Ερώτηση κατέθεσε ο Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων και βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Χαρίτσης, μαζί με άλλους 42 βουλευτές, προς τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, με αφορμή το σχέδιο νόμου ΕΣΠΑ 2021 – 2027 το οποίο κυκλοφόρησε τις προηγούμενες ημέρες και προβλέπει την κατάργηση της υφιστάμενης Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας INTERREG με έδρα στη Θεσσαλονίκη.
Όπως σημειώνει ο Αλ.Χαρίτσης, η εν λόγω Υπηρεσία ανταποκρίθηκε αποτελεσματικά στην επίτευξη των ετήσιων στόχων απορρόφησης τα προηγούμενα χρόνια, καθώς δεν έχει καταγραφεί καμία απώλεια πόρων στα Προγράμματα Interreg έως σήμερα. Η πολιτική επιλογή του κλεισίματος της υφιστάμενης Ειδικής Υπηρεσίας και η σύσταση, παράλληλα, «νέας» για την Περίοδο 2021-2027 θέτει εκ των πραγμάτων σε κίνδυνο τόσο τους στόχους απορρόφησης και επιτυχούς κλεισίματος των Προγραμμάτων Interreg της Περιόδου 2014-2020, όσο και την έγκαιρη έναρξη των Προγραμμάτων της Περιόδου 2021-2027. Επιπρόσθετα, θα επιφέρει πρόσθετο διαχειριστικό κόστος κατά την περίοδο παράλληλης λειτουργίας της «παλιάς» και «νέας» Υπηρεσίας, κόστος που θα στερήσει πόρους από δράσεις προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Παράλληλα δεν αποσαφηνίζονται οι διαδικασίες που θα εφαρμοστούν για την κατανομή των εργαζομένων μεταξύ παλιάς» και «νέας» Ειδικής Υπηρεσίας, ενώ η διάταξη του σχεδίου νόμου, για μετατροπή των συμβάσεων εργασίας σε συμβάσεις αορίστου χρόνου δεν καλύπτει το σύνολο των εργαζομένων στις Κοινές Γραμματείες.
Ο Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ρωτά τον αρμόδιο Υπουργό:
1. Ποια η σκοπιμότητα και τι επιδιώκετε, από την κατάργηση της υφιστάμενης Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας (INTERREG) και τη σύσταση «νέας» Ειδικής Υπηρεσίας;
2. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας, ως προς την έδρα της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας (INTERREG) 2021-2027;
3. Ποιος είναι ο χρονοπρογραμματισμός σας για την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης σύστασης της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας 2021-2027;
4. Κατά την περίοδο παράλληλης λειτουργίας των δύο Υπηρεσιών, με ποιες διαδικασίες θα προχωρήσετε στην κατανομή του υφιστάμενου στελεχιακού δυναμικού μεταξύ «παλιάς» και «νέας» Ειδικής Υπηρεσίας; Προτίθεστε να συμπεριλάβετε το σύνολο των εργαζομένων στις Κοινές Γραμματείες στη διάταξη για μετατροπή των συμβάσεων εργασίας τους σε συμβάσεις αορίστου χρόνου;
5. Σε ποιες διαδικασίες αξιολόγησης και σε ποια αποτελέσματα διαβούλευσης στηρίζονται τα ανωτέρω προβλεπόμενα του σχεδίου Νόμου;
Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 26 Νοεμβρίου 2021
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ.Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Θέμα:: « Η κατάργηση της Ειδικής Υπηρεσίας INTERREG θέτει σε κίνδυνο τους στόχους απορρόφησης των Προγραμμάτων και προκαλεί την εύλογη αναστάτωση των εργαζομένων της »
Το σχέδιο Νόμου ΕΣΠΑ 2021 – 2027, που κυκλοφόρησε τις προηγούμενες ημέρες, προβλέπει i) την κατάργηση - μετά τη λήξη της περιόδου 2014-2020 - της υφιστάμενης Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας INTERREG με έδρα στη Θεσσαλονίκη και ii) τη σύσταση νέας Ειδικής Υπηρεσίας - με τις ίδιες αρμοδιότητες - για τη διαχείριση των Προγραμμάτων της Προγραμματικής Περιόδου 2021 – 2027. Για τη νέα Ειδική Υπηρεσία δεν διευκρινίζεται η έδρα της, καθώς και δεν υπάρχει πρόβλεψη για την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του υφιστάμενου προσωπικού. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η εν λόγω Υπηρεσία ανταποκρίθηκε αποτελεσματικά στην επίτευξη των ετήσιων στόχων απορρόφησης καθώς δεν έχει καταγραφεί απώλεια πόρων στα Προγράμματα Interreg έως σήμερα. Πρόκειται για μια Υπηρεσία που διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία, η οποία προέρχεται από τη διαχείριση και εκπροσώπηση της χώρας σε έντεκα (11) Προγράμματα συνολικά, τα οποία είχαν σημαντικό θετικό αποτύπωμα στις περιοχές υλοποίησής τους και στις τοπικές κοινωνίες, κατά τη διάρκεια των τριών Προγραμματικών Περιόδων INTERREG έως σήμερα (2000 – 2006, 2007 – 2013 και 2014 – 2020).
Από το σχέδιο Νόμου, απουσιάζει τόσο η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας του παραπάνω σχεδιασμού, όσο και η αναφορά σε αναμενόμενα αποτελέσματα / οφέλη από την εφαρμογή του. Αντ΄ αυτού, η πολιτική επιλογή του κλεισίματος της υφιστάμενης Ειδικής Υπηρεσίας και η σύσταση, παράλληλα, «νέας» για την Περίοδο 2021-2027 i) θέτει εκ των πραγμάτων σε κίνδυνο τόσο τους στόχους απορρόφησης και επιτυχούς κλεισίματος των Προγραμμάτων Interreg της Περιόδου 2014-2020, όσο και την έγκαιρη έναρξη των Προγραμμάτων της Περιόδου 2021-2027 ii) επιφέρει αναπόφευκτα πρόσθετο διαχειριστικό κόστος, κυρίως κατά την περίοδο παράλληλης λειτουργίας της «παλιάς» και «νέας» Υπηρεσίας, κόστος που θα στερήσει πόρους από δράσεις προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και iii) απαξιώνει τη σωρευμένη τεχνογνωσία και εμπειρία των στελεχών στη διαχείριση των Προγραμμάτων, καθώς απουσιάζει πρόβλεψη για την αξιοποίησή τους στη «νέα» Ειδική Υπηρεσία και τις Κοινές Γραμματείες.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο σχέδιο Νόμου, i) δεν διευκρινίζονται οι διαδικασίες στελέχωσης με το υφιστάμενο προσωπικό, κατά την περίοδο παράλληλης λειτουργίας των δυο Ειδικών Υπηρεσιών και ii) δεν διασφαλίζεται το εργασιακό μέλλον του συνόλου των εργαζομένων στις Κοινές Γραμματείες. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις τελικές διατάξεις του σχεδίου Νόμου, η σύσταση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας 2021-2027, θα ξεκινήσει με την έκδοση διαπιστωτικής πράξης, σε χρόνο όμως, που δεν προσδιορίζεται. Κατά την περίοδο παράλληλης λειτουργίας των δύο Ειδικών Υπηρεσιών, δεν αποσαφηνίζονται οι διαδικασίες που θα εφαρμοστούν για την κατανομή των εργαζομένων μεταξύ παλιάς» και «νέας» Ειδικής Υπηρεσίας. Παράλληλα, η – σε θετική γενική κατεύθυνση – διάταξη του σχεδίου Νόμου, για μετατροπή των συμβάσεων εργασίας σε συμβάσεις αορίστου χρόνου δεν καλύπτει το σύνολο των εργαζομένων στις Κοινές Γραμματείες.
Κατόπιν αυτών,
Επειδή, η σύσταση «νέας» και η παράλληλη λειτουργία δύο διακριτών Υπηρεσιών, θέτουν σε κίνδυνο τον στόχο απορρόφησης και επιτυχούς κλεισίματος της Περιόδου 2014-2020, καθώς και την έγκαιρη έναρξη της Περιόδου 2021-2027,
Επειδή, δεν προηγήθηκε καμία διαβούλευση με τους δικαιούχους των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας (Περιφέρειες, Δήμους, Επιμελητήρια, κ.α) που να ανέδειξε την αναγκαιότητα για τις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο,
Επειδή, η λειτουργία δύο διακριτών Υπηρεσιών και η πιθανή μεταφορά έδρας δημιουργεί εντυπώσεις για το πώς αντιλαμβάνεται τον «έλεγχο» του συντονισμού και της διαχείρισης των Προγραμμάτων Interreg, η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων,
Επειδή, δεν υπάρχει πρόβλεψη αξιοποίησης της τεχνογνωσίας του υφιστάμενου στελεχιακού δυναμικού της Ειδικής Υπηρεσίας και δεν διασφαλίζεται το εργασιακό μέλλον όλων των εργαζομένων των Κοινών Γραμματειών,
Επειδή, με βάση τα προβλεπόμενα στο σχέδιο Νόμου, δημιουργείται εύλογη αναστάτωση στους εργαζόμενους, εις βάρος της εύρυθμης λειτουργίας της Υπηρεσίας καθώς και του οικογενειακού τους προγραμματισμού και της επαγγελματικής τους αξιοπρέπειας.
Ερωτάται ο κος Υπουργός,
1. Ποια η σκοπιμότητα και τι επιδιώκετε, από την κατάργηση της υφιστάμενης Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας (INTERREG) και τη σύσταση «νέας» Ειδικής Υπηρεσίας;
2. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας, ως προς την έδρα της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας (INTERREG) 2021-2027;
3. Ποιος είναι ο χρονοπρογραμματισμός σας για την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης σύστασης της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας 2021-2027;
4. Κατά την περίοδο παράλληλης λειτουργίας των δύο Υπηρεσιών, με ποιες διαδικασίες θα προχωρήσετε στην κατανομή του υφιστάμενου στελεχιακού δυναμικού μεταξύ «παλιάς» και «νέας» Ειδικής Υπηρεσίας; Προτίθεστε να συμπεριλάβετε το σύνολο των εργαζομένων στις Κοινές Γραμματείες στη διάταξη για μετατροπή των συμβάσεων εργασίας τους σε συμβάσεις αορίστου χρόνου;
5. Σε ποιες διαδικασίες αξιολόγησης και σε ποια αποτελέσματα διαβούλευσης στηρίζονται τα ανωτέρω προβλεπόμενα του σχεδίου Νόμου;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Βαρδάκης Σωκράτης
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Νατάσα
Δραγασάκης Ιωάννης
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Κασιμάτη Νίνα
Κατρούγκαλος Γεώργιος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζάκρη Θεοδώρα
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου