποφασίζουμε:

1. Η παράγραφος 3 του άρθρου 3 της ΠΟΛ.1189/14.12.2016 (ΦΕΚ Β' 4076/2016) απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και της Υφυπουργού Οικονομικών, αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Στην Α' κλιματική ζώνη, για κάθε λίτρο κατανάλωσης πετρελαίου εσωτερικής καύσης θέρμανσης χορηγείται ποσό επιδόματος 0,375 ευρώ και στις Β', Γ' και Δ' κλιματικές ζώνες, για κάθε λίτρο κατανάλωσης πετρελαίου εσωτερικής καύσης θέρμανσης χορηγείται ποσό επιδόματος 0,25 ευρώ.».

2. Τυχόν χρηματικά ποσά που θα προκύψουν από νέα εκκαθάριση καταβάλλονται έως 29-12-2017.

3. Οι διατάξεις της παρούσας ισχύουν από τη δημοσίευσή της.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.


Αθήνα, 22 Δεκεμβρίου 2017

Ο Υπουργός
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ

Ο Αναπληρωτής Υπουργός
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ

Η Υφυπουργός
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ

Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2017

Ενεργειακές Κοινότητες- Εισήγηση κατ' άρθρον

Τοποθέτηση της Ν. Γκαρά στην κατ'άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου για τις Ενεργειακές Κοινότητες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ως εισηγήτρια του νομοσχεδίου. 






ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Παίρνοντας αφορμή από τη συζήτηση κυρίως με τους φορείς παρατηρήσαμε ότι το παρόν σχέδιο νόμου είναι κοινώς αποδεκτό και μάλιστα αναμένεται από τους εμπλεκόμενους η ψήφισή του το συντομότερο δυνατό, προκειμένου να ανοίξει η παραγωγή και η αγορά των ΑΠΕ.

Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω νομοσχέδιο για τις ενεργειακές κοινότητες , έχει ως κύριο στόχο να ενισχύσει την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από μικρές επιχειρήσεις, ΟΤΑ, αλλά και ιδιώτες, ώστε εκτός από καταναλωτές να γίνουν και παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας, με σημαντικά οφέλη στη μείωση του κόστους ενέργειας που καταναλώνουν.  

Σε ότι αφορά τα κυριότερα άρθρα του προτεινόμενου νομοσχεδίου.
Όπως είπαμε ως Ενεργειακή Κοινότητα ορίζεται ένας αστικός συνεταιρισμός αποκλειστικού σκοπού με βασική αρχή τη διάχυση του οφέλους στα μέλη της ενεργειακής κοινότητας, καθώς και της τοπικής κοινωνίας

Συγκεκριμένα στις Εν. Κοιν έχουν δικαίωμα συμμετοχής φυσικά πρόσωπα με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού της ίδιας περιφερειακής ενότητας εντός της οποίας βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. ή επιχειρήσεις αυτών και Ο.Τ.Α. β΄ βαθμού εντός των διοικητικών ορίων των οποίων βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.

Ο ελάχιστος αριθμός μελών των Ε.Κοιν. είναι:
·        5 στην περίπτωση που τα μέλη είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου εκτός των Ο.Τ.Α ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα
·        2 στην περίπτωση Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού νησιωτικών περιοχών, με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους
·        3 στην περίπτωση που τα μέλη είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα, εκ των οποίων τα δύο (2) τουλάχιστον να είναι Ο.Τ.Α.

Επίσης, ορίζονται τα κριτήρια εντοπιότητας, ώστε τουλάχιστον του 51% των μελών να σχετίζονται με τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. , ώστε οι τοπικές κοινότητες να είναι αυτές που θα απολαμβάνουν τα οφέλη. Σημειώνεται επίσης πως τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι Ο.Τ.Α. α' κ β' βαθμού μπορούν να συμμετέχουν σε περισσότερες από μια Ε.Κοιν.

Όσον αφορά τις συνεταιριστικές μερίδες για όλες τις Ε.Κοιν ισχύει ότι πέραν της υποχρεωτικής συνεταιριστικής μερίδας, κάθε μέλος μπορεί να κατέχει και μία ή περισσότερες προαιρετικές συνεταιριστικές μερίδες. Ωστόσο για να αποφευχθούν τάσεις συγκεντροποίησης, έχει οριστεί  ανώτατο όριο συμμετοχής 20% στο συνεταιριστικό κεφάλαιο που μπορεί να αποκτήσει κάθε μέλος, με μόνη εξαίρεση τους  Ο.Τ.Α., που μπορούν να συμμετέχουν στο συνεταιριστικό κεφάλαιο με ανώτατο όριο το 40%, καθώς και με ανώτατο όριο συμμετοχής το 50% για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού μικρών νησιωτικών περιοχών. Προβλέπεται πως  μεταβίβαση συνεταιριστικής μερίδας σε μέλος ή σε τρίτο πρόσωπο γίνεται μόνο ύστερα από συναίνεση του διοικητικού συμβουλίου.

Στο σχέδιο νόμου περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος σύστασης των Ε. Κοιν, ο τύπος και το ελάχιστο περιεχόμενο του καταστατικού τους, όπως ρυθμίζονται και θέματα λύσης, συγχώνευσης ή μετατροπής των κοινοτήτων ανάλογα με την περίπτωση.
Είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε, πως οι Ε. Κοιν δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα, καθώς η διάθεση των κερδών παραμένει στην κοινότητα υπό μορφή αποθεματικού και η γενική συνέλευση ορίζει τους τρόπους κατανομής  τους. Εξαίρεση αποτελούν οι εν. κοιν. στα μικρά νησιά όπου συμμετέχουν ΟΤΑ και δύνανται να διαθέτουν το πλεόνασμα σε έργα κοινής ωφέλειας. Επίσης, εξαίρεση προβλέπεται όταν τα μέλη – φυσικά πρόσωπα είναι τουλάχιστον 15 ή 10 όταν έχουν έδρα σε μικρό νησιωτικό δήμο και το 51% εξ αυτών είναι φυσικά πρόσωπα, αφότου κρατήσουν το προβλεπόμενο ποσοστό για το αποθεματικό.

Με τις διατάξεις του δέκατου άρθρου παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας Ενώσεων των συνεταιρισμών , οι οποίοι μπορούν να συστήσουν μια Ομοσπονδία. Τουλάχιστον πέντε Ε.Κοιν. με έδρα στην ίδια Περιφέρεια, μπορούν να συστήσουν ένωση ενεργειακών συνεταιρισμών, με σκοπό τον συντονισμό και την προώθηση των δραστηριοτήτων τους, ενώ οι ενώσεις ενεργειακών συνεταιρισμών όλης της χώρας, δύνανται επιπλέον, να συστήσουν Ομοσπονδία Ενεργειακών Συνεταιρισμών, με σκοπό τον συντονισμό και την καλύτερη εκπροσώπηση του ενεργειακού συνεταιριστικού κινήματος της χώρας.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι εισάγονται συγκριμένα οικονομικά κίνητρα και μέτρα στήριξης για τις Ενεργειακές Κοινότητες, αποδεικνύοντας έμπρακτα την πολιτική κατεύθυνση στήριξης των συνεταιριστικών σχημάτων. Σε αυτά  περιλαμβάνονται:
-          Ένταξη των Ε.Κοιν. στον Αναπτυξιακό Νόμο κατ’ αναλογία με τις ΚΟΙΝΣΕΠ καθώς και σε άλλα προγράμματα χρηματοδοτούμενα και συγχρηματοδοτούμενα.

-          Δυνατότητα για ειδικές προϋποθέσεις και όρους προνομιακής συμμετοχής ή εξαίρεσης από τις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών καθώς και προνομιακών χρεώσεων για υπηρεσίες στην αγορά.
-          Απαλλαγή από το Ετήσιο τέλος κατοχής άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
-          Προτεραιότητα χορήγησης άδειας παραγωγής, προσφοράς σύνδεσης και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.
-          Μειωμένες Εγγυητικές επιστολές.


Σημαντικό κίνητρο είναι επίσης πως οι Εν. Κοιν. θα μπορούν να αξιοποιούν τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό, κάτι που προς το παρόν επιτρέπεται μόνο στους κατ' επάγγελμα αγρότες και νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημοσίου συμφέροντος σκοπούς.

Στο δεύτερο τμήμα του νομοσχεδίου ρυθμίζονται κυρίως τεχνικά ζητήματα σε θέματα διαχείρισης ΑΠΕ. Πολύ συνοπτικά αναφέρω ότι αναγνωρίζεται η τηλεθέρμανση στα  τεχνικά προγράμματα των ΔΕΥΑ, διευκολύνεται η αδειοδοτική διαδικασία σταθμών ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ, προβλέπεται η εναρμόνιση με την τεχνολογική εξέλιξη, επιτρέπεται η εγκατάσταση φόρτισης ηλεκτροκίνητων μηχανημάτων σε δημόσιους χώρους, ρυθμίζονται ζητήματα χρήσεων γης για εκθέσεις, ζητήματα εγγυητικών επιστολών και αδειών παραγωγής ενέργειας, καθώς και η άμεση δυνατότητα στη ΡΑΕ σύστασης μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού της χώρας.

Όπως βλέπουμε στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όχι μόνο ρυθμίζει και εισάγει το νέο θεσμικό πλαίσιο, αλλά ρυθμίζει και ζητήματα για τις επόμενες δεκαετίες στον τομέα αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ευχαριστώ.


Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

ΕΡΩΤΗΣΗ Ν. ΓΚΑΡΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ 2017-2018




Αθήνα, 16 Δεκεμβρίου 2017

ΔΕΛΤΙΟΥ ΤΥΠΟΥ

Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Κ. Γαβρόγλου κατέθεσε χθες, την 16 Δεκεμβρίου 2017, η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Έβρου Αναστασία Γκαρά με θέμα τις μετεγγραφές φοιτητών για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018. Όπως αναφέρεται στην κατατεθείσα ερώτηση, την οποία συνυπογράφουν 52 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι έχουν συστηματοποιηθεί και ιεραρχηθεί οι προϋποθέσεις για τη μοριοδότηση των αιτούντων μετεγγραφή φοιτητών, αρκετοί δεν κατάφεραν να πάρουν την έγκριση.

Ανάμεσα σε αυτούς που δεν πήραν μετεγγραφή είναι αδέρφια που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις, φοιτητές προερχόμενοι από μονογονεϊκές οικογένειες, ή οικογένειες τριτέκνων, φοιτητές που συγκέντρωσαν μεν αρκετά μόρια, αλλα δεν κατάφεραν να μετεγγραφούν. Επιπλεόν, τίθεται το ζήτημα όσων δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία αίτησης μετεγγραφής και ζητείται μία δεύτερη ευκαιρία.

Η Βουλευτής κ. Α. Γκαρά αναφέρεται επίσης στην υποχρέωση στήριξης των οικογενειών, αλλά και στη στήριξη των νέων για τη συμμετοχή τους στο σύστημα εκπαίδευσης, ανεξάρτητα από τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, καθώς η εξασφάλιση δυνατοτήτων εκπαίδευσης για όλους, συμβάλλει στην κοινωνική δικαιοσύνη και την κοινωνική συνοχή.

*Ακολουθεί η Ερώτηση όπως κατατέθηκε.

To Γραφείο Τύπου



Αθήνα, 15 Δεκεμβρίου 2017
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό  Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: Μετεγγραφές φοιτητών για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018
Μεγάλο πρόβλημα για πολλές οικογένειες, που η οικονομική κρίση τις κατέβαλε, αποτελεί η απόρριψη της αίτησης μετεγγραφής των φοιτώντων τέκνων τους. Παρά το γεγονός, ότι με το Άρθρο 21 του Ν. 4332/2015, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, στο Άρθρο 59 του Ν. 4415/2016 αλλά και με την Εγκύκλιό με Αρ. Πρωτ. 164061/Ζ1 – 2-10-2017, ΑΔΑ: 99Ω94653ΠΣ-8ΤΙ, συστηματοποιήθηκαν και ιεραρχηθηκαν  οι προϋποθέσεις και καθορίστηκε η διαδικασία για τις μετεγγραφές των φοιτητών, ωστόσο, δεδομένων των οικονομικών δυσκολιών,  χρειάζεται βελτιώσεις στο πλαίσιο στήριξης των οικογενειών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, συνολικά υποβλήθηκαν 14.038 αρχικές αιτήσεις μετεγγραφής, εκ των οποίων έγιναν δεκτές 5.572 (40%), και 5.932 ενστάσεις-αιτήσεις θεραπείας, εκ των οποίων έγιναν δεκτές 2.002 (34%). Για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018, έγιναν δεκτές 7.574 (αρχικές αιτήσεις και ενστάσεις), ποσοστό που ανέρχεται στο 54%.
Πιο αναλυτικά, τα στοιχεία των αρχικών αιτήσεων ανά κατηγορία έχουν ως εξής:
Α) Γενική κατηγορία (15% επί του αριθμού των εισακτέων):  κατατεθείσες 13.615 αιτήσεις και αποδεκτές 5.200. Ποσοστό 38%.
Β) Ειδική κατηγορία (χωρίς ποσοτικό περιορισμό): κατατεθείσες 283 αιτήσεις και αποδεκτές 283. Ποσοστό 100%.
Γ) Ειδική κατηγορία Ελλήνων φοιτητών της Μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης: κατατεθείσες 102 αιτήσεις και αποδεκτές 53. Ποσοστό 52%.
Δ) Ειδική κατηγορία φοιτητών κυπριακής καταγωγής: κατατεθείσες 38 αιτήσεις και αποδεκτές 36. Ποσοστό 94,74%.
Παρόλα αυτά, επισημαίνουμε, ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός φοιτητών, των οποίων δεν εγκρίθηκε η ένσταση για τη μετεγγραφή τους, ασχέτως εάν συγκέντρωναν αρκετά μόρια. Επίσης, μεγάλος αριθμός φοιτητών με αδέρφια  (αδερφό ή αδερφή) που σπουδάζουν σε άλλη πόλη δεν έτυχαν μετεγγραφής και οι οικογένειές τους καλούνται τώρα να συντηρήσουν τρία σπίτια. Επισημαίνουμε ακόμα και έναν αριθμό φοιτητών, οι οποίοι δεν μπόρεσαν εγκαίρως να μπούνε στο σύστημα για μετεγγραφή και για τους οποίους δε δόθηκε καμία παράταση. Επίσης φοιτητές από  μονογονεϊκές οικογένειες και ήδη φοιτώντα τέκνα τριτέκνων και πολυτέκνων οικογενειών  δεν κατάφεραν να μετεγγραφούν.

Οι συγκεκριμένοι φοιτητές αδυνατούν να σπουδάσουν , καθώς, ως επί το πλείστον, προέρχονται από οικογένειες με πολύ χαμηλό εισόδημα και, δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας που επικρατεί στη χώρα μας, αδυνατούν να στηρίξουν οικονομικά τις σπουδές των παιδιών τους.

Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει και μία κατηγορία φοιτητών άνω των 25 ετών, οι οποίοι υποβάλλουν δική τους φορολογική δήλωση και δεν αναφέρονται ως εξαρτώμενα/προστατευόμενα  μέλη στις φορολογικές δηλώσεις των γονέων τους. Σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα οι φοιτητές αυτοί  μοριοδοτούνται με βάση τα εισοδήματα των κηδεμόνων τους. 
Το γεγονός ότι δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη η δική τους οικονομική κατάσταση, τους στερεί τα απαιτούμενα μόρια που δικαιούνται ώστε να διεκδικήσουν επί ίσοις όροις με τους υπόλοιπους υποψηφίους την μετεγγραφή τους στο αντίστοιχο τμήμα της επιλογής τους.
 Description: https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif

Επειδή η στήριξη των οικογενειών και η διασφάλιση του δικαιώματος των νέων στην εκπαίδευση, ανεξάρτητα από οικονομικές δυσκολίες, είναι υποχρέωσή μας.
Επειδή η  παροχή εκπαίδευσης χωρίς διακρίσεις αποτελεί συνταγματική επιταγή και  συμβάλλει στην κοινωνική δικαιοσύνη και την κοινωνική συνοχή.
Επειδή το δικαίωμα στην εκπαίδευση δε γνωρίζει χρονικά και ηλικιακά όρια.
Κατόπιν των προαναφερθέντων,

ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
-       Προτίθεται το υπουργείο να επανεξετάσει το θέμα της μετεγγραφής φοιτητών που  σπουδάζουν σε άλλες πόλεις και δεν πήραν μετεγγραφή, παρά το γεγονός ότι είχαν μόρια από οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια;
-       Εάν υπάρξουν σχόλες-τμήματα, με δυνατότητα να δεχθούν επιπλέον φοιτητές από μετεγγραφές, θα γίνει δεκτό το αίτημα αυτό από το Υπουργείο;
-       Θα δοθεί μια λύση για να συμμετάσχουν στη διαδικασία μετεγγραφών όσοι φοιτητές δεν μπόρεσαν εγκαίρως να αιτηθούν;
-       Πως προτίθεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των οικογενειών (οικονομικά ασθενών, μονογονεϊκών, τριτέκνων, πολυτέκνων), οι οποίες αδυνατούν να στηρίξουν οικονομικά τη φοίτηση των παιδιών τους;
-       Ερωτάται ο υπουργός αν σκοπεύει να  λάβει υπόψη του την κατηγορία των  φοιτητών άνω των 25 ετών, έτσι ώστε να μοριοδοτούνται με βάση το ετήσιο ατομικό φορολογικό εισόδημά και όχι με βάση τα εισοδήματα των κηδεμόνων τους;


Οι ερωτώντες βουλευτές
Γκαρά Αναστασία
Ακριώτης Γιώργος
Αντωνίου Χρήστος
Αυλωνίτου Ελένη
Βάκη Φωτεινή
Βαρδάκης Σωκράτης
Γεννιά Γεωργία
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Θελερίτη Μαρία
Καββαδία Αννέτα
Καΐσας Γεώργιος
Καραγιάννης Γιάννης
Καραγιουσούφ Αϊχάν
Καρακώστα Εύη
Καρασαρλίδου Φρόσω
Καστόρης Αστέριος
Κατσαβριά- Σιωροπούλου Χρυσούλα
Κουράκης Τάσος
Κωνσταντινέας Πέτρος
Λάππας Σπύρος
Λιβανίου Ζωή
Μανιός Νίκος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μορφίδης Κώστας
Μουμουλίδης Θέμης
Μπγιάλας Χρήστος
Ντζιμάνης Γιώργος
Πάντζας Γεώργιος
Παπαφιλίππου Γιώργος
Παραστατίδης Θεόδωρος
Πρατσόλης Αναστάσιος
Ρίζος Δημήτρης
Σαρακιώτης Γιάννης
Σεβαστάκης Δημήτρης
Σηφάκης Ιωάννης
Σιμορέλης Χρήστος
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέτυ
Σταματάκη Ελένη
Στέφος Ιωάννης
Στογιαννίδης Γρηγόρης
Συρίγος Αντώνης
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζαμακλής Χαρίλαος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τριανταφύλλου Μαρία
Τσίρκας Βασίλης
Τσόγκας Γιώργος
Ψυχογιός Γιώργος

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017

" Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις Ενεργειακές Κοινότητες"



Αθήνα, 15 Δεκεμβρίου 2017
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
" Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις Ενεργειακές Κοινότητες"

Το νομοσχέδιο για τις Ενεργειακές Κοινότητες εισηγήθηκε χθές στη Βουλή στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Έβρου, Νατάσα Γκαρά. Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που αποτελεί τομή για τα σημερινά δεδομένα, καθώς εισάγει έναν νέο θεσμό που έχει ως στόχο την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από επιχειρήσεις, από φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και ιδιώτες, ώστε εκτός από καταναλωτές να γίνουν και παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως σημείωσε η κα. Γκαρά "αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας μας, στα πλαίσια ενός νέου παραγωγικού μοντέλου, με ιδιαίτερα πολιτικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά, εισάγοντας καινοτόμες λογικές και πρακτικές στην παραγωγή και αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας."
Εκτός αυτού, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει πως σύμφωνα με την πολιτική της κυβέρνησης, "η ενέργεια και το περιβάλλον συνιστούν βασικούς πυλώνες ανάπτυξης, της δίκαιης και μακρόπνοης ανάπτυξης, και διαπερνούν κάθε πτυχή της κοινωνικής ζωής και της επενδυτικής  - παραγωγικής δραστηριότητας". Ένα ακόμη βασικό στοιχείο διαφοράς με τις προηγούμενες κυβερνήσεις, οι οποίες κατά καιρούς και  μόνο με αποσπασματικές παρεμβάσεις έδιναν κάποιες ευκαιρίες για γρήγορα έσοδα και  χωρίς παραγωγή προϊόντος, τη στιγμή που από την κεντρική πολιτική σκηνή οι ΑΠΕ αντιμετωπίζονταν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη και την κερδοφορία.
Με το παρόν νομοσχέδιο επομένως "η ενέργεια και το περιβάλλον εντάσσονται στη διαμόρφωση ενός νέου διαφορετικού μοντέλου παραγωγικής ανασυγκρότησης με κεντρική ιδέα τα ζητήματα και τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, της εργασίας, της προστασίας και σεβασμού του περιβάλλοντος, της παραγωγής πραγματικού προϊόντος, όπως και της κερδοφορίας που θα επιστρέφει στα υποκείμενα της παραγωγικής δραστηριότητας".
 Εκτός αυτού, σημειώθηκε ιδιαιτέρως πως το παρόν σχέδιο νόμου λαμβάνει ιδιαιτέρως υπόψη του μία βασική ιδιαιτερότητα της χώρας, την έντονη νησιωτικότητα. Η ενεργειακή νησιωτικότητα αναδεικνύεται κυρίως μέσω της απουσίας διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα και της αυτονομίας της λειτουργίας των συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Ολοκληρώνοντας την εισήγησή της η κα. Γκαρά δεν παρέλειψε να αναφέρει πως σε πολλές περιοχές, όπως παραδείγματος χάριν στον  Έβρο και στην Πελοπόννησο, έχουν ξεκινήσει ήδη οι διεργασίες ίδρυσης ενεργειακών κοινοτήτων και αναμένουν την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου.




Λίγα λόγια για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου:

Ορισμός
Ενεργειακές Κοινότητες νοούνται οι αστικοί συνεταιρισμοί με αποκλειστικό σκοπό την προώθηση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας και καινοτομίας στον ενεργειακό τομέα, την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας και την προαγωγή της ενεργειακής αειφορίας, την παραγωγή, αποθήκευση, ιδιοκατανάλωση, διανομή και προμήθεια ενέργειας, την ενίσχυση της ενεργειακής αυτάρκειας/ασφάλειας σε νησιωτικούς δήμους, καθώς και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας στην τελική χρήση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Αναμένεται ότι αποτέλεσμα των Ενεργειακών Κοινοτήτων θα είναι η μείωση των τιμολογίων, η περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ καθώς και η αξιοποίηση  των διαθέσιμων εργαλείων της ενεργειακής αγοράς, όπως, για παράδειγμα, ο συμψηφισμός ενέργειας (net metering), ο εικονικός συμψηφισμός ενέργειας (virtual net metering) και οι Έξυπνοι Μετρητές (Smart Meters).

Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν σε Ε.Κοιν.;
Δικαίωμα συμμετοχής στις Ενεργειακές Κοινότητες έχουν φυσικά πρόσωπα με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού της ίδιας περιφερειακής ενότητας εντός της οποίας βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. ή επιχειρήσεις αυτών, και Ο.Τ.Α. β΄ βαθμού εντός των διοικητικών ορίων των οποίων βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.
Κριτήρια εντοπιότητας
Τουλάχιστον το 50% συν ένα των μελών πρέπει να σχετίζονται με τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν., και συγκεκριμένα τα φυσικά πρόσωπα – μέλη να έχουν πλήρη ή ψιλή κυριότητα ή επικαρπία σε ακίνητο το οποίο βρίσκεται εντός της περιφερειακής ενότητας της έδρας της Ε.Κοιν. ή να είναι δημότες δήμου της περιφερειακής ενότητας αυτής και τα νομικά πρόσωπα μέλη να έχουν την έδρα τους εντός της περιφερειακής ενότητας της έδρας της Ε.Κοιν.

Δυνατότητα δημιουργίας Ενώσεων-Ομοσπονδίας
Τουλάχιστον πέντε Ε.Κοιν. με έδρα στην ίδια Περιφέρεια, μπορούν να συστήσουν ένωση ενεργειακών συνεταιρισμών, με σκοπό το συντονισμό και την προώθηση των δραστηριοτήτων τους.
Οι ενώσεις ενεργειακών συνεταιρισμών όλης της χώρας, δύνανται επιπλέον, να συστήσουν Ομοσπονδία Ενεργειακών Συνεταιρισμών της Ελλάδας, με σκοπό τον συντονισμό και την καλύτερη εκπροσώπηση του ενεργειακού συνεταιριστικού κινήματος της χώρας.
Δραστηριότητες Ενεργειακών Κοινοτήτων
·         Παραγωγή, αποθήκευση, ιδιοκατανάλωση ή πώληση  ηλεκτρικής ή θερμικής ή ψυκτικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.
·         Παραγωγή, Διανομή και προμήθεια θερμικής ή ψυκτικής ενέργειας
·         Προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου προς Τελικούς Πελάτες
·         Διαχείριση πρώτης ύλης για την παραγωγή ενέργειας από βιομάζα ή βιορευστά ή βιοαέριο
·         Προμήθεια για τα μέλη  ενεργειακών προϊόντων, ηλεκτροκίνητων οχημάτων και οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων.
·         Ανάπτυξη, διαχείριση και εκμετάλλευση υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων
·         Εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης νερού με χρήση Α.Π.Ε. εντός της περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της Ενεργ. Κοιν.
Ακόμη δυνητικά μπορούν να ασκούν:
  • Διαχείριση ή συμμετοχή σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Παροχή συμβουλών για τη διαχείριση ή συμμετοχή των μελών της σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα
  • Παροχή ενεργειακών υπηρεσιών.
  • Ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο για θέματα ενεργειακής αειφορίας.
  • Δράσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας σε ευάλωτους καταναλωτές ή πολίτες κάτω από τα όρια της φτώχειας, ανεξάρτητα αν είναι μέλη της ενεργειακής κοινότητας, όπως ενδεικτικά παροχή ή συμψηφισμός ενέργειας, ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών ή άλλα μέτρα που μειώνουν την κατανάλωση της ενέργειας στις κατοικίες των πολιτών αυτών.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη οικονομικών κινήτρων για τις Ενεργειακές Κοινότητες, αποδεικνύοντας έμπρακτα την πολιτική κατεύθυνση στήριξης των συνεταιριστικών σχημάτων, όπως και στις ΚΟΙΝΣΕΠ, τις Ομάδες Παραγωγών ή τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς.


* Ακολουθούν οι τοποθετήσεις της κα. Γκαρά





Το Γραφείο Τύπου








Α) Έναρξη της κατ' αρχήν συζήτησης
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου με τίτλο «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας μας, στα πλαίσια ενός νέου παραγωγικού μοντέλου, με ιδιαίτερα πολιτικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά, εισάγοντας καινοτόμες λογικές και πρακτικές στην παραγωγή και αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ένα περιβάλλον διεθνούς ανησυχίας για την κλιματική αλλαγή  και ενθάρρυνσης για την αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας, η χώρα μας έχει καθυστερήσει, παρά τον πλούτο ανανεώσιμων πηγών που έχει.
Κατά καιρούς από αποσπασματικές παρεμβάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων εμφανιζόταν ευκαιρίες στις ΑΠΕ, ευκαιρίες για γρήγορα έσοδα χωρίς παραγωγή προϊόντος.
Είναι προφανές ότι αυτές οι ευκαιρίες δεν εντάσσονταν σε ένα στρατηγικό πλαίσιο παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Αντίθετα, παρατηρήσαμε φαινόμενα επιβάρυνσης του περιβάλλοντος και εντάσεων με τις τοπικές κοινωνίες, αεριτζίδικες επιχειρηματικές δράσεις και επενδυτικά σχέδια που συχνά ναυαγούσαν. Σε καμία περίπτωση όμως δεν ενίσχυαν τον συντελεστή εργασίας και εθνικού προϊόντος.
Για τη δική μας πολιτική, η ενέργεια και το περιβάλλον συνιστούν βασικούς πυλώνες ανάπτυξης, της δίκαιης και μακρόπνοης ανάπτυξης, και διαπερνούν κάθε πτυχή της κοινωνικής ζωής και της επενδυτικής  - παραγωγικής δραστηριότητας, αν και για αρκετές δεκαετίες, ακόμη και σήμερα, από αρκετούς πολιτικούς ή παραγωγικούς παράγοντες αντιμετωπίζονταν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη και την κερδοφορία.
Για μας λοιπόν, οι ανάλογες νομοθετικές πρωτοβουλίες δεν ενισχύουν μόνο την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας, αλλά η ενέργεια και το περιβάλλον εντάσσονται στη διαμόρφωση ενός νέου διαφορετικού μοντέλου παραγωγικής ανασυγκρότησης, αναγκαίο για την ανάταξη της χώρας σε όλους τους τομείς.
Κι αυτό το μοντέλο έχει στην κεντρική του ιδέα, στο DNA του, τα ζητήματα και τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, της εργασίας, της προστασίας και σεβασμού του περιβάλλοντος, της παραγωγής πραγματικού προϊόντος, όπως και κερδοφορίας που θα επιστρέφει στα υποκείμενα της παραγωγικής δραστηριότητας, σε αντίθεση με ένα χρεοκοπημένο μοντέλο που παρασιτεί εις βάρος της εργασίας και της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Παράλληλα, οι έννοιες της κυκλικής οικονομίας, της συλλογικότητας, της συμμετοχής και της συνεργασίας, παίζουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο νέο παραγωγικό μοντέλο με πολλαπλά οφέλη στις εμπλεκόμενες τοπικές κοινωνίες.

Ομοίως και ο ρόλος της τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και των τοπικών κοινωνιών, καθίσταται ως πρωτεύων στο νέο μοντέλο που εισάγεται, υποστηρίζοντας την τοπικότητα και την αποκέντρωση της παραγωγής και της αξιοποίησης πόρων, ενώ εισάγει και την έννοια της Δημοκρατίας στην παραγωγική διαδικασία.
 Άλλωστε, η εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών αλλάζει το οικονομικό, παραγωγικό και κοινωνικό κλίμα, δημιουργώντας κοινωνικά σύμφωνα για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Και η συμμετοχή των πολιτών καθίσταται αναγκαία αυτή την εποχή που η χώρα γυρίζει σελίδα, αναδεικνύοντας αλυσίδες παραγωγής, όπου το κέρδος θα επιστρέφει με πολλαπλές μορφές σε αυτούς που το παράγουν.
Ιστορικά, παρατηρούμε ότι από τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο αναδείχθηκε η ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος και η αλλαγή παραγωγικού και ενεργειακού μοντέλου στην Ευρώπη.
Αποτέλεσμα αυτών των τεχνολογικών και οικονομικών αλλαγών είναι η Ευρώπη να φιλοξενεί τον τελευταίο αιώνα την πρωτοπορία τεχνολογιών περιβάλλοντος και ενέργειας αλλά και να έχει τα πρωτεία στο θεσμικό πλαίσιο και στις δομές διοίκησης του τομέα αυτού.
Ήδη μέχρι και το 2015 έχουν καταγραφεί πάνω από 2.000 ενεργειακές κοινότητες στην Ευρώπη, ωστόσο, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη, που θεσμοθετεί ένα πλήρες και διαφανές πλαίσιο λειτουργίας των Ενεργειακών Κοινοτήτων.
Έτσι λοιπόν, η αξιοποίηση των ενεργειακών πόρων, η ενεργειακή μετάβαση σε μορφές  καθαρής ενέργειας αποτελεί μία αναγκαιότητα, η οποία παράλληλα δημιουργεί  ένα σημαντικό παράθυρο ευκαιρίας για τον εκδημοκρατισμό του ενεργειακού σχεδιασμού και την ταυτόχρονη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας, στον ενεργειακό τομέα.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του κ. Τάκη Γρηγορίου, υπεύθυνου για θέματα ενέργειας της Greenpeace, ο οποίος αναφέρει σε δήλωσή του: “Δεν συμβαίνει συχνά η χώρα μας να πρωτοπορεί στις ευρωπαϊκές εξελίξεις, αλλά με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που δίνει την ευκαιρία σε τελικούς καταναλωτές να παράγουν τη δική τους καθαρή ενέργεια από ΑΠΕ. Οι πολίτες έτσι μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην ενεργειακή μετάβαση της χώρας, μακριά από την παρωχημένη λογική των ορυκτών καυσίμων που τους περιορίζει σε παθητικούς καταναλωτές”.

Κυρίες και κύριοι,
Στο σημείο αυτό θα μου επιτρέψετε να σχηματοποιήσω τους βασικούς άξονες πολιτικής που διέπουν το εν λόγω σχέδιο Νόμου, αλλά και συνολικά τη στρατηγική μας στον τομέα αξιοποίησης των ενεργειακών πόρων και της παραγωγικής δραστηριότητας. Η πολιτική μας εδράζεται σε τρεις βασικούς άξονες: Διακυβέρνηση-εκδημοκρατισμός, ενίσχυση τοπικότητας, ενίσχυση συνεργιών-συμπράξεων.

Επισημαίνεται ότι στο πλαίσιο αυτό η διασφάλιση της ισότητας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων είναι καίριας σημασίας, ώστε όλοι να έχουν ίσο δικαίωμα στη λήψη αποφάσεων μέσα στην Ενεργειακή Κοινότητα.
Για αυτό το λόγο προβλέπεται σε κάθε μέλος να αντιστοιχεί μία και μόνο ψήφος, ανεξαρτήτως του συνεταιριστικού μεριδίου που αυτό κατέχει. Το όφελος που μπορεί να προκύψει μέσω αυτών των συμπράξεων δεν περιορίζεται στο όφελος των συμβαλλόμενων, αλλά επεκτείνεται στην τοπική κοινωνία με τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας.

Νομοσχέδιο Ενεργειακών Κοινοτήτων
Προχωρώντας στην παρουσίαση των βασικών στοιχείων του παρόντος σχεδίου Νόμου για τις Ενεργειακές κοινότητες, αξίζει να σημειωθεί ότι με το παρόν εισάγεται το θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των Ενεργειακών Κοινοτήτων στην Ελλάδα.
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου λαμβάνει υπόψη του την πρόταση Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την πρόταση Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.



Κεντρικοί στόχοι του Νομοσχεδίου είναι:
-η υποστήριξη της καινοτομίας
-η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας
-η ενίσχυση της διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και αυτοπαραγωγής
-η αύξηση της τοπικής αποδοχής των έργων Α.Π.Ε.
-η μείωση του ενεργειακού κόστους για νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις
-η ενίσχυση της αλληλέγγυας και της κοινωνικής οικονομίας.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι το παρόν σχέδιο νόμου λαμβάνει ιδιαιτέρως υπόψη του μία βασική ιδιαιτερότητα της χώρας, την έντονη νησιωτικότητα. Η ενεργειακή νησιωτικότητα αναδεικνύεται κυρίως μέσω της απουσίας διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα και της αυτονομίας της λειτουργίας των συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα νησιά αυτά δεν έχουν διασυνδεθεί μέχρι σήμερα με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, λόγω κυρίως τεχνικών και τεχνολογικών δυσκολιών, πολιτικής υποτίμησης, αλλά και λόγω οικονομικών δυσκολιών καθώς οι διασυνδέσεις είναι έργα μεγάλης έντασης κεφαλαίου. Στα περισσότερα νησιά το κόστος για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών λαμβάνει πολύ υψηλές τιμές.
Ταυτόχρονα, όμως, κοινό χαρακτηριστικό των περισσότερων από τα νησιά του Αιγαίου κυρίως είναι το μεγάλο αιολικό και ηλιακό δυναμικό, ενώ σε μερικά νησιά υπάρχει και αξιόλογο γεωθερμικό δυναμικό.
Είναι πολιτική βούληση τα νησιά αυτά, να απεξαρτηθούν από τα ορυκτά καύσιμα, αλλά και να συνεισφέρουν στην επίτευξη των εθνικών στόχων, µέσω της  υλοποίησης νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε.. Γι αυτούς τους λόγους, το παρόν σχέδιο νόμου εισάγει ειδικές προβλέψεις και προνόμια όσον αφορά σε Ε.Κοιν. που εδρεύουν σε νησιά με μικρό πληθυσμό.

Τι είναι όμως οι Ενεργειακές Κοινότητες;
Σύμφωνα με τον τυπικό ορισμό, ως Ενεργειακές Κοινότητες νοούνται οι αστικοί συνεταιρισμοί με αποκλειστικό σκοπό την προώθηση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας και καινοτομίας στον ενεργειακό τομέα, την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας και την προαγωγή της ενεργειακής αειφορίας, την παραγωγή, αποθήκευση, ιδιοκατανάλωση, διανομή και προμήθεια ενέργειας, την ενίσχυση της ενεργειακής αυτάρκειας/ασφάλειας σε νησιωτικούς δήμους, καθώς και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας στην τελική χρήση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.



Ειδικότερα, οι Εν. Κοιν. έχουν δικαίωμα να ασκούν τις κάτωθι δραστηριότητες:
·         Παραγωγή, αποθήκευση, ιδιοκατανάλωση ή πώληση  ηλεκτρικής ή θερμικής ή ψυκτικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.
·         Παραγωγή, Διανομή και προμήθεια θερμικής ή ψυκτικής ενέργειας
·         Προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου προς Τελικούς Πελάτες
·         Διαχείριση πρώτης ύλης για την παραγωγή ενέργειας από βιομάζα ή βιορευστά ή βιοαέριο
·         Προμήθεια για τα μέλη  ενεργειακών προϊόντων, ηλεκτροκίνητων οχημάτων και οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων.
·         Ανάπτυξη, διαχείριση και εκμετάλλευση υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων
·         Εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης νερού με χρήση Α.Π.Ε. εντός της περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της Ενεργ. Κοιν.
Ακόμη δυνητικά μπορούν να ασκούν:
  • Διαχείριση ή συμμετοχή σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Παροχή συμβουλών για τη διαχείριση ή συμμετοχή των μελών της σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα
  • Παροχή ενεργειακών υπηρεσιών.
  • Ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο για θέματα ενεργειακής αειφορίας.
  • Δράσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας σε ευάλωτους καταναλωτές ή πολίτες κάτω από τα όρια της φτώχειας, ανεξάρτητα αν είναι μέλη της ενεργειακής κοινότητας, όπως ενδεικτικά παροχή ή συμψηφισμός ενέργειας, ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών ή άλλα μέτρα που μειώνουν την κατανάλωση της ενέργειας στις κατοικίες των πολιτών αυτών.
Αναμένεται ότι αποτέλεσμα των Ενεργειακών Κοινοτήτων θα είναι η μείωση των τιμολογίων, η περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ, καθώς και η αξιοποίηση  των διαθέσιμων εργαλείων της ενεργειακής αγοράς, όπως, net metering, virtual net metering και οι Έξυπνοι Μετρητές.

Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν σε Ε.Κοιν.;
Δικαίωμα συμμετοχής στις Ενεργειακές Κοινότητες έχουν φυσικά πρόσωπα με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού της ίδιας περιφερειακής ενότητας εντός της οποίας βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. ή επιχειρήσεις αυτών, καθώς και Ο.Τ.Α. β΄ βαθμού εντός των διοικητικών ορίων των οποίων βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.


Το στοιχείο της τοπικότητας και της συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών στη διαδικασία παραγωγής και διαχείρισης των ενεργειακών πόρων συνιστά πρωτεύουσα αρχή για την εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία, γι αυτό και είναι έντονο το στοιχείο της εντοπιότητας. Τουλάχιστον το 51% των μελών πρέπει να σχετίζονται με τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.

Οικονομικά Κίνητρα και Μέτρα Στήριξης των Ε.Κοιν.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη οικονομικών κινήτρων για τις Ενεργειακές Κοινότητες, αποδεικνύοντας έμπρακτα την πολιτική κατεύθυνση στήριξης των συνεταιριστικών σχημάτων, όπως και στις ΚΟΙΝΣΕΠ, τις Ομάδες Παραγωγών ή τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς.
Τα μέτρα στήριξης αφορούν κυρίως στην ανάπτυξη σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε., καθώς η αξιοποίηση του εγχώριου δυναμικού Α.Π.Ε. αποτελεί κεντρικό εθνικό ενεργειακό στόχο, αφού συμβάλλει στη διαφοροποίηση του εθνικού ενεργειακού μίγματος, στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει και την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Στα μέτρα που προβλέπονται περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων σταθεροί φορολογικοί συντελεστές, ένταξη στα χρηματοδοτικά εργαλεία, απαλλαγή από το Ετήσιο τέλος άδειας παραγωγής ενέργειας, μειωμένες εγγυητικές επιστολές και άλλα.



Παραδείγματα

Παρουσιάζοντας το εν λόγω νομοσχέδιο, τέλος, θα ήθελα να αναφέρω μερικά παραδείγματα εφαρμογής και δραστηριότητας των Ενεργειακών Κοινοτήτων, αποδεικνύοντας ότι η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία είναι προσιτή σε όλους τους πολίτες κι αφορά καθημερινές χρήσεις και πολλαπλούς τομείς δραστηριοποίησης των τοπικών κοινωνιών.

-          Ας φανταστούμε λοιπόν ότι οι ιδιοκτήτες ή οι κάτοικοι μιας πολυκατοικίας δημιουργούν μία Ενεργειακή Κοινότητα προκειμένου να εγκαταστήσουν ένα φωτοβολταϊκό σύστημα ή και μία ανεμογεννήτρια σε ένα ακίνητο που μπορεί να βρίσκεται ακόμη και σε κάποια άλλη περιοχή και εφαρμόζουν εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας με τις καταναλώσεις των διαμερισμάτων της πολυκατοικίας. Με αυτόν τον τρόπο τα μέλη της Εν. ΚΟΙΝ θα λαμβάνουν μειωμένο λογαριασμό ηλεκτρικής ενέργειας.

-          Επίσης, οι κάτοικοι ή και οι επιχειρήσεις μιας περιοχής μαζί με τον Δήμο εγκαθιστούν μία μονάδα παραγωγής θερμικής ενέργειας με σύστημα τηλεθέρμανσης για την κάλυψη των αναγκών τους σε θέρμανση. Επίσης, μπορούν να εγκαταστήσουν ένα αιολικό πάρκο ή ένα μικρό υδροηλεκτρικό έργο.

-          Οφέλη παράλληλα, μπορούν να έχουν και οι πολίτες που εντάσσονται σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Για παράδειγμα: τρεις ΟΤΑ, δημιουργούν μία Ενεργειακή Κοινότητα, προκειμένου να εγκαταστήσουν ένα φ/β σύστημα ή και μία α/γ και να εφαρμόσουν εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας με τις καταναλώσεις τους και καταναλώσεις ευάλωτων καταναλωτών ή πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Εύφορο έδαφος δράσης στις Ενεργειακές Κοινότητες μπορούν να βρουν και οι αγρότες με πολύ θετικά οφέλη. Για παράδειγμα:
-          Αγρότες, δασοκόμοι ή και αγροτικές επιχειρήσεις δημιουργούν μία ενεργειακή κοινότητα με σκοπό τη δημιουργία και διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας βιομάζας για τη δημιουργία pellet και παραγωγή ηλεκτρικής ή θερμικής ενέργειας.

-          Άλλο παράδειγμα: Ομάδα κτηνοτρόφων ή και επιχειρήσεις δημιουργούν μονάδα βιοαερίου, με χρήση των αποβλήτων τους, για την παραγωγή ηλεκτρικής ή θερμικής ενέργειας και παραγωγή λιπάσματος.




Επιπλέον, ευεργετική εφαρμογή μπορεί να έχει το μοντέλο και στις νησιωτικές περιοχές. Για παράδειγμα:

-          Κάτοικοι και επιχειρήσεις του νησιού με τη συμμετοχή του Δήμου μπορούν να δημιουργήσουν μονάδα αφαλάτωσης για την αντιμετώπιση της έλλειψης νερού. Ή τη δημιουργία ολοκληρωμένου συστήματος ΑΠΕ με σύστημα αποθήκευσης για τη διαχείριση ηλεκτρικής ενέργειας που θα διοχετεύεται στο αυτόνομο σύστημα για τις ανάγκες του νησιού.


-          Επίσης, συνιστά μία καλή ευκαιρία για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με το βλέμμα στο επιχειρείν και τον τουρισμό, καθώς κάτοικοι κι επιχειρήσεις μιας πόλης ή ενός νησιού δημιουργούν ενεργειακή κοινότητα για την εγκατάσταση υποδομών σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και την ενοικίασή τους σε κατοίκους ή τουρίστες.


-          Τέλος, ένα παράδειγμα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους κυρίως σε επιχειρήσεις. Πέντε επιχειρήσεις, δημιουργούν μία κοινότητα προκειμένου να εγκαταστήσουν ένα φωτοβολταικό σύστημα σε ένα ακίνητο και συμψηφίζουν την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια με τις καταναλώσεις των επιχειρήσεών τους μειώνοντας το ενεργειακό τους κόστος.


Τα παραπάνω παραδείγματα αποδεικνύουν το τεράστιο πεδίο εφαρμογής του προτεινόμενου νόμου, την εμπλοκή των πολιτών, των επιχειρήσεων, των Δήμων σε διαφανή, συμμετοχικά, αλλά και δημοκρατικά σχήματα. Ενώ φανερώνουν και τη στόχευση στον σχεδιασμό και την ενίσχυση ενός διαφορετικού παραγωγικού μοντέλου στη χώρα μας.
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω πως ήδη σε αρκετές περιοχές, όπως στον Έβρο και την Πελοπόννησο, έχουν ξεκινήσει οι διεργασίες ίδρυσης ενεργειακών κοινοτήτων και αναμένουν την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου.
Γι αυτό και σας καλώ να το υπερψηφίσουμε με μεγάλη πλειοψηφία. Η κοινωνία το περιμένει.
Σας ευχαριστώ πολύ.


Β) Ολοκλήρωση της κατ'αρχήν συζήτησης

Για να κλείσουμε αυτή τη συζήτηση της πρώτης επιτροπής, θα ήθελα να κάνω δύο σχόλια. Από τη μία η στάση της αντιπολίτευσης, και κυρίως της αξιωματικής, που σηκώνει πολύ ψηλά το θέμα της ΔΕΗ, για την εξέλιξη του ζητήματος και της κατάστασης με τη ΔΕΗ, για τα οποία έχουν τεράστια ευθύνη. Βλέπουμε ότι σηκώνει αυτό το θέμα για να μειώσει την αξία και να κρύψει την αξία μιας νομοθετικής πρωτοβουλίας και μιας στρατηγικής στον ενεργειακό τομέα της κυβέρνησης, και μάλιστα μια νομοθετική πρωτοβουλία πάνω στις ενεργειακές κοινότητες. Αυτό που εγώ διαβλέπω, είναι ότι ακόμα και στον λόγο υπάρχει συντήρηση, δεν θέλουμε να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα. Δεν θέλουμε να αποδεχτούμε ότι μπαίνει μια σύγχρονη σκέψη, σύγχρονη λογική, αξιοποίηση των εναλλακτικών μορφών ενέργειας, των εναλλακτικών πηγών ενέργειας, και μάλιστα με πάρα πολλά οφέλη στους πολίτες, στους εργαζόμενους και κυρίως στις τοπικές κοινωνίες.
Και κλείνω με άλλη μια πρόταση, παίρνοντας αφορμή από την τοποθέτηση του εκπροσώπου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Δεν μπορώ να κατανοήσω πως στην ίδια πρόταση, ταυτοχρόνως, από τη μια καταγγέλλουμε την πώληση και την παράδοση της αξιοποίησης των εναλλακτικών πηγών ενέργειας στα μεγάλα ιδιωτικά κεφάλαια. Και από την άλλη καταγγέλλουμε, ή είμαστε αρνητικοί και στην κοινωνικοποίηση της αξιοποίησης ενός δημόσιου αγαθού, το οποίο λέγεται ενέργεια, με όφελος και με ιδια συμμετοχή των πολιτών, των κατοίκων και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ακόμη και εκπροσώπων των τοπικών κοινωνιών, που είναι οι Δήμοι ή οι Περιφέρειες. Πως γίνεται να είμαστε αρνητικοί και ως προς αυτό.
Πρέπει να καταλήξουμε εν τέλει εάν θέλουμε τη συμμετοχή των πολιτών, τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στις τοπικές οικονομίες και στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Διότι γνωρίζουμε ότι το κόστος  της ενέργειας είναι πάρα πολύ υψηλό στην Ελλάδα. Ή να καταλήξουμε εάν θέλουμε να μην συμμετέχουμε σε τίποτα και όντως να κάνει κουμάντο ένας, δύο ή τρεις μεγάλοι όμιλοι, που οι συνάδελφοί μου από την αξιωματική αντιπολίτευση προσκαλούν για να κάνουν μεγάλες επενδύσεις.
Ευχαριστώ.