Ομιλία της Βουλευτή Έβρου στο νομοσχέδιο για την ψηφιακή διακυβέρνηση
Την προσπάθεια της Κυβέρνησης της ΝΔ να καπηλευτεί το έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων στον ψηφιακό τομέα, εξαπατώντας με αυτόν τον τρόπο τους πολίτες, ανέδειξε κατά την τοποθέτησή της στην Ολομέλεια η Βουλευτής Έβρου και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά.
Η κα Γκαρά αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε δύο εμβληματικά έργα που εμπνεύστηκε, σχεδίασε και χρηματοδότησε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και έρχεται σήμερα η ΝΔ να παρουσιάσει ως «έργο» της, όπως το Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων αλλά και τη δράση για την κάλυψη τηλεοπτικού σήματος στις λεγόμενες «λευκές» περιοχές που πρωτοεφάρμοσε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2017 στη Θράκη.
Μάλιστα, υπενθύμισε πως ήταν η Κυβέρνηση Σαμαρά που το 2011 με το μαύρο και το κλείσιμο της ΕΡΤ, δημιούργησε το πρόβλημα με την έλλειψη σήματος στις ακριτικές και παραμεθόριες περιοχές της χώρας όπως ο Έβρος και ο νομός Ξάνθης και πως είναι πολιτική απάτη από τη μεριά των Βουλευτών της ΝΔ να πανηγυρίζουν σήμερα για ένα πρόβλημα που οι ίδιοι δημιούργησαν.
Ταυτόχρονα η κα Γκαρά σημείωσε πως με την ασαφή διάταξη που επίτηδες περιλαμβάνει το νομοσχέδιο σχετικά με την λειτουργία της «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», η Κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να ανοίξει ένα παράθυρο παραποίησης της διαφάνειας και του ελέγχου από τους πολίτες.
Μάλιστα, έφερε σαν παράδειγμα τις τόσες και τόσες απευθείας αναθέσεις σε «ημετέρους» αλλά και τις πολυπληθείς «αποστολές» Υπουργών ή άλλων κυβερνητικών στελεχών σε νησιά και αλλού υπό την «χορηγία» των δημόσιων ταμείων, γεγονότα που η Κυβέρνηση προσπάθησε να αποκρύψει, ανεπιτυχώς, από την κοινή γνώμη.
Τέλος, η Αναπληρώτρια Τομεάρχης Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του ΣΥΡΙΖΑ, επιτέθηκε στην Κυβέρνηση για την επιλογή της να εντάξει την εταιρεία για την ανάπτυξη των δικτύων 5G, στο Υπερταμείο. Μία επιλογή που αδιαμφισβήτητα «προικοδοτεί» με δημόσιο χρήμα συγκεκριμένες ολιγοπωλιακές ιδιωτικές εταιρείες και σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετεί ή διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πάντοτε είναι θετική μία συζήτηση για την ψηφιακή μετάβαση, τον τεχνολογικό και ψηφιακό μετασχηματισμό του δημοσίου, αλλά και τη δημιουργία ψηφιακών υποδομών.
Ωστόσο η συζήτηση αυτή, για να είμαστε και ειλικρινείς, αλλά και οι ανάλογες πρωτοβουλίες για την ψηφιακή μετάβαση δεν είναι καθόλου καινούρια. Έχει απασχολήσει αρκετές κυβερνήσεις. Ωστόσο από τη σημερινή Κυβέρνηση παρατηρούμε μία προσπάθεια καπηλείας όλων των πρωτοβουλιών που ελήφθησαν στο παρελθόν από προηγούμενες κυβερνήσεις. Παρακολουθούμε μία συντονισμένη προσπάθεια να παρουσιαστεί η σημερινή Κυβέρνηση ότι ξεκινά από το μηδέν και ότι με το πάτημα απλώς ενός κουμπιού αλλάζει η χώρα εποχή.
Βέβαια εμάς η μέθοδος αυτή δεν μας ξαφνιάζει καθόλου καθώς αποτελεί μία πάγια τακτική της Νέας Δημοκρατίας. Σε όλα τα κρίσιμα ζητήματα πολιτικής έχει αποτύχει παταγωδώς, όπως στην ασφαλή έναρξη των σχολείων, την αντιμετώπιση της πανδημίας, τον τουρισμό, τη στήριξη της οικονομίας, των επιχειρήσεων, των εργαζομένων, την ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας.
Και όμως, η Κυβέρνηση δημιουργεί συνεχώς αποδιοπομπαίους τράγους καθώς για όλα τα δεινά φταίει είτε ο COVID, είτε η κλιματική κρίση, είτε ενίοτε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Και για τα θετικά; Τα θετικά τα οποία σχεδιάστηκαν και δρομολογήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση αυτή η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τα υιοθετεί και τα διαφημίζει σαν μην υπήρξε παρελθόν σε αυτήν τη χώρα.
Χαρακτηριστική της επιχειρούμενης και συντεταγμένης πολιτικής καπηλείας και απάτης είναι οι τίτλοι των εφημερίδων για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Διαβάζω: «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η μεγάλη εκκρεμότητα του κράτους». «Ο Πιερρακάκης αλλάζει ριζικά το δημόσιο σε έναν χρόνο». «Σύντομα με τηλεοπτική κάλυψη οι «λευκές» περιοχές», λες και δεν υπήρχε στο παρελθόν. «Η ψηφιακή επανάσταση συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό». «Κυριάκος Πιερρακάκης, θα κάνει την Ελλάδα ψηφιακό παράδεισο;» «Ο άνθρωπος που διώχνει μέχρι και το FAX από το ελληνικό δημόσιο». Είναι μερικοί από τους χαρακτηριστικούς τίτλους των εφημερίδων. Θα μπορούσα να τα σχολιάσω ένα-ένα αποδεικνύοντας ότι τίποτα από αυτά που παρουσιάζονται ως νέα, ως καινοτόμα, ως μεγάλη επανάσταση δεν είναι καινούριο.
Η μεγαλύτερη ένδειξη ωστόσο της πολιτικής καπηλείας και απάτης, αλλά και επικοινωνιακής διαστρέβλωσης είναι ο τίτλος του νομοσχεδίου ως Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ευτυχώς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ευτυχώς κύριοι Υπουργοί, μετά από τις παρεμβάσεις των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αφαιρέσατε τον όρο «κώδικας» από τον τίτλο καθώς δεν συνιστά κωδικοποίηση και παραποιεί και τη νόμιμη διαδικασία νομοθέτησης. Αυτό επισημαίνει άλλωστε και το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής και έχει αναλυθεί αρκετά σε προηγούμενες ομιλίες. Δεν θα σταθώ σε αυτό.
Ποιος ο λόγος όμως, να ονοματίσετε ένα νομοσχέδιο ως κώδικα παρακάμπτοντας την απαιτούμενη νομοθεσία; Ο μόνος λόγος, το επαναλαμβάνω, ήταν καθαρά επικοινωνιακός. Διαμορφώνετε το πολιτικό σας προφίλ με μπαγαποντιές, όπως συνηθίζετε και σε όλα τα υπόλοιπα ζητήματα.
Επιχειρείτε να διαμορφώσετε μία εικόνα ψηφιακής επανάστασης, μία τομή στην πολιτική, μία άλλη εποχή στο δημόσιο. Και πώς το επιχειρείτε; Παίρνετε παλιούς εμβληματικούς νόμους, όπως η «Διαύγεια», την καταργείτε και τους ξαναψηφίζετε. Παίρνετε εφαρμοστικές διατάξεις για έργα τα οποία ήδη υφίστανται και εφαρμόζονται, όπως το ΣΗΔΕ, και το παρουσιάζετε σαν κάτι νέο. Κάνετε συρραφή παλιών νόμων, φέρνετε ενσωμάτωση τριών ευρωπαϊκών οδηγιών και πενήντα περίπου νέα άρθρα που κρύβουν, όμως, διατάξεις με οσμή σκανδάλου και όλα αυτά τα ονοματίζετε κώδικα ψηφιακής διακυβέρνησης.
Σε ό,τι αφορά τώρα το νομοσχέδιο επιλεκτικά και συνοπτικά θα αναφερθώ στα πιο σημαντικά επισημαίνοντας αρχικά ότι το FAX στο δημόσιο δεν το καταργεί ο κ. Πιερρακάκης, όπως λέει και το τίτλος της εφημερίδας που ανέφερα, αλλά καταργείται εκ των πραγμάτων από το Πρόγραμμα ΣΗΔΕ, όπως επίσης και οι κλητήρες που διακινούν χαρτί. Αυτό ξεχάσαν να το γράψουν στους τίτλους των εφημερίδων. Αναφέρομαι στο ΣΗΔΕ, στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων, που συμβασιοποιήθηκε τον Μάιο του 2019, το εμβληματικό αυτό έργο που εμπνεύστηκε, σχεδίασε και χρηματοδότησε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και σήμερα νομοθετούνται καλώς και σωστά οι εφαρμοστικές διατάξεις.
Παράλληλα δείγμα αναγνώρισης ενός αναγκαίου και αποτελεσματικού έργου που σχεδίασε και υλοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η παράταση και επέκταση της δράσης για την κάλυψη τηλεοπτικού σήματος σε «λευκές» περιοχές. Και πώς δημιουργήθηκαν αλήθεια οι «λευκές» περιοχές θυμάστε; Αφότου ο κ. Σαμαράς έκλεισε την ΕΡΤ το 2011 προχώρησε στη δημοπράτηση της DIGEA με τον όρο να καλύπτεται το 95% της πληθυσμιακής κάλυψης και όχι της γεωγραφικής, αφήνοντας έτσι παραμεθόριες ακριτικές περιοχές, μικρά νησιά, μικρά χωριά στον Έβρο, στη Ξάνθη, στη Θεσπρωτία ακάλυπτα, χωρίς καμία τηλεοπτική κάλυψη.
Αυτό το έλυσε ο ΣΥΡΙΖΑ με μία δράση η οποία ξεκίνησε το 2017 πιλοτικά από τη Θράκη και είχε ως στόχο την τεχνολογική ενίσχυση της περιφέρειας, αλλά και την ισότιμη συμμετοχή των πολιτών στην επικοινωνία και πληροφόρηση μέσω της δωρεάν πρόσβασης των πολιτών σε ελληνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς.
Σε ό,τι αφορά τη χρήση του προσωπικού αριθμού, που αναφέρεται στο τρίτο κεφάλαιο και αφορά στον δωδεκαψήφιο αριθμό με βάση το ΑΦΜ, έχουμε πάρα πολλές αμφιβολίες και επιφυλάξεις για τη χρήση του σε σχέση με τα στοιχεία που αναρτώνται στη «Διαύγεια». Στο κείμενο που βγήκε στη διαβούλευση προτείνατε εννεαψήφιο αριθμό που ταυτιζόταν με το ΑΦΜ. Σήμερα φέρνετε μία διαφορετική διάταξη λέγοντας ότι η αλλαγή έγινε έπειτα από συνεννόηση με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Μετά την κριτική που σας ασκήσαμε στις Επιτροπές υποστηρίζοντας ότι προσπαθείτε να αφαιρέσετε φίλτρα, αλλά και στοιχεία από τη «Διαύγεια», προσπαθείτε να κρύψετε ή να καλύψετε, δηλαδή, φαινόμενα σπατάλης του επιτελικού σας κράτους είπατε πως λόγω προσωπικών δεδομένων πρέπει να γίνουν τροποποιήσεις, όπως σας υπέδειξε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Στην έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής ωστόσο αναφέρεται ότι δεν προκύπτει διατύπωση γνώμης της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Τελικά αναρωτιόμαστε: Υπάρχει συνεννόηση και συνεργασία με την Αρχή; Ποια είναι αυτά τα προσωπικά δεδομένα και στοιχεία, τα οποία δεν θα αναρτώνται στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ»;
Η διάταξη είναι τόσο ασαφής σαν μας ζητάτε λευκή επιταγή για την τροποποίηση του συστήματος ανοίγοντας -επαναλαμβάνω- ένα παράθυρο παραποίησης της διαφάνειας και του ελέγχου από τους πολίτες. Μετά από τόσες αναθέσεις σε ημέτερους, αλλά και πανάκριβα πολυπληθή ταξίδια υπουργών και κυβερνητικών παραγόντων χορηγία του δημοσίου, δεν σας έχουμε και πολλή εμπιστοσύνη.
Καμία εμπιστοσύνη, βέβαια, δεν έχουμε και στο μοντέλο που εισάγετε και για τα δίκτυα 5G, το οποίο εσείς και φιλικά σας ΜΜΕ χαρακτηρίζουν ως διεθνώς καινοτόμο. Μόνο στην Ελλάδα τέτοιες πρωτοτυπίες!
Συγκεκριμένα συστήνεται μια επιτροπή με όνομα «Συμμετοχές 5G Α.Ε.», θυγατρική του Υπερταμείου και παράλληλα συστήνεται το Ταμείο «ΦΑΙΣΤΟΣ» με τη μορφή του αμοιβαίου κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών. Θα δημοπρατήσετε το φάσμα συχνοτήτων, έναν δημόσιο πόρο για την ανάπτυξη των 5G. Τα έσοδα τα οποία θα προκύψουν θα προέρχονται προφανώς από τους τηλεοπτικούς παρόχους και όλοι γνωρίζουμε ότι στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται τρεις ξένες εταιρείες, οι οποίες θα πληρώσουν στο δημόσιο για τη χρήση των συχνοτήτων. Το 75% των εσόδων θα κατευθύνεται στο δημόσιο χρέος και το υπόλοιπο 25% στην ουσία θα επιστρέφει στους ίδιους τρείς ξένους παρόχους για να αναπτύξουν το δίκτυο 5G.
Αναρωτιόμαστε: Γιατί βάζετε αυτή την εταιρεία 5G στο Υπερταμείο; Ποιος ο λόγος; Μας αναφέρατε μια κοινή υπουργική απόφαση από τον νόμο του μεσοπρόθεσμου του 2011, ωστόσο έχει μεσολαβήσει η έξοδος της χώρας από τα μνημόνια και έχουμε κερδίσει πολλούς βαθμούς ελευθερίας. Το Υπερταμείο είναι δική σας επιλογή.
Επίσης, αναρωτιέμαι το εξής: Εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον από μια τέτοια στρατηγική; Ποιο το όφελος του δημοσίου; Τι έσοδα θα έχει και πού θα κατευθυνθούν; Επιλέγετε να χρηματοδοτείτε με δημόσιο χρήμα τις πιο ελπιδοφόρες επιχειρήσεις ενός ολιγοπωλίακού κλάδου. Πώς θα γίνει από εμάς αποδεκτό αυτό;
Η επιλογή του διεθνούς καινοτόμου μοντέλου, όπως την ονομάζετε, είναι στην ουσία άλλο ένα ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας σε μεγάλες ξένες εταιρείες, αφαιρώντας σημαντικούς πόρους από το δημόσιο και την εγχώρια οικονομία.
Αντ’ αυτού εμείς και στις Επιτροπές υπερασπιζόμενοι το δημόσιο συμφέρον σας προτείναμε, κύριοι Υπουργοί, -και κλείνω με αυτό- να αξιοποιήσετε την Αναπτυξιακή Τράπεζα που είχε τεχνογνωσία και διαφάνεια, τα έσοδα θα κατευθυνθούν σε εγχώριες επενδύσεις αλλά και καινοτόμες δράσεις.
Κύριε Υπουργέ, σε καμία περίπτωση εμείς δεν μπορούμε να υπερψηφίσουμε τέτοιες διατάξεις που προσβάλλουν το δημόσιο συμφέρον και σπαταλούν δημόσιους πόρους ειδικά τώρα σε μία εποχή που η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση λόγω των καταστροφικών σας πολιτικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου