Ερώτηση προς τον Υπουργό Υγείας κατέθεσαν 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία του βουλευτή Ηρακλείου Σωκράτη Βαρδάκη και θέμα: «Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο που διαλύει το ΚΕΘΕΑ και τον σκοπό λειτουργίας του».
Οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνουν:
- Από τις πρώτες αποφάσεις της κυβέρνησης του κου. Μητσοτάκη αναλαμβάνοντας τη διακυβέρνηση της χώρας, ήταν να αλλάξει τον τρόπο διοίκησης του ΚΕΘΕΑ τον Νοέμβριο του 2019 με ΠΝΠ.
- Έπειτα από 37 έτη υποδειγματικής λειτουργίας του ΚΕΘΕΑ, καταργήθηκε η αποστολή του, ο σκοπός του και η δυνατότητά του, για ίδρυση νέων μονάδων. Με αυτή την απόφαση η κυβέρνηση και ειδικά ο Υπουργός Υγείας έλεγξε πολιτικά το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο επί χρόνια εκλεγόταν δημοκρατικά και ήταν άμισθο.
- η αλλαγή στον τρόπο ορισμού του ΔΣ αποτέλεσε ευθεία βολή στα προγράμματα απεξάρτησης και κοινωνικής ένταξης, που προσφέρουν ποιοτική δημόσια δωρεάν απεξάρτηση χωρίς διακρίσεις.
- Σήμερα, η κυβέρνηση επιχειρεί ένα τελικό χτύπημα στη λειτουργία του ΚΕΘΕΑ, επιλέγοντας την κατάργηση των θεραπευτικών προγραμμάτων και τη μείωση των θεραπευτικών δομών κατά 1/3 με συγχωνεύσεις ανόμοιων θεραπευτικών δομών, όπως των προγραμμάτων στις φυλακές με τις δομές απεξάρτησης από το αλκοόλ και τα τυχερά παιχνίδια, με μετονομασία όλων των θεραπευτικών προγραμμάτων σε «διευθύνσεις κλινικών εφαρμογών».
- Οι θεραπευτικές κοινότητες θα αντικατασταθούν από ξενώνες διαμονής και κέντρα σωματικής αποτοξίνωσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα εστιάζει στη μείωση της βλάβης με πιο φθηνές μορφές απεξάρτησης, που θα αφορούν τις πρώτες 14 ημέρες που διαρκούν τα στερητικά σύνδρομα.
- Το ΚΕΘΕΑ όμως ήταν ένας οργανισμός που δεν βοηθούσε μόνο στη θεραπεία, και στη σωματική απεξάρτηση αλλά και στην ένταξη. Παρείχε ψυχολογική στήριξη στους θεραπευόμενους και τις οικογένειές τους και πλήρη νομική στήριξη για όλα τα ζητήματα που χρειάζονταν οι χρήστες, καθώς πολλοί έχουν θέματα με τη δικαιοσύνη.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1) Προτίθεται να μην προχωρήσει σε κινήσεις και αποφάσεις που διαλύουν το σκοπό και την κοινωνική προσφορά του ΚΕΘΕΑ;
2) Προτίθεται να επαναφέρει το προηγούμενο μοντέλο διοίκησης;
Ερώτηση
Προς τον Υπουργό Υγείας
Θέμα: «Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο που διαλύει το ΚΕΘΕΑ και τον σκοπό λειτουργίας του»
Από τις πρώτες αποφάσεις της κυβέρνησης του κου. Μητσοτάκη αναλαμβάνοντας τη διακυβέρνηση της χώρας, ήταν να αλλάξει τον τρόπο διοίκησης του ΚΕΘΕΑ. Εν μια νυκτί, τον Νοέμβριο του 2019 με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, επί της ουσίας, κατάργησε τον αυτοδιοίκητο χαρακτήρα του ΚΕΘΕΑ, ενός νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου που υπηρετεί έναν πολύ ευαίσθητο κοινωνικό χώρο.
Έπειτα από 37 έτη υποδειγματικής λειτουργίας του ΚΕΘΕΑ, καταργήθηκε η αποστολή του, ο σκοπός του και η δυνατότητά του, για ίδρυση νέων μονάδων. Με αυτή την απόφαση η κυβέρνηση και ειδικά ο Υπουργός Υγείας έλεγξε πολιτικά το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο επί χρόνια εκλεγόταν δημοκρατικά και ήταν άμισθο.
Καθώς το μοντέλο διοίκησης και το θεραπευτικό μοντέλο ήταν συνυφασμένα, αφού βασίζονταν στην ενεργητική συμμετοχή των μελών σε όλες τις δημοκρατικές διαδικασίες του Οργανισμού, με κορυφαία έκφραση την εκλογή του εθελοντικού και άμισθου Διοικητικού Συμβουλίου, η αλλαγή στον τρόπο ορισμού του ΔΣ αποτέλεσε ευθεία βολή στα προγράμματα απεξάρτησης και κοινωνικής ένταξης, που προσφέρουν ποιοτική δημόσια δωρεάν απεξάρτηση χωρίς διακρίσεις.
Οι εργαζόμενοι στο ΚΕΘΕΑ απαντούν χαρακτηριστικά για τις προηγούμενες αποφάσεις:
«Η Γενική Συνέλευση του ΚΕΘΕΑ και η πολυδιαφημισμένη αναβάθμισή της από τον υπουργό Υγείας μετατρέπεται από αποφασιστικό όργανο, σύμφωνα με τον νόμο 4638/18.11.2019, σε όργανο που «αποφαίνεται» και εγκρίνει, εκ των υστέρων, αυτά που το Δ.Σ. αποφασίζει να θέσει υπόψη της και μόνο. Η εκλεγμένη με δημοκρατικό τρόπο Επιτροπή Δεοντολογίας του ΚΕΘΕΑ μετατρέπεται στην ουσία σε πειθαρχικό όργανο στα χέρια της διοίκησης, η οποία ελέγχει και τις αλλαγές του Κώδικα Δεοντολογίας. Καταργούνται, διά νόμου, οι συλλογικές συμβάσεις στο ΚΕΘΕΑ. Το 1/3 του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας αφορά πειθαρχικά μέτρα, δημιουργώντας ένα ασφυκτικό πλαίσιο ελέγχου του οργανισμού διά του ελέγχου των εργαζομένων του. Απαλείφονται όλες οι διαδικασίες και τα όργανα ελέγχου της διοίκησης χωρίς να αντικαθίστανται από άλλα».
Σήμερα, η κυβέρνηση επιχειρεί ένα τελικό χτύπημα στη λειτουργία του ΚΕΘΕΑ, επιλέγοντας την κατάργηση των θεραπευτικών προγραμμάτων και τη μείωση των θεραπευτικών δομών κατά 1/3 με συγχωνεύσεις ανόμοιων θεραπευτικών δομών, όπως των προγραμμάτων στις φυλακές με τις δομές απεξάρτησης από το αλκοόλ και τα τυχερά παιχνίδια, με μετονομασία όλων των θεραπευτικών προγραμμάτων σε «διευθύνσεις κλινικών εφαρμογών». Οι θεραπευτικές κοινότητες θα αντικατασταθούν από ξενώνες διαμονής και κέντρα σωματικής αποτοξίνωσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα εστιάζει στη μείωση της βλάβης με πιο φθηνές μορφές απεξάρτησης, που θα αφορούν τις πρώτες 14 ημέρες που διαρκούν τα στερητικά σύνδρομα.
Το ΚΕΘΕΑ όμως ήταν ένας οργανισμός που δεν βοηθούσε μόνο στη θεραπεία, και στη σωματική απεξάρτηση αλλά και στην ένταξη. Παρείχε ψυχολογική στήριξη στους θεραπευόμενους και τις οικογένειές τους και πλήρη νομική στήριξη για όλα τα ζητήματα που χρειάζονταν οι χρήστες, καθώς πολλοί έχουν θέματα με τη δικαιοσύνη.
Για τον κ. Μητσοτάκη αρκεί μόνο η διόγκωση του διοικητικού μηχανισμού και η επαναφορά του καθορισμού αμοιβών για τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο του Δ.Σ.
Επειδή, είναι αδιανόητο να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο και με τις ίδιες θεραπευτικές μεθόδους άνθρωποι, οι οποίοι έχουν διαφορετικές εξαρτήσεις, αλλά και ενήλικοι και ανήλικοι εξαρτημένοι.
Επειδή, ο σκοπός των θεραπευτικών κοινοτήτων δεν είναι μόνο η σωματική απεξάρτηση, αλλά η συνολική υποστήριξη των εξαρτημένων και των οικογενειών τους, ψυχολογική και νομική, με τελικό στόχο την επανένταξή τους στην κοινωνία.
Επειδή, βάλλεται ο δωρεάν χαρακτήρας για όλους όσοι χρήζουν μιας ολοκληρωμένης υποστήριξης.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1) Προτίθεται να μην προχωρήσει σε κινήσεις και αποφάσεις που διαλύουν το σκοπό και την κοινωνική προσφορά του ΚΕΘΕΑ;
2) Προτίθεται να επαναφέρει το προηγούμενο μοντέλο διοίκησης;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Βαρδάκης Σωκράτης
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη Ελένη
Αμανατίδης Ιωάννης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαγενά Άννα
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζειμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος - Χαράλαμπος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου