Ερώτηση προς τους Υπουργούς Παιδείας και Εργασίας κατέθεσαν 41 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία της αναπληρώτρια Τομεάρχη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Ισοτητας και Καταπολέμησης των Διακρίσεων Ειρήνης Αγαθοπούλου με θέμα: «Μηδενική συμπερίληψη της έμφυλης διάστασης στα προγράμματα σπουδών του ΙΕΠ με βάση και τις διαπιστώσεις των Επιτροπών Ισότητας των Φύλων στα ΑΕΙ».
Αναλυτικά η ερώτηση και ο κατάλογος των βουλευτών που συνυπογράφουν:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τις/τους Υπουργούς
Παιδείας και Θρησκευμάτων
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Θέμα: «Μηδενική συμπερίληψη της έμφυλης διάστασης στα προγράμματα σπουδών του ΙΕΠ με βάση και τις διαπιστώσεις των Επιτροπών Ισότητας των Φύλων στα ΑΕΙ»
Στον απόηχο των έντονων αντιδράσεων που δημιούργησε η έγκριση προγραμμάτων από το ΙΕΠ και τους αρμόδιους φορείς, αντιπαιδαγωγικών, ψευδο και αντιεπιστημονικών, όπως αυτά της Ελληνικής Αγωγής, συμφερόντων Υπουργού της Κυβέρνησης και της Εταιρίας Προγεννητικής Αγωγής, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το ΥΠΑΙΘ, βρίσκονται για μια ακόμη φορά εκτεθειμένοι με βάση και την επιστολή που δημοσίευσε το Δίκτυο Επιτροπών Ισότητας των Φύλων των ΑΕΙ.
Με την εν λόγω επιστολή τους, η οποία απευθύνεται τόσο προς την Υπουργό Παιδείας όσο και στην Υφυπουργό Εργασίας, αρμόδια και για την Ισότητα των Φύλων, το Δίκτυο Επιτροπής Ισότητας των Φύλων εκφράζει τον προβληματισμό και την ανησυχία του για την μηδενική σχεδόν συμπερίληψη της έμφυλης διάστασης στα προγράμματα σπουδών του ΙΕΠ.
Όπως αναφέρουν οι 14 Επιτροπές που την συνυπογράφουν, δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα ένταξης της οπτικής του φύλου στα νέα Προγράμματα Σπουδών 2021, αν και τούτο αποτελεί όχι μόνο επιβεβλημένη πλέον ανάγκη, κατόπιν και του εύρους της έμφυλης βίας και των γυναικοκτονιών που καταγράφεται στην ελληνική κοινωνία σε βάρος των γυναικών, αλλά και θεσμικά κατοχυρωμένη και συνταγματικά επιβαλλόμενη υποχρέωση της Κυβέρνησης. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, μάλλον στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς η εκπαιδευτική πολιτική για την προώθηση της ισότητας δεν συμπεριλαμβάνει την οπτική του φύλου ως βασική προϋπόθεση για την άρση των έμφυλων στερεοτύπων και ασυμμετριών.
Συγκεκριμένα αναφέρουν ότι, «στους «βασικούς οριζόντιους προσανατολισμούς» της συγγραφής του συνόλου των ΠΣ, μπορεί να ενθαρρύνονται οι μαθητές/τριες να «συμμετέχουν σε δρώμενα και πρακτικές που παραπέμπουν στην ανάγκη ενεργοποίησης όλων για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων της εποχής που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες», αλλά στις προκλήσεις αυτές αναφέρονται η «κατασπατάληση φυσικών πόρων, μόλυνση, προσφυγιά, επιδημίες», και όχι η έμφυλη βία (σωματική, ψυχολογική, θεσμική, οικονομική). Στις «δράσεις που στοχεύουν στην ποιοτική αναβάθμιση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» αναφέρονται κάποια αόριστα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», όπου οι μαθήτριες και οι μαθητές θα συμμετέχουν σε «κύκλο δεξιοτήτων ζωής», ξεχνώντας ότι η έμφυλη ισότητα είναι βασική στρατηγική επιλογή της Ελληνικής Πολιτείας, και όχι κάποια «δεξιότητα» που σχετίζεται με «ποιοτικότερη ζωή».
Το Υπουργείο και το ΙΕΠ, οφείλουν να κατανοήσουν ότι η συμπερίληψη και η ένταξη της διάστασης του φύλου σε όλες τις βαθμίδες και τα προγράμματα σπουδών, αποτελεί την βασική προϋπόθεση για την προώθηση της ισότητας των φύλων, ως στάση και αντίληψη ζωής των μαθητών και μαθητριών.
Επειδή η ισότητα των φύλων δεν είναι επικοινωνιακή ρητορική εντυπώσεων αλλά έμπρακτη πολιτική και υποχρέωση της Κυβέρνησης.
Επειδή ήδη σημειώθηκαν δύο γυναικοκτονίες για το 2022, η οποία έρχεται να προστεθεί στον τραγικό κατάλογο των 18 γυναικοκτονιών του 2021.
Επειδή η εκπαίδευση αποτελεί δομικό πυλώνα, παραγωγής και αναπαραγωγής αλλά και άρσης έμφυλων ανισοτήτων και στερεοτύπων.
Επειδή δεν νοείται η σύγχρονη εκπαίδευση να μην είναι δημοκρατική άρα και συμπεριληπτική.
Επειδή οφείλει η Πολιτεία να αντιληφθεί ότι η δημοκρατία και η ισότητα των φύλων δεν πραγματώνεται με πυροτεχνήματα και με προγράμματα ανάλογα της Προγεννητικής Αγωγής και της Ελληνικής Αγωγής του κ. Α. Γεωργιάδη, αλλά ότι απαιτούνται μακρόπνοες, στοχευμένες, οριζόντιες πολιτικές, αρχής γενομένης από την Εκπαίδευση.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι/ες Υπουργοί:
Επιβεβαιώνουν τις παραπάνω επισημάνσεις, ως προς την σχεδόν μηδενική συμπερίληψη της διάστασης του φύλου στα Προγράμματα Σπουδών σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης; Κι αν ναι, σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν για την ένταξη αυτού στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών;
Έχει εκπονήσει το ΥΠΑΙΘ ένα μακρόπνοο σχέδιο εκπαιδευτικής πολιτικής κι ένταξης της διάστασης του φύλου στην εκπαιδευτική διαδικασία, κι αν όχι, γιατί; Προτίθεται να εφαρμόσει το υφιστάμενο θεσμικό και συνταγματικά επιβαλλόμενο πλαίσιο προωθώντας κατά τρόπο ουσιαστικό την ένταξη της διάστασης του Φύλου και την ισότητα των φύλων στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Προτίθεται το Υπουργείο σας να εφαρμόσει, ή εφαρμόζει, το άρθρο 14 του Ν4531/2018, (Σύμβαση Κων/πολης) σύμφωνα με το οποίο «τα Μέρη οφείλουν να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να συμπεριληφθεί εκπαιδευτικό υλικό σε θέματα όπως η ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών, οι μη στερεότυποι ρόλοι των δύο φύλων, ο αμοιβαίος σεβασμός, η επίλυση συγκρούσεων χωρίς βία στις διαπροσωπικές σχέσεις, η βασιζόμενη στο φύλο βία κατά των γυναικών και το δικαίωμα στην προσωπική ακεραιότητα προσαρμοσμένα στη βαθμιαία εξελισσόμενη ικανότητα των μαθητών στα επίσημα αναλυτικά προγράμματα μαθημάτων και σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.» Αν ναι, γιατί αυτό δεν αντανακλάται στα Προγράμματα Σπουδών, αν όχι, γιατί;
Προτίθεται το Υπουργείο σας να εφαρμόσει, ή εφαρμόζει, το άρθρο 17 του Ν. 4604/2019, για την προώθηση της ισότητας των φύλων μέσα από την εκπαίδευση και τη μαθησιακή διαδικασία και αν ναι πώς;
Εφαρμόζει το Υπουργείο σας, το άρθρο 12 του προαναφερθέντος νόμου, για την άρση της χρήσης διατυπώσεων που υποκρύπτουν ή εμπεριέχουν έμφυλη διάκριση κατά την σύνταξη των διοικητικών εγγράφων; Κι αν όχι ποια μέτρα έχει λάβει επ’ αυτού;
Κάνει χρήση το Υπουργείο σας του Οδηγού Χρήσης μη σεξιστικής γλώσσας στα Διοικητικά Έγγραφα, κι αν όχι, προτίθεται να τον εφαρμόσει; Έχει αποστείλει η ΓΓΔΟΠΙΦ και η αρμόδια Υπουργός ανάλογη εγκύκλιο εφαρμογής του Οδηγού, όπως αυτή που κοινοποιήθηκε σε όλες τις Υπηρεσίες και τους
Φορείς του Δημοσίου (Υπουργεία, Ανεξάρτητες Αρχές, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, κ.λπ.) με την υπ’ αριθ. Πρωτ. ΔΙΑΔΙΠΥΔ/ΤΣΠΕΑΔ/Φ.18/οικ.5748/25.2.2016 κοινή Εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Από τις δράσεις και τις πολιτικές που εντάσσονται στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025, της Κυβέρνησή σας, πόσες έχουν υλοποιηθεί, πόσες τελούν εν εξελίξει και ποιες;
Πόσα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν υλοποιηθεί στα σχολεία της Α’/θμιας και Β’/θμιας εκπαίδευσης με την οπτική και την διάσταση του φύλου;
Πόσα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν εγκριθεί από το ΙΕΠ, τα οποία έχουν στο επίκεντρό τους, την έμφυλη συμπερίληψη;
Συμμετέχει η ΓΓΔΟΠΙΦ, ως καθ΄ ύλην αρμόδιος φορέας στην διαμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών για την ένταξη της έμφυλης διάστασης σε αυτά, κι αν ναι με ποιο τρόπο;
Οι ερωτώντες/σες βουλευτές/τριες
Αγαθοπούλου Ειρήνη – Ελένη
Φίλης Νικόλαος
Τζούφη Μερόπη
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Δώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζαχαριάδης Κώστας
Θραψανιώτης Μανόλης
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μουζάλας Γιάννης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Μπέττυ
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νικόλαος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου