Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2019

Τροπολογία για τις καλύβες του Έβρου κατέθεσε η Ν. Γκαρά



            Τροπολογία που αφορά στις καλύβες του Έβρου κατέθεσε η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά, στο σχέδιο Νόμου του Υπουργείου  Προστασίας του Πολίτη  με τίτλο  «Περί Διεθνούς Προστασίας και άλλες διατάξεις», το οποίο συζητείται την Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου στην Ολομέλεια της Ελληνικής Βουλής.

            Με την τροπολογία ζητείται η παράταση για επιπλέον 2 έτη της προθεσμίας του άρθρου 122 του Ν. 4495/2017, που προβλέπει την αναστολή προστίμων και κατεδαφίσεων των καλυβών του Έβρου, προκειμένου να ολοκληρωθεί και η διαδικασία έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος, με βάση την ειδική περιβαλλοντική μελέτη που εκπονείται και ανατέθηκε την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

            Όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας που κατέθεσε η κα Γκαρά: “Με το άρθρο 122 του ν.4495/2017 είχε χορηγηθεί διετής αναστολή από τις πράξεις κατεδάφισης και τα πρόστιμα για τις καλύβες στο δέλτα του Έβρου και παράλληλα προβλεπόταν η εντός αυτού του διαστήματος έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία της συγκεκριμένης περιοχής. Αντικείμενο του Προεδρικού Διατάγματος είναι ο καθορισμός των ζωνών χρήσης γης και των επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων στην περιοχή και η θέσπιση κανόνων για την προστασία του περιβάλλοντος και μέσα από αυτή τη διαδικασία θα προέκυπτε οριστική λύση και στο θέμα των καλυβών στο δέλτα του Έβρου.  
     
Στις 3 Νοεμβρίου του 2019 λήγει η συγκεκριμένη διετής αναστολή, όμως μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα. Κατά συνέπεια καθίσταται αναγκαία η παράταση της ως άνω προθεσμίας για δύο ακόμη έτη ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση της παρουσίας στο δέλτα του Έβρου ανθρώπων και δραστηριοτήτων που είναι συμβατές με τον υγροβιότοπο (π.χ. αλιεία). Αντίστοιχα, είναι απαραίτητη και η επιμήκυνση της προθεσμίας για την έκδοση του προεδρικού διατάγματος προστασίας της περιοχής καθώς και αυτή η προθεσμία εκπνέει στις 3 Νοεμβρίου 2019. Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται παράταση για δύο έτη της προθεσμίας αναστολής και αντίστοιχα παράταση της προθεσμίας για την έκδοση του προεδρικού διατάγματος ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους ανθρώπους να παραμείνουν στην περιοχή μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος, που θα εκδοθεί κατόπιν της ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης που εκπονείται και θα προβλέψει τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες στην περιοχή στη βάση κανόνων και όρων που διαφυλάσσουν το φυσικό περιβάλλον”.









Τοποθέτηση Ν. Γκαρά στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για την ίδρυση νέων Τμημάτων στο ΔΠΘ, τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στον νομό Έβρου και τη λειτουργία Νοσηλευτικής Σχολής Διδυμότειχου

Κομβικά ζητήματα για την εκπαίδευση στον Έβρο και τη Θράκη, όπως την ίδρυση νέων τμημάτων στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στον Ν. Έβρου και τη λειτουργία Νοσηλευτικής Σχολής Διδυμότειχου, έθιξε κατά την παρέμβασή της στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά.  
Η ίδια αναφέρθηκε στην αναβάθμιση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ) που «πρέπει να προχωρήσει άμεσα», επισήμανε την πρόταση στην οποία κατέληξε, μετά από μακρόχρονη διαβούλευση και επεξεργασία η Σύγκλητος του Ιδρύματος που προβλέπει την ίδρυση 8 νέων τμημάτων από την Ορεστιάδα μέχρι την Ξάνθη, αλλά και Πανεπιστημιακών Ερευνητικών Κέντρων στη Θράκη.
Η Ν.Γκαρά τόνισε ότι η συγκεκριμένη πρόταση είχε υιοθετηθεί από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επισημαίνοντας ότι είχαν προβλεφθεί και οι πρώτες απαραίτητες χρηματοδοτήσεις, ώστε να εκκινήσει η διαδικασία ίδρυσης των νέων τμημάτων.
Επιπρόσθετα, στάθηκε στο γεγονός της ύπαρξης κτιριακών υποδομών που μπορούν να στεγάσουν και να φιλοξενήσουν αυτά τα νέα τμήματα, αλλά και στο θετικό αντίκτυπο που θα έχει αυτή η εξέλιξη συνολικά για την τοπική κοινωνία και την ανάπτυξη της περιοχής.
Παράλληλα, η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις σημαντικές ελλείψεις που συνεχίζουν να υπάρχουν σε πολλά σχολεία του Έβρου, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά και σε ότι αφορά την Ειδική Αγωγή/Παράλληλη Στήριξη.
Συγκεκριμένα, η Νατάσα Γκαρά έθεσε το ερώτημα στην υπουργό και στην αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας «πως ακριβώς αισθάνονται όταν γνωρίζουν ότι σε μία ακριτική περιοχή όπως ο Έβρος, δεν υπάρχουν στα τέλη Οκτώβρη καθηγητές σε βασικά, πανελλαδικώς εξεταζόμενα, μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική κλπ)».
Επιπλέον, η ίδια αναφέρθηκε στην ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να ξεκινήσει δυναμικά τη λειτουργία της η αναβαθμισμένη σε Πανεπιστημιακή από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, Νοσηλευτική Σχολή Διδυμότειχου.
Επισήμανε δε ότι κάτι τέτοιο θα είχε πολλαπλά οφέλη και για την εύρυθμη λειτουργία του Νοσοκομείου Διδυμοτείχου αλλά και για την οικονομική, και όχι μόνο, τόνωση και ενίσχυση της ευρύτερης περιοχής του Νομού Έβρου.
Ταυτόχρονα, η Ν.Γκαρά σχολίασε αρνητικά το γεγονός  ότι στους 3,5 μήνες της νέας διακυβέρνησης η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής συνεδρίασε, σήμερα, μόλις για πρώτη φορά.
«Αυτό, αναδεικνύει τις απαράδεκτες κοινοβουλευτικές πρακτικές που έχει αποφασίσει να ακολουθήσει το κόμμα της ΝΔ και έχει ως αποτέλεσμα πολύ σοβαρές διατάξεις που αφορούν στο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Παιδείας, να έρχονται προς ψήφιση ως τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια χωρίς διαβούλευση», σημείωσε η κα Γκαρά.
Τέλος ανέφερε, ότι οι νομοθετικές πρωτοβουλίες και οι εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας μας επιστρέφουν δεκαετίες πίσω, ενώ συμβάλλουν στην υποβάθμιση του Δημόσιου ενισχυμένου χαρακτήρα της Παιδείας.

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2019

Επίκαιρη ερώτηση συνυπέγραψε η Νατάσα Γκαρά μαζί με άλλους 33 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Εξωτερικών σχετικά με το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων

Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσαν 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Εξωτερικών σχετικά με το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων και ειδικά για τις ενέργειες της ελληνικής πλευράς μετά τη ρηματική διακοίνωση για τις γερμανικές αποζημιώσεις.
Στο κείμενο της ερώτησης τους προς τον Υπουργό Εξωτερικών, επισημαίνεται ότι τον περασμένο Ιούνιο επιδόθηκε στο γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών ρηματική διακοίνωση με την οποία η ελληνική κυβέρνηση κάλεσε τη γερμανική πλευρά να προσέλθει σε διαπραγματεύσεις για την επίλυση του εκκρεμούς ζητήματος των αξιώσεων της Ελλάδας από τη Γερμανία για την καταβολή πολεμικών επανορθώσεων και αποζημιώσεων.
Οι βουλευτές ρωτούν τον αρμόδιο Υπουργό: ποια ήταν η απάντηση της γερμανικής πλευράς επί του θέματος καθώς και, σε ποιες ενέργειες έχει σκοπό να προχωρήσει στο εξής το Υπουργείο Εξωτερικών σε συνέχεια της ρηματικής διακοίνωσης.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
Θέμα: «Ενέργειες της ελληνικής πλευράς μετά τη ρηματική διακοίνωση για τις γερμανικές αποζημιώσεις»
Τον περασμένο Ιούνιο επιδόθηκε στο γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών ρηματική διακοίνωση με την οποία η ελληνική κυβέρνηση κάλεσε τη γερμανική πλευρά να προσέλθει σε διαπραγματεύσεις για την επίλυση του εκκρεμούς ζητήματος των αξιώσεων της Ελλάδας από τη Γερμανία για την καταβολή πολεμικών επανορθώσεων και αποζημιώσεων. Η ρηματική διακοίνωση αποτελεί υλοποίηση της απόφασης που ελήφθη με ευρεία πλειοψηφία από την Ελληνική Βουλή και συνέχεια του πορίσματος – έκθεσης της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διεκδίκηση των γερμανικών οφειλών προς τη χώρα μας.
Στη συνέχεια, μετά τις εκλογές του Ιουλίου, ακολούθησαν επίσημες επισκέψεις τόσο του Πρωθυπουργού, όσο και του Υπουργού Εξωτερικών στο Βερολίνο, και προσφάτως το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών επέδωσε διπλωματική διακοίνωση στον πρέσβη της Ελλάδας στο Βερολίνο με την οποία απορρίπτεται επισήμως το αίτημα της ελληνικής πλευράς.
Ενόψει των ανωτέρω:
Επειδή το πόρισμα της ελληνικής Βουλής περιλαμβάνει μια σειρά από πολύ συγκεκριμένες προτάσεις για τις περαιτέρω ενέργειες από ελληνικής πλευράς.
Επειδή το ηθικό και ιστορικό μας χρέος δεν επιτρέπει χρονοτριβές και όλοι οι δρόμοι που έχουν ήδη ανοίξει πρέπει άμεσα και στο έπακρο να αξιοποιηθούν.
Επειδή η ελληνική πλευρά οφείλει να ενημερώσει επισήμως τον ελληνικό λαό για τη στάση της Γερμανίας, αλλά και για τις ενέργειες στις οποίες πρέπει η Ελληνική Κυβέρνηση πλέον να προχωρήσει.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποια είναι η επίσημη απάντηση της γερμανικής πλευράς στη ρηματική διακοίνωση της Ελλάδας;
2. Πότε δόθηκε η απάντηση στο Υπουργείο Εξωτερικών και για ποιο λόγο το Υπουργείο δεν έχει μέχρι σήμερα ενημερώσει για αυτή την επίσημη απάντηση;
3. Λαμβάνοντας υπόψη την επίσημη απάντηση της Γερμανίας, σε ποιες ενέργειες έχει σκοπό να προχωρήσει στο εξής το Υπουργείο Εξωτερικών σε συνέχεια της ρηματικής διακοίνωσης και του πορίσματος της Ελληνικής Βουλής;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Βασιλικός Βασίλειος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφων
Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Ιωάννης
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Θραψανιώτης Μανώλης
Καλαματιανός Διονύσιος
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μουζάλας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πούλου Παναγιού
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος

Το μήνυμα της Βουλευτή Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσας Γκαρά για την 28η Οκτωβρίου.


Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2019

Νατάσα Γκαρά: Η Κυβέρνηση της ΝΔ κόβει στους κατοίκους της Σαμοθράκη το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τα καύσιμα



Αλεξανδρούπολη,  23 Οκτωβρίου 2019

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Μέτρα ενίσχυσης περίμεναν οι κάτοικοι της Σαμοθράκης – Η Κυβέρνηση της ΝΔ τους κόβει και το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τα καύσιμα»

Μετά την απίστευτη ταλαιπωρία του νησιού το καλοκαίρι, με τον πρωτοφανή πολυήμερο αποκλεισμό, η Κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει ακάθεκτη καθημερινά να  βάλλει εναντίον των κατοίκων της Σαμοθράκης, της ακριτικής και νησιωτικής Ελλάδας.

Τελευταίο τρανό παράδειγμα αποτελεί η απόφαση της Κυβέρνησης της ΝΔ να οδηγήσει στη διακοπή της συνέχισης της καταβολής του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τα καύσιμα στα νησιά, μεταξύ αυτών και της Σαμοθράκης.

Ενός μέτρου που συνέβαλλε τα μέγιστα ώστε οι μόνιμοι κάτοικοι της Σαμοθράκης να προμηθεύονται σε πολύ χαμηλότερες τιμές τα τόσο απαραίτητα, για την καθημερινότητά τους, καύσιμα.
Έτσι, αντί να βλέπουμε σήμερα να εφαρμόζονται συγκεκριμένα μέτρα ενίσχυσης και ανακούφισης, ώστε να κλείσουν μια για πάντα οι πληγές που άνοιξαν για το νησί το καλοκαίρι, με τα γνωστά γεγονότα και τις αστοχίες της Κυβέρνησης, βλέπουμε να έρχονται νέα μέτρα με σαφή αρνητικό αντίκτυπο.

Πρόκειται για μία απαράδεκτη πρακτική από πλευράς Κυβέρνησης ΝΔ που επιλέγει να «σφίξει το ζωνάρι» ακόμη περισσότερο εις βάρος των ακριτών μας, κατοίκων της Σαμοθράκης.

Οι νέοι κυβερνώντες θα πρέπει να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, να προχωρήσουν άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να συνεχίσει να αποδίδεται πάραυτα το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τα καύσιμα στους κατοίκους της Σαμοθράκης και να σταματήσουν να ακολουθούν την σημερινή τους πολιτική, που μόνο ως τιμωρητική μπορεί να χαρακτηριστεί, για το σύνολο των κατοίκων του Έβρου και ιδιαίτερα των κατοίκων της Σαμοθράκης.
  

Κοινή Δήλωση των Βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης σχετικά με την εξόρυξη χρυσού στη Θράκη



Αθήνα,  25 Οκτωβρίου 2019

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Κοινή Δήλωση των Βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης σχετικά με την εξόρυξη χρυσού στη Θράκη»

Με τη χθεσινοβραδινή θετική τους ψήφο στο άρθρο 3 του πολυνομοσχεδίου, που προβλέπει για πρώτη φορά την επιδότηση των εξορύξεων χρυσού από το ίδιο το ελληνικό κράτος, οι βουλευτές της ΝΔ στο σύνολό τους, αλλά ιδιαίτερα οι βουλευτές της ΝΔ στη Θράκη, στη πραγματικότητα αρνήθηκαν να συνταχθούν με την εκπεφρασμένη θέση της τοπικής κοινωνίας ενάντια στις εξορύξεις χρυσού.
Αναλαμβάνουν με αυτή τους τη στάση τεράστια ευθύνη απέναντι στους πολίτες , αν το επόμενο διάστημα διαπιστωθεί επέκταση των διαδικασιών και των δραστηριοτήτων εξόρυξης χρυσού και στη Θράκη.
Οι κάτοικοι, οι φορείς, οι συλλογικότητες, οι ενεργοί πολίτες θα συνεχίσουμε να βρισκόμαστε σε επαγρύπνηση και εγρήγορση απέναντι σε οποιαδήποτε αρνητική εξέλιξη προκύψει για τον τόπο μας. Τη γη μας, τα δάση, το νερό, την υγεία των παιδιών, το μέλλον μας, δεν τα διαπραγματευόμαστε.
Ως βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ τις επόμενες ημέρες θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες ώστε να έρθει στο προσκήνιο η καθολική εναντίωση της τοπικής κοινωνίας της Θράκης στις χθεσινές εξελίξεις, με παρεμβάσεις και στη Βουλή.

Οι Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης

Γκαρά Αναστασία
Ελευθεριάδου Τάνια
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Χαρίτου Δημήτρης

Ερώτηση για τη διαφαινόμενη πρόθεση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να προχωρήσει τις εξορύξεις χρυσού και στη Θράκη, κατέθεσε η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά.


Στην ερώτηση η Βουλευτής διερωτάται για πόσο ακόμη τα στελέχη της σημερινής Κυβέρνησης θα συνεχίσουν να προκαλούν την τοπική κοινωνία της Θράκης, αγνοώντας πλήρως τους δεκάδες φορείς και τους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι καθολικά και κατ’ επανάληψη έχουν ταχθεί απέναντι σε μία τέτοιου είδους «επένδυση».
Παράλληλα, θέτει ερωτήματα σχετικά με το αν προτίθεται η Κυβέρνηση να προχωρήσει σε συγκεκριμένες ενέργειες ώστε να μην προχωρήσουν οι ερευνητικές μελέτες που σχεδιάζει η Eldorado Gold στη Θράκη.
Επιπλέον, επικρίνει τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης Μητσοτάκη να  τροποποιήσει άρθρα του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016 της προηγούμενης Κυβέρνησης, γεγονός που επιτρέπει να επιδοτηθούν για πρώτη φορά από το ίδιο το κράτος οι  εξορύξεις χρυσού.
Έχει καταστεί πια κατανοητό σε όλους πως η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν κάνει τίποτε άλλο από το να «κλείνει το μάτι» στους χρυσοθήρες και με «φωτογραφικές διατάξεις» να τους επιδοτεί.
Στη συνέχεια της ερώτησή της η Βουλευτής Έβρου, αναφέρεται σε σειρά ψηφισμάτων από φορείς, συλλογικότητες, συλλόγους και σωματεία από τους Νομούς Έβρου και Ροδόπης, οι οποίοι και έχουν λάβει ξεκάθαρες, ομόφωνες αποφάσεις απέναντι στην εξόρυξη χρυσού και ταυτόχρονα εκθέτει και στοιχεία της επιστημονικής κοινότητας που αποδεικνύουν τις δραματικές συνέπειες που θα έχουν για τον τόπο, δραστηριότητες όπως η εξόρυξη χρυσού.
Κλείνοντας, η κα Γκαρά ρωτά τον αρμόδιο Υπουργό Περιβάλλοντος αν το αναπτυξιακό σχέδιο της Κυβέρνησης Μητσοτάκη για την Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης «χωράει» και δραστηριότητες όπως η εξόρυξη χρυσού.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
Από τις πρώτες κιόλας ημέρες ανάληψης της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, τα στελέχη της δεν έχουν χάσει λεπτό χωρίς να εξυμνούν, στην δημόσια εκφορά του λόγου τους,  τις εξορύξεις χρυσού στη Βόρεια Ελλάδα, στη Χαλκιδική και τη Θράκη.
Την αρχή έκανε στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο ο ίδιος ο ΠρωθυπουργόςΚυριάκος Μητσοτάκης, όπου, χωρίς κανέναν ενδοιασμό, ανακοίνωσε  την αναθεώρηση της σύμβασης του 2004 με την Ελληνικός Χρυσός, εις βάρος του ελληνικού δημοσίου και του περιβάλλοντος. Αλλά δεν αρκέστηκε μόνο σε αυτό:  μίλησε και για επέκταση της εξόρυξης χρυσού και στη Θράκη.
Στον Έβρο όλοι θυμούνται τις δηλώσεις του νυν Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Βορίδη, ο οποίος σε εκδήλωση του κόμματός του στην Αλεξανδρούπολη το 2017, είχε φροντίσει να ταχθεί με θέρμη υπέρ της εκμετάλλευσης του χρυσού στη χώρα.
Τελευταίο κρούσμα τέτοιων δηλώσεων που υπερθεματίζουν υπέρ της εξόρυξης χρυσού, υπήρξαν οι δηλώσεις του Υπουργού Τουρισμού, κ. Θεοχάρη, ο οποίος ερχόμενος στη Θράκη, τελικά μόνο ένα ολοκληρωμένο τουριστικό σχέδιο ανάπτυξης δεν παρουσίασε. Αντίθετα, βρήκε την ευκαιρία να πει και αυτός ότι «δεν βλέπει κάποιο πρόβλημα με τις διαδικασίες που έχουν ακολουθηθεί» στην «επένδυση» του χρυσού στη Χαλκιδική μιας και «ο χρυσός είναι πόρος της χώρας μας».
Μπορούμε όλοι να καταλάβουμε τι σημαίνουν και για τη Θράκη αυτές οι επαναλαμβανόμενες δηλώσεις Υπουργών της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, οι οποίοι σχεδόν καθημερινά «βιάζονται» και επιμένουν να υπερθεματίσουν υπέρ των εξορύξεων χρυσού.
Μάλιστα, προς επίρρωση όλων των παραπάνω, αλγεινή εντύπωση και ερωτηματικά έχει προκαλέσει η «σπουδή» της Κυβέρνησης της ΝΔ να τροποποιήσει παλαιότερο άρθρο του «Αναπτυξιακού Νόμου» (4399/2016) της προηγούμενης Κυβέρνησης, κάτι που θα επιτρέψει για πρώτη φορά να επιδοτηθούν αυτές καθαυτές οι εξορύξεις, γεγονός που κάνει πολλούς να μιλούν για «φωτογραφικές διατάξεις» ώστε να προχωρήσουν άμεσα οι εξορύξεις χρυσού σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Στη Θράκη η εναντίωση του τοπικού πληθυσμού, όλων των κατοίκων απέναντι σε δραστηριότητες όπως η εξόρυξη χρυσού είναι πάνδημη και έχει κατατεθεί δημόσια εδώ και πολλά χρόνια.
Η επιστημονική κοινότητα έχει καταθέσει προ πολλού τη θέση της για τις δραματικές συνθήκες που θα δημιουργήσουν στον τόπο μας, τη Θράκη, οι δραστηριότητες εξόρυξης χρυσού:
  • έκθεση όλων των ζωντανών οργανισμών στο δηλητηριώδες/καρκινογόνο κυάνιο
  • υποβάθμιση όλων των παραγωγικών διαδικασιών/επαγγελμάτων και ιδιαίτερα όσων σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό κτλ
  • επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα/υποτίμηση όλων των τοπικών προϊόντων
  • εξάντληση και ρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα
  • δημιουργία τελμάτων μεγάλων εκτάσεων (λιμνών τοξικών αποβλήτων) με κίνδυνο να δηλητηριαστούν ολόκληρες περιοχές, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις αστοχιών ή θραύσεων φραγμάτων
  • Μηδενικές δυνατότητες αποκατάστασης του χώρου μετά την διαδικασία της εξόρυξης: βουνά και πεδιάδες θα χαθούν οριστικά για την τοπική κοινωνία
Πρόσφατα, έπειτα και από τις δεδηλωμένες πια προθέσεις της Κυβέρνησης Μητσοτάκη να ανακινήσει το θέμα των εξορύξεων στην περιοχή μας, δεκάδες φορείς από τη Θράκη με ομόφωνες αποφάσεις «επικαιροποίησαν» και επαναγνωστοποίησαν τη βούλησή τους, ώστε να ξανακουστεί το πάνδημο «Όχι στο χρυσό θάνατο» δυνατά και προς όλες τις κατευθύνσεις.
Ενδεικτικά αναφέρονται αλφαβητικά:
– Δημοτικό Συμβούλιο Αλεξανδρούπολης
– Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής
– Δημοτικό Συμβούλιο Μαρώνειας – Σαπών
– Διανομαρχιακή Επιτροπή Ροδόπης – Έβρου κατά της εξόρυξης Χρυσού
– ΕΛΜΕ Ροδόπης
– Εμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης
– Ένωση Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος και συναφών Επαγγελμ. Έβρου
– Επαγγελματικό & Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Ροδόπης
– Ένωση Πολιτιστικών Φορέων Έβρου (Ε.ΠΟ.Φ.Ε.)
– Μητρόπολη Αλεξανδρούπολης
– Οικολογική Εταιρεία Έβρου
– Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης
– Περιφερειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης
– Περιφερειακό Τμήμα Θράκης Οικονομικού Επιμελητηρίου Έβρου
Παρά την καθολική εναντίωση της κοινωνίας της Θράκης στην εξόρυξη, όπως αποδεικνύεται και από τον μεγάλο αριθμό των παραπάνω ψηφισμάτων, το τελευταίο διάστημα τα δημοσιεύματα που θέλουν την εταιρεία Eldorado Gold να επεκτείνει τις δραστηριότητές της και στη Θράκη, πληθαίνουν.
Πολλά δημοσιεύματα αναφέρουν πως η εταιρεία θα προχωρήσει στη διεξαγωγή περιβαλλοντικών μελετών στον Έβρο και στην Ροδόπη και αυτό παρότι ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης έχει απορρίψει τον Οκτώβριο του 2018 το εν λόγω αίτημα και τις αιτιάσεις της εταιρείας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι τον Οκτώβριο του 2018, επί θητείας της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, είχε κατατεθεί και εγκριθεί από την τότε ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας το νέο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΠΧΠ)  της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας –  Θράκης. Με βάση αυτό έχει ήδη δρομολογηθεί ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης στην περιοχή, συμβατό με τους φυσικούς πόρους, τη γεωπολιτική θέση, τις ανάγκες και τις προτάσεις των ανθρώπων και των φορέων της περιοχής, ένα ΠΧΠ σύμφωνα με το οποίο είναι ασύμβατες για την περιοχή της ΑΜ-Θ οι δραστηριότητες εξόρυξης χρυσού.
Επειδή η τοπική κοινωνία της Θράκης έχει επανειλημμένα μέχρι σήμερα –  και με ξεκάθαρο τρόπο –  τοποθετηθεί δημόσια ενάντια στα σχέδια και τις μεθοδεύσεις να προχωρήσουν οι εξορύξεις χρυσού στον τόπο μας,
Επειδή το έγκλημα που έχει συντελεστεί στη Χαλκιδική δεν πρόκειται να το αφήσουμε να συμβεί και στη Θράκη,
Επειδή είναι σταθερή και ακλόνητη η πεποίθηση πως χρυσός για εμάς είναι ο τόπος μας, οι θάλασσες, τα δάση, το νερό και η υγεία των παιδιών μας,
Επειδή το πάνδημο «ΟΧΙ στον χρυσό θάνατο» που ακούγεται εδώ και χρόνια στη Θράκη συνεχίζει να ισχύει στο ακέραιο,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
– Για πόσο ακόμη ο ίδιος, αλλά και συνολικά η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, θα συνεχίσουν να αγνοούν την βούληση της τοπικής κοινωνίας και των φορέων της Θράκης ενάντια στην εξόρυξη χρυσού;
– Τι συγκεκριμένα μέτρα θα λάβει η Κυβέρνηση για να προστατέψει το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία και τους φυσικούς πόρους έτσι ώστε να μην προχωρήσουν οι δεδηλωμένες προθέσεις της εταιρείας Eldorado Gold να διεξάγει ερευνητικές μελέτες στη περιοχή της Θράκης;
– Ποιο είναι το αναπτυξιακό σχέδιο της Κυβέρνησης για την Περιφέρεια ΑΜ-Θ; Θεωρεί η Κυβέρνηση συμβατές με αυτό δραστηριότητες όπως η εξόρυξη χρυσού;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γκαρά Αναστασία
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Γιαννούλης Χρήστος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Γιάννης
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Συρμαλένιος Νίκος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτρης (Τάκης)
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος

Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2019

Νατάσα Γκαρά: Τοποθέτηση/ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων κατά τη συζήτηση για το αντιαναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε η Κυβέρνηση της ΝΔ





«Οι Βουλευτές της ΝΔ θα ψηφίσουν υπέρ της εξόρυξης χρυσού στη Θράκη;»

 Στο θέμα των εξορύξεων χρυσού, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τη Θράκη και τον Έβρο, αναφέρθηκε η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, κα Αναστασία Γκαρά, κατά την τοποθέτησή της στην ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων στη συζήτηση για το αναπτυξιακό νομοσχέδιο. Η τοποθέτησή της πραγματοποιήθηκε μετά και την κυνική παραδοχή του Υπουργού, κ. Γεωργιάδη, ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πρόκειται να επιδοτήσει την εξόρυξη χρυσού, φωτογραφίζοντας ουσιαστικά την «επένδυση» στη Θράκη.
Η Βουλευτής, αφού αναφέρθηκε στις εισηγήσεις της επιστημονικής κοινότητας που εξηγούν με ευκρίνεια τους λόγους για τους οποίους αυτού του είδους οι «επενδύσεις» έχουν δραματικά αρνητικές συνέπειες και αποκλείουν ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον, αναρωτήθηκε ως πότε ο κ. Μητσοτάκης και η Κυβέρνησή του θα συνεχίσουν να αγνοούν την τοπική κοινωνία, τους δεκάδες φορείς της Θράκης που έχουν επανειλημμένα και σε βάθος χρόνου διατρανώσει την πλήρη αντίθεσή τους  στην εξόρυξη χρυσού.
Επίσης, η κα Γκαρά αναρωτήθηκε αν οι Βουλευτές της ΝΔ από τη Θράκη πρόκειται να υπερψηφίσουν την εξόρυξη χρυσού. «Αναρωτιέμαι, οι Βουλευτές της ΝΔ στη Θράκη θα υπερψηφίσουν το άρθρο 3; Θα υπερψηφίσουν τις εξορύξεις χρυσού και τη χρηματοδότησή τους; Οι βουλευτές της ΝΔ θα μπουν απέναντι στη βούληση της τοπικής κοινωνίας; στην κοινωνία που θεωρητικά εκπροσωπούν», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενη η Βουλευτής Έβρου στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο της Κυβέρνησης, το οποίο  αποκάλεσε «νομοσχέδιο φρανκεστάιν», τόνισε πως βρίσκεται πολύ μακριά από την ανάπτυξη, δεν δημιουργεί κίνητρα, ούτε χρηματοδοτικά εργαλεία. Πρόκειται  για μία συρραφή άσχετων διατάξεων που δεν εντάσσονται σε κανένα αναπτυξιακό μοντέλο, ούτε προάγουν  κανένα στρατηγικό σχεδιασμό. Αντίθετα, οδηγούν στην:
·         απορρύθμιση της αγοράς εργασίας/μείωση μισθών/κατάργηση κλαδικών συμβάσεων
·         υποβάθμιση της περιβαλλοντικής πολιτικής και προστασίας
·         «τακτοποίηση ημετέρων» μέσα από φωτογραφικές διατάξεις/αυξήσεις σε μισθούς στα «golden boys» των ΔΕΚΟ
·         Διαπλοκή, ανομία και αδιαφάνεια στο μιντιακό σύστημα
·         δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ΕΟΖ)

Η κα Γκαρά επισήμανε πως το παρόν σχέδιο Νόμου δεν εντάσσεται στην εθνική αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας, η οποία αποσκοπεί στην αντιστροφή της αποβιομηχάνισης, στην αύξηση της παραγωγικότητας, εστιάζει σε βασικούς τομείς καινοτομίας και υψηλής προστιθέμενης αξίας. Παράλληλα, αναπτύσσει μια κουλτούρα κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνης επιχειρηματικότητας, αλλά και δικτύωσης δυναμικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Δυστυχώς, κατά την κα Γκαρά, τίποτα από τα παραπάνω δεν συμπεριλαμβάνεται στο υπάρχον σχέδιο νόμου. Ούτε, βεβαίως, περιγράφονται ή προβλέπονται σε αυτό «εργαλεία» που θα αξιοποιήσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της οικονομίας της χώρας, όπως πχ το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό ή η ανάδειξη βασικών και με μεγάλη δυναμική κλάδων όπως η εφοδιαστική αλυσίδα, οι μεταφορές, η ναυτιλία, ο αγροτοδιατροφικός τομέας, η μεταποίηση, η ενέργεια, οι μεταφορές, η κυκλική οικονομία, η ενέργεια, ο τουρισμός και ο πολιτισμός.
Συμπληρωματικά, από το κείμενο απουσιάζει και η οποιαδήποτε αναφορά για τη μετάβαση σε ένα νέο δίκαιο αναπτυξιακό υπόδειγμα, χωρίς αποκλεισμούς, με όρους κοινωνικής και περιφερειακής συνοχής.
Κατά την τοποθέτησή της η Βουλευτής Έβρου δεν παρέλειψε να επισημάνει πως το «πνεύμα» και η «λογική» που διατρέχει και το παρόν «αναπτυξιακό» σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης, είναι ίδια με τα όσα ίσχυαν και σε προγενέστερους επενδυτικούς νόμους, περιόδων κατά τις οποίες η ΝΔ είχε ξαναβρεθεί στην εξουσία. Αποτυχημένοι αναπτυξιακοί νόμοι με λάθος σχεδιασμό και έλλειψη στόχευσης, που, όπως ανέφερε η κα Γκαρά, άφησαν στην Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015 εκκρεμείς υποθέσεις ύψους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2019

Ερώτηση Ν. Γκαρά στη Βουλή των Ελλήνων για την επιχορήγηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε παραμεθόριες και μειονεκτικές περιοχές



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Ερώτηση Ν. Γκαρά στη Βουλή των Ελλήνων για την επιχορήγηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε παραμεθόριες και μειονεκτικές περιοχές»

Ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων για την ενίσχυση και επιχορήγηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Παραμεθόριο ή σε λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές, κατέθεσε η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά. Την ερώτηση συνυπογράφουν ακόμη 30 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην ερώτηση η Βουλευτής κάνει αναφορά στον Νόμο 4608/2019 που ψήφισε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους και προέβλεπε την ίδρυση και λειτουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας στην Ελλάδα, καθώς επίσης και σειρά άρθρων για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων στη χώρα, την χορήγηση ενισχύσεων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βρίσκονται στην Παραμεθόριο ή σε μειονεκτικές περιοχές κ.α.
Πιο συγκεκριμένα η Βουλευτής από τον Έβρο διερωτάται πότε επιτέλους η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα εκδώσει την προβλεπόμενη Υπουργική Απόφαση, ώστε να εφαρμοστούν τα άρθρα εκείνα του Νόμου 4608/2019 που προβλέπουν την επιχορήγηση των επιχειρήσεων στη Παραμεθόριο και σε μειονεκτικές περιοχές, έως και 200.000 ευρώ μέσω της διαδικασίας των κρατικών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis), σε βασικούς κλάδους της οικονομίας (τομείς της βιομηχανίας, της εφοδιαστικής αλυσίδας, των τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνίας κλπ).
Η κα Γκαρά στην ερώτηση που κατέθεσε τονίζει την σημασία που έχει για περιοχές όπως ο Έβρος η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου: πρώτον, διότι η ενίσχυση/επιδότηση που προβλέπεται θα συνδέεται άμεσα με το μισθολογικό κόστος, δηλαδή με την υποστήριξη και ενίσχυση της εργασίας και, δεύτερον, διότι για πρώτη φορά έχει νομοθετηθεί ένα τέτοιο εμπεριστατωμένο πλαίσιο ενισχύσεων υφιστάμενων επιχειρήσεων, την στιγμή που παλαιότερες προσπάθειες ενίσχυσης επιχειρήσεων που δοκιμάστηκαν στη Θράκη (επιδότηση επιχειρήσεων 12%) απέτυχαν, εξαιτίας ακριβώς της απροσδιοριστίας τους.
Τέλος, η κα Γκαρά  ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό αν έχει λάβει υπόψη του την μελέτη που υπάρχει στις υπηρεσίες του Υπουργείου και τεκμηριώνει την επιλογή των περιοχών στις οποίες θα πρέπει να ισχύσουν οι ενισχύσεις.


Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:


ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων

ΘΕΜΑ:  «Επιχορήγηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε παραμεθόριες και μειονεκτικές περιοχές»

Τον Απρίλιο του 2019 ψηφίστηκε από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ο Νόμος 4608 που έφερε τον τίτλο «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων και άλλες διατάξεις». Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 25-04-2019 (ΦΕΚ/66/Α).
Σε αυτό το νόμο συμπεριλήφθηκε και διάταξη - συγκεκριμένα το άρθρο 41 – η οποία προβλέπει την ενίσχυση, σε μορφή επιχορήγησης, για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Παραμεθόριο και σε λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές.
Πιο συγκεκριμένα  στην παράγραφο 1 του εν λόγω άρθρου αναφέρονται τα εξής:
 «Μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένες, λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές, στους τομείς της βιομηχανίας, των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), εφοδιαστικής αλυσίδας και δημιουργικής βιομηχανίας μπορούν να λάβουν την ενίσχυση της παραγράφου 2, εφόσον το μικτό μισθολογικό τους κόστος ανέρχεται τουλάχιστον σε 30.000 ευρώ ετησίως.
Οι περιοχές  αυτές προσδιορίζονται επί τη βάσει κριτηρίων, που αφορούν ιδίως το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ), την κατά κεφαλήν Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ), το μέσο ποσοστό ανεργίας, τα επίπεδα εκπαίδευσης ή το ποσοστό γήρανσης»,
Ενώ στη συνέχεια στη παράγραφο 2 του άρθρου αναφέρεται πως:
«Η ενίσχυση λαμβάνει τη μορφή επιχορήγησης έως του ποσού  των 200.000 ευρώ σύμφωνα με τη διαδικασία  κρατικών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis). Το δικαιούμενο ποσό  ενίσχυσης υπολογίζεται σε συνάρτηση με το συνολικό μισθολογικό κόστος της επιχείρησης και δεν δύναται να είναι μικρότερο  των 6.000 ευρώ». 
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό και στοχευμένο μέτρο, για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας σε περιοχές όπως ο Έβρος,  που ψηφίστηκε την άνοιξη του 2019, έπειτα από πολυετή διαβούλευση της τότε ηγεσίας του αρμόδιου Υπουργείου με τις τοπικές κοινωνίες και τις τοπικές επιχειρήσεις και σε απόλυτη σύμπνοια και συμπόρευση με τα αιτήματα και τις απαιτήσεις αυτών.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι η ενίσχυση που προβλέπεται και θα δίδεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), συνδέεται άμεσα με το μισθολογικό κόστος, τουτέστιν με την υποστήριξη και ενίσχυση της εργασίας.
Είναι η πρώτη φορά που νομοθετήθηκε ένα τέτοιο πλαίσιο ενισχύσεων σε υφιστάμενες επιχειρήσεις, διότι προσπάθειες του παρελθόντος που είχαμε δει και στη περιοχή της Θράκης, όπως η επιδότηση του κόστους εργασίας 12%, δεν απέφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις, ακριβώς επειδή λειτουργούσαν υπό ένα απροσδιόριστο καθεστώς. 

Επειδή η στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα στη Παραμεθόριο, που επλήγησαν βάναυσα και βίαια κατά την τελευταία δεκαετία λόγω της οικονομικής κρίσης, αποτελεί  εθνική υποχρέωση όλων,
Επειδή η επίτευξη της κοινωνικής συνοχής, η μείωση των ανισοτήτων, η ενίσχυση της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης, αποτελούν προϋποθέσεις για την λειτουργία κάθε ευνομούμενο και σύγχρονου κράτους,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

- Πότε σχεδιάζει να δημοσιεύσει την προβλεπόμενη Υπουργική Απόφαση  (ΥΑ) για την εφαρμογή της παραπάνω διάταξης, όπως αυτό προβλέπεται στην παράγραφο 5 του άρθρου 41 του Νόμου 4608/2019, ώστε να καθοριστούν άμεσα οι κατηγορίες των δικαιούχων, το είδος της δραστηριότητάς τους, τα κριτήρια επιλογής των περιοχών, ο τρόπος υπολογισμού του ύψους της επιχορήγησης, ο φορέας διαχείρισης της δράσης, οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία  για την καταβολή της ενίσχυσης κτλ;
- Έχει λάβει υπόψη του τη σχετική μελέτη που υπάρχει στις υπηρεσίες του Υπουργείου και τεκμηριώνει τη επιλογή των περιοχών στις οποίες θα ενισχυθούν οι επιχειρήσεις εντός αυτών; Και αν όχι τι προτίθεται να κάνει για αυτό άμεσα;

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αγαθοπούλου Ειρήνη

Βαρδάκης Σωκράτης

Γιαννούλης Χρήστος

Γκιόλας Γιάννης

Δραγασάκης Γιάννης

Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μπουρνούς Γιάννης

Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Γιάννης

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Συρμαλένιος Νίκος

Τζάκρη Θεοδώρα

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Ψυχογιός Γιώργος

Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2019

Η Νατάσα Γκαρά συνυπογράφει ερώτηση για τις καθυστερήσεις του προγράμματος "Φιλόδημος"

Ερώτηση με θέμα το «Πρόγραμμα Φιλόδημος», την καταγραφή των δράσεών του, τις παρατηρούμενες καθυστερήσεις ένταξης έργων, την αποσαφήνιση του προγραμματισμού του αρμόδιου υπουργείου και την εξεύρεση των αναγκαίων πόρων υλοποίησης, κατέθεσαν χθες στη Βουλή, προς τον υπουργό Εσωτερικών, 42 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία των Πάνου Σκουρλέτη και Αλέξη Χαρίτση.


Αναλυτικά η ερώτηση έχει ως εξής:

Οι ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να υλοποιηθούν απαραίτητα έργα και παρεμβάσεις, ήταν και παραμένουν ιδιαίτερα αυξημένες. Αναγνωρίζοντας τις ανάγκες αυτές, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στη δημιουργία νέων και καινοτόμων χρηματοδοτικών εργαλείων (επιπρόσθετα του ΕΣΠΑ). Ο «ΦιλόΔημος» αποτελεί προϊόν της συνεργασίας των Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομίας & Ανάπτυξης και είναι πρόγραμμα στοχευμένο στις ανάγκες της Αυτοδιοίκησης. Ένα Πρόγραμμα το οποίο, από τον Φεβρουάριο του 2018 που ενεργοποιήθηκε, ξεπέρασε κάθε αισιόδοξη προσδοκία.

Το Πρόγραμμα εκκίνησε με αρχικό προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ αλλά σύντομα έφτασε τα 2,391 δισ. € (Πρόγραμμα «ΦιλόΔημος Ι»: 2,0 δις €, Πρόγραμμα «ΦιλόΔημος ΙΙ» 390,99 εκ €). Βασικό στοιχείο του είναι η δανειοδότηση των ΟΤΑ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για τη χρηματοδότηση των έργων τους. Η αποπληρωμή των δανείων καλύπτεται από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνονται τελικά οι Δήμοι.

Η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η διοικητική ολοκλήρωση των έργων του «Φιλόδημου» έχει ανατεθεί στην ΜΟΔ Α.Ε.

Επιγραμματικά, οι θεματικές ενότητες του «ΦιλόΔημου» είναι:

· ΦιλόΔημος Ι: Ύδρευση – αποχέτευση λυμάτων – κτίρια (εμβληματικά, Δημαρχεία, σχολεία) - αγροτική οδοποιία – αποκατάσταση παράνομων χωματερών (ΧΑΔΑ) - εμβληματικά έργα ύδρευσης - έργα αντιπλημμυρικής προστασίας.

· ΦιλόΔημος ΙΙ: συντήρηση σχολείων - παιδικές χαρές – αθλητικές εγκαταστάσεις - μηχανήματα έργου - μελέτες διαχείρισης υδάτων - μελέτες λιμενικών υποδομών των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων και των Δημοτικών Λιμενικών Γραφείων - μελέτες και υλοποίηση μέτρων και μέσων πυροπροστασίας στις σχολικές μονάδες της χώρας - κατασκευή ραμπών και χώρων υγιεινής για την πρόσβαση και την εξυπηρέτηση ΑΜΕΑ σε σχολικές μονάδες.

Στοιχεία υλοποίησης του Προγράμματος

Έως τώρα έχουν εκδοθεί συνολικά επτά (7) προσκλήσεις και από τα δημοσιευμένα στοιχεία προκύπτει ότι έχουν ενταχθεί 502 έργα συνολικού προϋπολογισμού € 1.236.438.817,73 (περίπου δηλαδή σε ποσοστό 62% της συνολικής εξειδίκευσης του Προγράμματος), όπως αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα (ανά πρόσκληση):



screenshot.png






2.png




Πέραν των εντάξεων, το Πρόγραμμα αριθμεί πλέον των 100 δημοπρατημένων έργων και 20 συμβάσεων. Με βάση δε, τον προγραμματισμό ενεργειών των Δικαιούχων (όπως έχει αποτυπωθεί σε σχετική αλληλογραφία μεταξύ της ΜΟΔ ΑΕ και των Δικαιούχων), αναμένεται έως τις αρχές Νοεμβρίου του 2019 να δημοπρατηθούν πάνω από 30 επιπλέον έργα.

Συνοπτική παρουσίαση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και συγκεκριμένων στοιχείων εξέλιξης του Προγράμματος.

· Οι δύο πρώτες προσκλήσεις (που αφορούν σε έργα ύδρευσης και αποχέτευσης) εκδόθηκαν στις 10 Μαΐου 2018. Για την έκδοσή τους υπήρξε στενή συνεργασία με τους θεσμικούς εκπροσώπους των Δικαιούχων (π.χ. ΕΔΕΥΑ), ενώ από την ημέρα έκδοσής τους προβλέφθηκε χρονικό διάστημα ενός μηνός έως την έναρξη υποβολών (15 Ιουνίου 2018) για την καλύτερη προετοιμασία των Δικαιούχων (κατά το διάστημα αυτό απαντήθηκαν πάνω από 100 ερωτήσεις υποψηφίων με την ανάρτηση των απαντήσεων στον σχετικό ιστότοπο του ΥΠΕΣ).

· Η διαδικασία αυτή ακολουθήθηκε και στις υπόλοιπες προσκλήσεις και είναι ένα από τα χαρακτηριστικά επιτυχίας του Προγράμματος δεδομένης της κατάλληλης ενημέρωσης και της διάχυσης της πληροφορίας, της δυνατότητας προετοιμασίας και της υποστήριξης/καθοδήγησης των Δικαιούχων.

· Τα κριτήρια αξιολόγησης και ένταξης έργων στον «ΦιλόΔημο» είναι αντίστοιχα με αυτά του ΕΣΠΑ.

· Στο Πρόγραμμα εντάσσονται έργα που διαθέτουν μελέτες τελικού σταδίου αρμοδίως εγκεκριμένες και θεωρημένες και όλες τις απαραίτητες συνοδές αδειοδοτήσεις. Επομένως, πρόκειται για έργα ώριμα για υλοποίηση.

· Εντάχθηκαν έργα τα οποία δεν μπορούσαν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ (λόγω περιορισμένων πόρων από το ΕΤΠΑ στα 13 ΠΕΠ της χώρας καθώς και του Ταμείου Συνοχής). Σε αυτό το επίπεδο ο «ΦιλόΔημος» λειτούργησε και λειτουργεί με ένα πολύ πετυχημένο και στοχευμένο συμπληρωματικό τρόπο. Καθώς έργα ενταγμένα στα ΠΕΠ θα συμβασιοποιηθούν, θα προκύψει σταδιακά ‘χώρος’ (από το προϊόν των εκπτώσεων) ώστε να καταστεί δυνατή η μεταφορά πλήθους συμβασιοποιημένων και επιλέξιμων έργων του «ΦιλόΔημου» στο ΕΣΠΑ. Με αυτό τον τρόπο, εκτός των άλλων, ενισχύεται η απορρόφηση των ενωσιακών πόρων της τρέχουσας Προγραμματικής περιόδου (2014-2020).

· Τα ενταγμένα έργα αφορούν σε όλη τη χώρα ενώ έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στους ορεινούς, τους νησιωτικούς και τους απομακρυσμένους Δήμους. Σε αυτό το σημείο ιδιαίτερα σημαντική είναι η υποστήριξη της ΜΟΔ Α.Ε προς τους διοικητικά «αδύναμους» μη επαρκείς Δικαιούχους.

· Τα έργα που αφορούν σε ύδρευση, αποχέτευση και αντιπλημμυρικές υποδομές είναι σε συμμόρφωση με το «κοινοτικό κεκτημένο» καθώς και σε συμμόρφωση με τα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών (ΣΔΛΑΠ – 1η αναθεώρηση) και τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας (ΣΔΚΠ), στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης περιβαλλοντικής προστασίας και συμβατής από στρατηγικής άποψης διαδικασίας.

· Ειδικότερα στις αποχετεύσεις λυμάτων, αξίζει να επισημανθεί ότι στην αντίστοιχη Πρόσκληση ΙΙ εισήχθησαν για πρώτη φορά εύλογα μοναδιαία κόστη στα κριτήρια αξιολόγησης προς αποφυγή δαπανηρών/μη βιώσιμων έργων. Έως σήμερα έχουν ενταχθεί έργα οικισμών Γ’ προτεραιότητας (δηλαδή άνω των 2.000 κατοίκων) που δεν μπορούσαν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ και αποτελεί υποχρέωση της χώρας να υλοποιηθούν, αλλά και έργα σε μικρότερους οικισμούς σε περιοχές με περιβαλλοντική ευαισθησία (Άρθρα 6 & 7 του ΠΔ 51/2007) καθώς και ημιτελή έργα προκειμένου να καταστούν λειτουργικά. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η χρηματοδότηση που έχει δοθεί σε έργα αναβάθμισης Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) ηλικίας άνω της 20ετίας, διασφαλίζοντας έτσι την ομαλή λειτουργία, την επίτευξη των ποιοτικών ορίων εκροής καθώς και την δυνητική επαναχρησιμοποίηση εκροών για επωφελείς χρήσεις (άρδευση κλπ).

· Μέσω της Πρόσκλησης ΙΙΙ δόθηκε η μοναδική δυνατότητα για την χρηματοδότηση της αποκατάστασης και των τελευταίων ΧΑΔΑ της χώρας, έργα τα οποία δεν είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και τα οποία πρέπει πλέον να ολοκληρωθούν για την πλήρη και οριστική συμμόρφωση της χώρας μετά την καταδίκη από το ΔΕΕ (καταβολή του εξαμηνιαίου προστίμου έως την πλήρη συμμόρφωση).

· Στο πεδίο των αντιπλημμυρικών έργων (Πρόσκληση VI), έχουν χρηματοδοτηθεί έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε περιοχές οι οποίες περιλαμβάνονται στις Ζώνες Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας (ΖΔΥΚΠ) των Υδατικών Διαμερισμάτων της χώρας, όπως αυτές έχουν χαρακτηριστεί και περιγράφονται στα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμυρών (ΣΔΚΠ). Επιπλέον, στον τομέα των αντιπλημμυρικών έργων, ο ΦιλόΔημος φέρνει μία καινοτομία: Μαζί με τα έργα δίνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης και δράσεων πρόληψης και προειδοποίησης, ώστε να επιτευχθεί ο συνδυασμός έργων και πολιτικής προστασίας στο πλαίσιο μίας απολύτως ολιστικής και ρεαλιστικής προσέγγιση.

· Η Πρόσκληση των εμβληματικών έργων ύδρευσης (Πρόσκληση VII) έδωσε λύση σε υδρευτικά προβλήματα Δήμων ή/και ομάδας Δήμων με διαχρονικά και υπερ-τοπικά υδρευτικά ζητήματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα εξωτερικών υδραγωγείων ηλικίας άνω των 40 ετών, τα οποία, με βάση τις εθνικές προδιαγραφές, έχουν παύσει πλέον να εξυπηρετούν το σκοπό τους (ήτοι την περίοδο σχεδιασμού τους) και είναι ουσιαστικά ‘σαν να μην υπάρχουν’ (π.χ. εξωτερικό υδραγωγείο Αγρινίου). Χρηματοδοτήθηκαν, επίσης, ιδιαίτερα σημαντικά έργα αξιοποίησης υφιστάμενων ταμιευτήρων για την υδροδότηση ευρύτερων περιοχών, όπως π.χ. οι ταμιευτήρες Αμαρίου και Γαδουρά.

· Η ανταπόκριση των Δικαιούχων στην Πρόσκληση IV, που αφορά σε έργα για την εξασφάλιση της εύκολης και ασφαλούς προσπελασιμότητας στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις, στις αγροτικές περιοχές, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ήταν ιδιαίτερα αυξημένη. Ενδεικτική είναι η ένταξη ήδη 132 έργων με εκτεταμένη γεωγραφική διασπορά. Πρόκειται για μία δράση η οποία με την παράλληλη βελτίωση και εκσυγχρονισμό των καλλιεργητικών μεθόδων (πρόσβαση μηχανών, εύκολη διακίνηση της παραγωγής κλπ) συμβάλλει τα μέγιστα στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των εκμεταλλεύσεων, με θετικές επιπτώσεις στο αγροτικό εισόδημα της χώρας.

· Ιδιαίτερα μεγάλη ήταν η ανταπόκριση των Δικαιούχων και στην Πρόσκληση V για: (α) την επανάχρηση δημοτικών κτιρίων, αρχιτεκτονικής αξίας και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, (β) την επανάχρηση ανενεργών εμβληματικών δημοτικών κτιρίων, άνω των 100 τ.μ. που βρίσκονται εντός οικισμού, (γ) την κατασκευή – ανέγερση νέων δημαρχιακών κτιρίων ή/και επέκταση υφιστάμενων και (δ) την ανέγερση ή επέκταση σχολικών κτιρίων προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γυμνάσια, γενικά λύκεια (ΓΕΛ), επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ)) και ειδικών σχολείων. Το Πρόγραμμα ήδη αριθμεί 20 ενταγμένα – σημαντικά έργα.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το Πρόγραμμα «ΦιλόΔημος» αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στην προσπάθεια επίτευξης βιώσιμων συνθηκών διαβίωσης των πολιτών στους Δήμους της χώρας. Ως τέτοιο έχει ήδη αγκαλιαστεί και χαίρει εκτίμησης από όλους τους Φορείς της Αυτοδιοίκησης.

Πρόκειται για ένα χρηματοδοτικό εργαλείο στο οποίο υπέβαλαν αιτήσεις Δικαιούχοι μετά από μία διαδικασία εξειδίκευσης δράσεων και έκδοσης Προσκλήσεων που χαρακτηρίστηκαν από στέρεο τεχνικό υπόβαθρο, διαβούλευση, ενώ δόθηκε επαρκής χρόνο προετοιμασίας. Οι προτάσεις αξιολογήθηκαν άμεσα χωρίς να γίνει έκπτωση στα κριτήρια αξιολόγησης και στην ωριμότητα και σκοπιμότητα των έργων.

Με την υπ’ αρ. πρωτ. Ε/218/8-10-2019 εγκύκλιο, που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, καλούνται μεταξύ άλλων και οι Δήμοι να καταρτίσουν πρόγραμμα προβολής του έτους 2020, στο οποίο προφανώς θα συμπεριληφθούν τα έργα και οι δράσεις του Προγράμματος «Φιλόδημος». Πέραν, όμως, της επικοινωνίας και της διαφημιστικής δραστηριότητας, σε αυτή τη χρονική στιγμή, οι δημοπρατήσεις έργων πληθαίνουν, το πρόγραμμα δημιουργεί υποχρεώσεις και νομικές δεσμεύσεις, ανοίγοντας το δρόμο για την υλοποίηση σημαντικών έργων για τις τοπικές κοινωνίες. Η απρόσκοπτη συνέχιση της αξιολόγησης προτάσεων και ιδίως της παρακολούθησης της εξέλιξης των ήδη ενταγμένων έργων, αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την ομαλή εξέλιξη και επιτυχία του Προγράμματος.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός Εσωτερικών:

1. Γιατί δεν έχουν ακόμα υπογραφεί οι αποφάσεις ένταξης κρίσιμων έργων ύδρευσης, αντιπλημμυρικής προστασίας, αποχέτευσης, κτιριακών υποδομών, αποκατάστασης ΧΑΔΑ και αγροτικής οδοποιίας, προϋπολογισμού ύψους 100 εκ €, τα οποία εκκρεμούν προς ένταξη στο Υπουργείο Εσωτερικών από τον Ιούνιο του 2019; Από τον Ιούλιο του 2018 έως τον Ιούνιο του 2019 ο ρυθμός εντάξεων ημερησίως είχε φτάσει τα 3,5 εκ €.

2. Γιατί καθυστερεί η ένταξη έργων αποκατάστασης των ΧΑΔΑ τη στιγμή μάλιστα που η χώρα επιβαρύνεται με πρόστιμα λόγω της καταδίκης από το ΔΕΕ;

3. Ποιος είναι ο προγραμματισμός του Υπουργείου για τα κρίσιμα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας που έχουν αιτηθεί χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα «ΦιλόΔημος» αλλά δεν επαρκεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός της σχετικής Πρόσκλησης ώστε να ενταχθούν ;

4. Υπάρχει συντονισμός ενεργειών στον κρίσιμο τομέα της παρακολούθησης των έργων αμέσως μετά την ένταξή τους στο Πρόγραμμα; Ποιές είναι οι ενέργειες για την υποστήριξη των Δικαιούχων του Προγράμματος στη φάση δημοπράτησης και υλοποίησης των ενταγμένων έργων;

5. Ποιες είναι οι προθέσεις του Υπουργείου αναφορικά με την αξιοποίηση των προϊόντων έκπτωσης από τα συμβασιοποιημένα έργα; Με ποιο τρόπο θα αξιοποιηθούν οι εκπτώσεις προς όφελος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;

6. Γιατί έχουν σταματήσει οι εντάξεις στο πρόγραμμα «ΦιλόΔημος ΙΙ» έργων που αφορούν στη συντήρηση υφισταμένων ή κατασκευή νέων αθλητικών εγκαταστάσεων, βελτίωσης και συντήρησης των λιμενικών υποδομών των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων και των Δημοτικών Λιμενικών Γραφείων, κατασκευή ραμπών και χώρων υγιεινής για την πρόσβαση και την εξυπηρέτηση ΑΜΕΑ σε σχολικές μονάδες, κλπ ; Ποιος είναι ο προγραμματισμός του Υπουργείου για τις εντάξεις αυτών των έργων;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Σκουρλέτης Παναγιώτης(Πάνος)

Χαρίτσης Αλέξανδρος(Αλέξης)

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη

Αλεξιάδης Τρύφωνας

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Αναστασία

Γκιόλας Γιάννης

Δραγασάκης Γιάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ζεϊμπέκ Χουσεϊν

Ηγουμενίδης Νίκος

Θραψανιώτης Μανόλης

Καλαματιανός Διονύσης

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κασιμάτη Ειρήνη(Νίνα)

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρά

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μάρκου Κώστας

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Πέρκα Θεοπίστη

Πολάκης Παύλος

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκούφα Μπέττυ

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νίκος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος