Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022

Να μπει τώρα τέλος στις αδιαφανείς, πρόσθετες επιβαρύνσεις των εκκαθαριστικών λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος

Ερώτηση 42 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας: Να μπει τώρα τέλος στις αδιαφανείς, πρόσθετες επιβαρύνσεις των εκκαθαριστικών λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματοςΤο ζήτημα της μεθόδου υπολογισμού των χρεώσεων στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς και τις καθυστερήσεις και την αδιαφάνεια που συχνά τους διακρίνει, στοιχεία που μπορεί επίσης να οδηγούν σε πρόσθετες επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές, φέρνουν στην Βουλή 42 βουλευτές και βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με ερώτησή τους προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έπειτα από πρωτοβουλία του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του κόμματος, βουλευτή Επικρατείας, Πάνου Σκουρλέτη, με θέμα: «Αδιαφάνεια στις χρεώσεις των εκκαθαριστικών λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας».


Στην ερώτηση περιγράφεται αρχικά, η πολύ δύσκολη ενεργειακά περίοδος, η οποία οδηγεί σε έναν χειμώνα γεμάτο αβεβαιότητα,  και εντοπίζεται «η δογματική προσκόλληση της κυβέρνησης της ΝΔ στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, που φτάνουν στο έσχατο σημείο να επιχορηγούν με πολύτιμους κρατικούς πόρους το καρτέλ των εταιρειών ενέργειας, το οποίο νομιμοποιούν», για να επισημανθεί στη συνέχεια χαρακτηριστικά: «τα χαμηλά οικονομικά στρώματα απολύτως απροστάτευτα ανακαλύπτουν συνεχώς νέα στοιχεία κατάχρησης και αδιαφάνειας στις χρεώσεις των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα από αυτά, που αναδείχθηκε ανάγλυφα και με την εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής, είναι η μέθοδος υπολογισμού χρέωσης του ρεύματος στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς, οι οποίοι μάλιστα δεν εκδίδονται πάντα σε τετραμηνιαία βάση, με τους παρόχους να παραπέμπουν στον ΔΕΔΔΗΕ, ως υπεύθυνο καταμέτρησης, για τις καθυστερήσεις».

Οι ερωτώντες βουλευτές προσθέτουν ότι «στην παρούσα ακραία κατάσταση, με τις τιμές της ενέργειας διαρκώς αυξανόμενες, ο καταναλωτής πλέον αδυνατεί να γνωρίζει πόσο πληρώνει το ρεύμα που κατανάλωσε σε προηγούμενο της έκδοσης του εκκαθαριστικού λογαριασμού χρονικό διάστημα. Ως γνωστόν, ο υπολογισμός του ύψους της κατανάλωσης στον έναντι λογαριασμό γίνεται κατά προσέγγιση βάσει της αντίστοιχης κατανάλωσης του προηγούμενου έτους και το ποσό που πληρώθηκε αφαιρείται από το ποσό του εκκαθαριστικού λογαριασμού. Και ανακύπτει το εξής κρίσιμο ζήτημα: Αν ο έναντι λογαριασμός αφορά το χρονικό διάστημα Ιουνίου – Ιουλίου και ο εκκαθαριστικός το χρονικό διάστημα Ιουνίου – Σεπτεμβρίου, με ποια τιμή χρεώνεται η κατανάλωση για το τετράμηνο; Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη ότι το διάστημα των θερινών διακοπών και ειδικότερα όταν μια οικογένεια απουσιάζει και η κατανάλωση μειώνεται δραστικά (σχεδόν μηδενίζεται) τηρείται η αρχή της κοστοστρέφειας ή λογίζεται πλασματικά ότι μέσα στο χρόνο του τετραμήνου ή και πλέον αυτού (αναλόγως της ημερομηνίας καταμέτρησης) η ενέργεια ισοκαταναλώνεται»;

Αναφέρεται ακόμη, ότι «έχουν διατυπωθεί επανειλημμένως παράπονα για μεγάλες καθυστερήσεις στις καταμετρήσεις, με αποτέλεσμα να εκδίδονται έναντι λογαριασμοί και ο εκκαθαριστικός να είναι τόσο αυξημένος, που ο καταναλωτής αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Για τα θέματα αυτά οι πάροχοι ενέργειας παραπέμπουν στον ΔΕΔΔΗΕ, που είναι αρμόδιος για τις καταμετρήσεις. Η δυνατότητα μηνιαίας καταμέτρησης από την πλευρά του καταναλωτή ναι μεν υφίσταται αλλά προφανώς δεν είναι σε θέση όλοι οι καταναλωτές να το κάνουν (πχ υπέργηροι) και σε κάθε περίπτωση η αναστροφή της υποχρέωσης του αρμόδιου για την καταμέτρηση στον καταναλωτή (εφόσον δεν υφίσταται δυνατότητα εξ αποστάσεως ανάγνωσης από τον διαχειριστή) δεν θα πρέπει να γίνεται ο κανόνας».

Ο αρμόδιος υπουργός ερωτάται:

1.      Σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου προστατευθούν οι καταναλωτές από τις αδιαφανείς και συνεπαγόμενες πρόσθετες επιβαρύνσεις των εκκαθαριστικών λογαριασμών;

2.      Σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να ενισχυθεί η ΔΕΔΔΗΕ για έγκαιρες καταμετρήσεις σε μηνιαία βάση για να αποφεύγονται επιπλέον επιβαρύνσεις στην ήδη ακραία ακριβή και δυσβάσταχτη για τα νοικοκυριά ηλεκτρική ενέργεια;

Αναλυτικά:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας


ΘΕΜΑ: «Αδιαφάνεια στις χρεώσεις των εκκαθαριστικών λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας»
    
H κορύφωση της ενεργειακής κρίσης δημιουργεί ολοένα και χειρότερα δεδομένα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, το κόστος της ενέργειας εκτοξεύεται συνεχώς και διανύουμε μια εποχή πλήρους αβεβαιότητας για το τι μέλλει γενέσθαι το επόμενο χρονικό διάστημα και ειδικά τον χειμώνα που έρχεται, όσον αφορά το ηλεκτρικό ρεύμα, το κόστος θέρμανσης και τις υψηλές τιμές των τροφίμων κλπ. Η ενεργειακή φτώχεια και ο υψηλός πληθωρισμός καθιστά πλέον παραπάνω από ορατό τον κίνδυνο να παγώσουν τα νοικοκυριά και να μπει «λουκέτο» σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η κατάργηση ή αναστολή της ληστρικής ρήτρας αναπροσαρμογής, που διατυμπάνιζε η κυβέρνηση, αποδείχθηκε επικοινωνιακό τέχνασμα αφού η ανακοίνωση των τιμολογίων των παρόχων ήδη από τον Αύγουστο απέδειξε ότι η ρήτρα ενσωματώθηκε κανονικά στα τιμολόγια και υπήρξε και επιπλέον αύξηση στην αυξημένη λόγω ρήτρας τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος.
Η δογματική προσκόλληση της κυβέρνησης της ΝΔ στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, που φτάνουν στο έσχατο σημείο να επιχορηγούν με πολύτιμους κρατικούς πόρους το καρτέλ των εταιρειών ενέργειας, το οποίο νομιμοποιούν, την καθιστά απολύτως υπεύθυνη για την ασφυκτική κατάσταση των νοικοκυριών, που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στα απολύτως απαραίτητα έξοδα αλλά και για την κατασπατάληση κρατικών πόρων, που δυσχεραίνει ακόμα παραπάνω τα δημοσιονομικά στοιχεία της χώρας.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο της ακραίας κρίσης ακρίβειας και ενεργειακής φτώχειας, τα χαμηλά οικονομικά στρώματα απολύτως απροστάτευτα ανακαλύπτουν συνεχώς νέα στοιχεία κατάχρησης και αδιαφάνειας στις χρεώσεις των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα από αυτά, που αναδείχθηκε ανάγλυφα και με την εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής, είναι η μέθοδος υπολογισμού χρέωσης του ρεύματος στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς, οι οποίοι μάλιστα δεν εκδίδονται πάντα σε τετραμηνιαία βάση, με τους παρόχους να παραπέμπουν στον ΔΕΔΔΗΕ, ως υπεύθυνο καταμέτρησης, για τις καθυστερήσεις.
Είναι προφανές ότι στο παρελθόν η μέθοδος υπολογισμού της χρέωσης στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς δεν είχε απασχολήσει ιδιαίτερα το καταναλωτικό κοινό, ειδικά δε, κατά την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας παρέμειναν σταθερές. Στην παρούσα ακραία κατάσταση, με τις τιμές της ενέργειας διαρκώς αυξανόμενες, ο καταναλωτής πλέον αδυνατεί να γνωρίζει πόσο πληρώνει το ρεύμα που κατανάλωσε σε προηγούμενο της έκδοσης του εκκαθαριστικού λογαριασμού χρονικό διάστημα. Ως γνωστόν, ο υπολογισμός του ύψους της κατανάλωσης στον έναντι λογαριασμό γίνεται κατά προσέγγιση βάσει της αντίστοιχης κατανάλωσης του προηγούμενου έτους και το ποσό που πληρώθηκε αφαιρείται από το ποσό του εκκαθαριστικού λογαριασμού. Και ανακύπτει το εξής κρίσιμο ζήτημα: Αν ο έναντι λογαριασμός αφορά το χρονικό διάστημα Ιουνίου – Ιουλίου και ο εκκαθαριστικός το χρονικό διάστημα Ιουνίου – Σεπτεμβρίου, με ποια τιμή χρεώνεται η κατανάλωση για το τετράμηνο; Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη ότι το διάστημα των θερινών διακοπών και ειδικότερα όταν μια οικογένεια απουσιάζει και η κατανάλωση μειώνεται δραστικά (σχεδόν μηδενίζεται) τηρείται η αρχή της κοστοστρέφειας ή λογίζεται πλασματικά ότι μέσα στο χρόνο του τετραμήνου ή και πλέον αυτού (αναλόγως της ημερομηνίας καταμέτρησης) η ενέργεια ισοκαταναλώνεται;
Τα τιμολόγια που εκδίδουν οι πάροχοι ενέργειας ουδόλως δίνουν τη δυνατότητα στον καταναλωτή να κατανοήσει τη μέθοδο υπολογισμού της χρέωσης στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς, να κατανοήσει με ποια τιμή τελικά χρεώθηκε και να μπορέσει να ελέγξει την ορθότητα της χρέωσης.
Περαιτέρω, έχουν διατυπωθεί επανειλημμένως παράπονα για μεγάλες καθυστερήσεις στις καταμετρήσεις, με αποτέλεσμα να εκδίδονται έναντι λογαριασμοί και ο εκκαθαριστικός να είναι τόσο αυξημένος, που ο καταναλωτής αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Για τα θέματα αυτά οι πάροχοι ενέργειας παραπέμπουν στον ΔΕΔΔΗΕ, που είναι αρμόδιος για τις καταμετρήσεις. Η δυνατότητα μηνιαίας καταμέτρησης από την πλευρά του καταναλωτή ναι μεν υφίσταται αλλά προφανώς δεν είναι σε θέση όλοι οι καταναλωτές να το κάνουν (πχ υπέργηροι) και σε κάθε περίπτωση η αναστροφή της υποχρέωσης του αρμόδιου για την καταμέτρηση στον καταναλωτή (εφόσον δεν υφίσταται δυνατότητα εξ αποστάσεως ανάγνωσης από τον διαχειριστή) δεν θα πρέπει να γίνεται ο κανόνας.
Η άλλη όψη αυτού του νομίσματος αφορά τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Είναι προφανές ότι όσο επιβαρύνεται ο καταναλωτής από τη μέθοδο υπολογισμού και την τελική χρέωση με αυξημένη τιμή άλλο τόσο επιβαρύνεται αναλογικά και το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, δηλαδή τελικά οι ίδιοι οι πολίτες αφού πρόκειται για χρήματα που οι ίδιοι έχουν πληρώσει.
Επιπρόσθετα, ένα ακόμα ζήτημα που αναδεικνύεται είναι η λειτουργία της ΔΕΔΔΗΕ όσον αφορά τις καταμετρήσεις. Εφόσον η τοποθέτηση «έξυπνων» μετρητών, σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες ενημερώσεις, δεν πρόκειται να ξεκινήσει πριν από το επόμενο έτος, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030, τουλάχιστον στο πλαίσιο της παρούσας κρίσιμης κατάστασης θα πρέπει να ενισχυθεί για την διεξαγωγή μηνιαίων καταμετρήσεων, την ενημέρωση των καταναλωτών για τις καταμετρήσεις και τη δυνατότητα καταμέτρησης από μέρους τους όπου αυτό είναι εφικτό.

Επειδή, κατά τους σχετικούς κανόνες του ενωσιακού δικαίου, η ενίσχυση της θέσης των καταναλωτών και η προστασία τους περιλαμβάνει, πρωτίστως, τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους περί κατάλληλης ενημέρωσης, τόσο σε προ-συμβατικό στάδιο όσο και κατά την εκτέλεση της σύμβασης, αναφορικά με τους όρους προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, και παροχής πλήρους και εύληπτης πληροφόρησης αναφορικά με τους τιμολογιακούς όρους και τους λογαριασμούς κατανάλωσης.
Επειδή κατά τις γενικές αρχές τιμολόγησης του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας απαιτείται απλότητα και διαφάνεια της πληροφόρησης σχετικά με τις εφαρμοζόμενες χρεώσεις, εξειδικεύοντας δε, την αρχή της κοστοστρέφειας ο Κώδικας προβλέπει ότι τα τιμολόγια πρέπει να αντανακλούν το πραγματικό κόστος προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Επειδή ο πρόχειρος και αποσπασματικός τρόπος τιμολόγησης έχει επιφέρει χάος αδιαφάνειας και αδυναμίας ελέγχου της ορθότητας των τιμολογήσεων και επαλήθευσης από την πλευρά των καταναλωτών.
Επειδή η τρέχουσα κατάσταση ενεργειακής φτώχειας επιβάλλει να ληφθεί κάθε πρόσφορο μέτρο που θα μειώνει τις υπέρμετρες επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές.


Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

Σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου προστατευθούν οι καταναλωτές από τις αδιαφανείς και συνεπαγόμενες πρόσθετες επιβαρύνσεις των εκκαθαριστικών λογαριασμών;
Σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να ενισχυθεί η ΔΕΔΔΗΕ για έγκαιρες καταμετρήσεις σε μηνιαία βάση για να αποφεύγονται επιπλέον επιβαρύνσεις στην ήδη ακραία ακριβή και δυσβάσταχτη για τα νοικοκυριά ηλεκτρική ενέργεια;


Οι ερωτώντες βουλευτές

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αναγνωστοπούλου Αθανασία(Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Ελευθεριάδου Σουλτάννα
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη(Πέτη)
Πούλου Γιώτα
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτσης Αλέξης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου